טאואר | ניתוח

עסקת הענק שבוטלה, הקנס שתשלם אינטל ועתיד המנכ"ל: לאן פניה של טאואר

המכירה הרביעית בגודלה של חברה ישראלית בוטלה, שנה וחצי לאחר שהודיעה אינטל על רכישת טאואר • הסיבה: מועד השלמת העסקה חלף ונוצר קושי להשיג אישור רגולטורי נדרש • בתגובה, מניית טאואר צנחה ביותר מ־10% • ועדיין בשוק אופטימיים לגבי העתיד של יצרנית השבבים ממגדל העמק: "טאואר אטרקטיבית בתור חברה בפני עצמה. יגיעו הצעות נוספות"

ביטול העסקה של אינטל עם טאואר / צילומים: שלומי יוסף, רויטרס
ביטול העסקה של אינטל עם טאואר / צילומים: שלומי יוסף, רויטרס

שנה וחצי של המתנה חלפה מאז הודיעה אינטל על רכישת יצרנית השבבים הישראלית, טאואר, בעבור סכום אסטרונומי של 5.4 מיליארד דולר. אלא שכעת השתיים הודיעו על ביטולה. העסקה, שהייתה אמורה להיסגר עד לחודש פברואר 2023, נדחתה ל־15 באוגוסט. מכיוון שעד תאריך היעד החדש לא התקבל האישור הרגולטורי הנדרש, אינטל וטאואר הודיעו על ביטול העסקה. כעת, בהתאם להסכם, אינטל תשלם קנס בסך 353 מיליון דולר לטאואר (6.5% משווי העסקה).

פרשנות | ביטול עסקת הענק בהייטק: הקללה הסינית הפכה לברכה עבור אינטל
מספינת דגל לצוללת: צים חזרה להפסיד והמניה התרחקה ב-70% מהשיא

אם הייתה יוצאת לפועל, עסקת טאואר הייתה הופכת למכירה הרביעית בגודלה של חברה ישראלית. בשנת 2017 מובילאיי כבשה את הפסגה כשנרכשה על ידי  אינטל  תמורת 15.3 מיליארד דולר, ופרוטרום ומלאנוקס, שנמכרו אף הן לחברות אמריקאיות ב־2018 וב־2020 בהתאמה, תמורת כ־7 מיליארד דולר כל אחת.

 

"החברה עדיין תהיה אטרקטיבית"

ביטול העסקה היה צפוי בעיני רבים, ואף תומחר במחיר המניה של טאואר . ביום שלפני הדיווח, נסחרה המניה בכ־33.8 דולר, דיסקאונט של יותר משליש ביחס למחיר העסקה (53 דולר).

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, ומי שעוקב מקרוב אחרי טאואר במשך שנים, מספר כי "בשוק היו שמועות שלא תאושר העסקה לבסוף. כשיש פער כל כך גדול (בין מחיר העסקה לשווי השוק, ח"ש) - זה די ברור שהמשקיעים חושבים שהעסקה לא תהיה".

לאחר הדיווח על הביטול, נפלה מניית טאואר ביותר מ־10%, במחזור עצום של כ־100 מיליון שקל - פי 3.5 מהמחזור היומי הממוצע במניה. שווי החברה עומד כעת על 3.4 מיליארד דולר.

 

"הסייקל השלילי בענף השבבים לא דילג על טאואר שתוצאותיה ברבעונים האחרונים נפגעו", מציין רודי שתיוי, מנהל מחלקת מניות חו"ל באי.בי.אי. "מאז ההודעה על הרכישה, טאואר קימצה במידע למשקיעים, לא ניהלה שיחות עם המשקיעים ופרסמה מידע דל שמקשה על הבנת הסיטואציה העסקית הנוכחית שלה".

ועדיין, יש מי שאופטימי לגבי עתידה של החברה ממגדל העמק. החברה רשמה EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 590 מיליון דולר בשנה שעברה, שמשקף מכפיל 4 על שוויה הנוכחי, בתוספת התשלום מאינטל. "לכן, קשה לומר שהיא מתומחרת ביוקר", מציין שתיוי. "בסך הכול, החברה במיצוב עסקי מצוין, בענף מעולה. החשש הוא שהסייקל השלילי יוביל להמשך הפגיעה בתוצאותיה".

גם וסצ'ונוק מאופנהיימר מעריך כי כהשקעה, החברה יכולה להיות מעניינת בזכות עצמה. "מחיר המניה אמנם חזר למה שהיה ערב ההצעה של אינטל, אך בתקופה שחלפה, שוק השבבים עבר עלייה משמעותית ברמות המכפילים שלפיהם נסחרות החברות", הוא אומר. "טאואר נראית ממש אטרקטיבית בתור חברה בפני עצמה, כך שאולי יגיעו הצעות לרכישתה מצד חברות אחרות".

לדברי וסצ'ונוק, טאואר מתמחה בפן הטכנולוגי, והיא פועלת בשוק שעבר קונסולידציה, בו קיימות 3־4 חברות גדולות ועוד מספר קטנות. "החברה עשויה להיות אטרקטיבית גם מבחינת יצרנים, למשל מאירופה", הוא מוסיף. "אם תגיע הצעה חדשה, מחברות כמו אס.טי מיקרואלקטרוניקס או אינפניון, לא הייתי פוסל אותן. כיום יש הזדמנות אמיתית להשקעה חדשה לחברות כאלה ברכישת טאואר. אם מחיר המניה ירד בעקבות הודעה רשמית על ביטול העסקה, זה יכול להיות מעניין מבחינת המשקיעים".

לאן הולכת טאואר מכאן?

טאואר מתמחה בייצור שבבים אנלוגיים - שבבים פשוטים יחסית המשמשים כמעין חיישנים אלקטרונים במגוון של התקנים, החל מכלי רכב ועד מצלמות. במסגרת העסקה, אינטל הייתה אמורה לרכוש את החברה הישראלית כדי להגדיל את כושר הייצור שלה ואת דריסת הרגל בפורטפוליו חדש של מוצרים.

לדברי וסצ'ונוק מאופנהיימר, "בתחום של טאואר לא השקיעו במשך שנים. כלומר, לא נבנו מפעלים חדשים. אמנם מתחילים לעשות היום צעדים בכיוון הזה, במסגרת חוק אמריקאי שמעודד זאת, אבל זה ממש לא מספיק".

לאחר שאינטל תשלם את הקנס על ביטול העסקה, לטאואר יהיו בקופת המזומנים למעלה מ־1.25 מיליארד דולר. לפי הערכות, הכסף ישמש את החברה הישראלית להרחבת קיבולת הייצור שלה. בשנים האחרונות החברה בוחנת אפשרויות שונות של רכישה או הסכמים מסחריים לשם כך. נכון להיום, לחברה יש שישה מפעלי ייצור, מהם שניים בישראל, במגדל העמק.

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל
 פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל

האם המנכ"ל אלוונגר יפרוש מהתפקיד?

האם כעת צפוי שינוי בהנהלת החברה? לאחר ביטול העסקה, הודיע מנכ"ל טאואר, ראסל אלוונגר, כי "החברה התרגשה להצטרף לאינטל על מנת לממש את החזון של פט גלסינגר. אנו מעריכים את המאמצים שבוצעו על ידי כל הצדדים על מנת לנסות ולהוציא את העסקה הזו לפועל. במהלך 18 החודשים האחרונים, המשכנו להתקדם משמעותית מבחינה טכנולוגית, תפעולית ועסקית. אנו נמצאים במצב מעולה להמשיך ולהניע את השגת המטרות שלנו, תוך כדי התמקדות בהמשך צמיחה בשורה העליונה והתחתונה של התוצאות הפיננסיות שלנו".

ראסל אלוואנגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר
 ראסל אלוואנגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר

למרות זאת, בשוק קיימת הערכה שאלוונגר יפרוש מתפקידו בקרוב. "גם טרם הרכישה, התחושה בקרב רבים הייתה שמנכ"ל טאואר מעט שחוק", אומר שתיוי מאי.בי.אי. "להערכתנו, קיים סיכוי גבוה שהוא יודיע על עזיבה בשנה הקרובה".

אלוונגר, המנכ"ל האמריקאי של טאואר, מנהל אותה משנת 2005. הוא הצטרף לחברה שהייתה בקשיים ועם ספק בדבר היכולת שלה לשלם חובות של חצי מיליארד דולר לבנקים. במהלך כהונתו, הוא הוביל בה מספר שינויים משמעותיים: הסכם עם הבנקים ופירעון החוב, צמיחה, מעבר לרווח וביצוע רכישות.

גם מדינת ישראל משלמת מחיר

ביטול עסקת אינטל־טאואר יעלה לקופת המדינה באובדן הכנסות מס משמעותי. בשנה שעברה הוערך הסכום שאמורה הייתה לגבות רשות המסים מרכישת החברה בכמיליארד שקל.

טאואר היא חברה ישראלית, אולם מרבית בעלי המניות בה הם זרים, שפטורים ממס בארץ. אם העסקה הייתה מתממשת כמתוכנן, חבות תשלום המס הייתה מוטלת על מחזיקי המניות הישראלים, בשיעור של 25% על רווח ההון שהיו גוזרים מהמכירה. בעלי המניות הישראלים המרכזיים בטאואר הם חברות הביטוח כלל (6.05%) והפניקס (3.12%), ובית ההשקעות מיטב (1.43%).