אלביט צפויה לסייע לאוסטרליה, ובסין מתגאים בלייזר שפועל בלי הפסקה

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר עסקאות שהתרחשו בתעשייה הביטחונית • והפעם: האספקה הראשונה של מערכות ברק MX הגיעה מהתעשייה האווירית למרוקו • בסין פיתחו מערכת קירור שמאפשרת ללייזרים רבי-עוצמה לעבוד ללא הפסקה ושיתוף-הפעולה הביטחוני בין ערב הסעודית וטורקיה מתהדק • מדור חדש 

מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית
מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית

התעשיות הביטחוניות בכל העולם נמצאות בתחרות תמידית על פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך. התחרות הזו באה לידי ביטוי הן במעבדות החברות הגדולות והן באוניברסיטאות שעוסקות בתחום. השבוע האחרון הוכיח זאת היטב עם פיתוח סיני חדש והידוק שיתוף-הפעולה הביטחוני בין ערב הסעודית לטורקיה, לצד תחילת אספקת מערכות ברק MX של התעשייה האווירית למרוקו. על כך בפינה השבועית.

שאלות ותשובות | טילים ב-14 מיליארד שקל: אפילו טורקיה וסעודיה לא שמעו על עסקת נשק כזו
התעשייה האווירית מציגה: שיא ברווחים בחציון הראשון של השנה

אלביט צפויה ליטול חלק בפיתוח נגמ"ש אוסטרלי מתקדם

אלביט הודיעה אתמול (ד') כי שותפתה בפרויקט האוסטרלי לנד 400 שלב 3, האנווה (Hanwha Defense Australia), דיווחה כי היא נבחרה על ידי ממשלת אוסטרליה כמציעה המועדפת לפרויקט, בכפוף לאישור ממשלתי סופי בסיום המשא ומתן על החוזה. בד בבד, האנווה ציינה כי אלביט היא שותפת מפתח באספקת נגמ"ש חי"ר (IFV), Redback, במסגרת המיזם.

ה-Redback ישלב את צריח 30 מ"מ המבוסס על הדור האחרון של אלביט, המצויד ב- COAPS - כוונת תותחן מתקדמת, מערכות אלקטרו-אופטיות נוספות, מערכת הגנה אקטיבית "חץ דורבן", מערכות מודעות מצב מתקדמת Iron Vision של אלביט, מערכות גילוי לזירה, מערכות אימון ומערכות נוספות. החוזה הצפוי בין האנווה לאלביט מערכות מותנה גם בהשלמת המשא ומתן בין שני הצדדים, והחברה צופה כי יהיה בסכום מהותי עבורה.

אלביט מצאה עצמה לאחרונה בלב סערה ציבורית גדולה בדנמרק, לאחר שניתן מידע שגוי לחברי הפרלמנט בנוגע לרכישת תותחי ATMOS ומערכות PULS מחברת אלביט תמורת 1.75 מיליארד קרונות (כ-252 מיליון דולר), ושר ההגנה הדני, יאקוב אלמאן-יינסן, החליט לפטר את מזכיר המדינה של משרדו.

השר התנצל בפני הפרלמנט על המידע השגוי, שככל הנראה גרם לאישור מהיר של העסקה, ואף הביע את תמיכתו בבדיקה עצמאית. "התבצע תהליך שראוי לביקורת", הודה אלמאן-יינסן.

מרוקו החלה לקבל את מערכות ברק MX מהתעשייה האווירית

האספקה הראשונה של מערכות ברק MX הגיעה מהתעשייה האווירית למרוקו. כך לפי דיווחים במדינה הצפון-אפריקאית. מדובר באספקה כחלק מעסקה משמעותית שנחתמה בפברואר אשתקד, לרכש ברק MX בשווי כולל של כחצי מיליארד דולר.

המערכת הזו תומכת במכ"מים ומשגרים שונים לכיסוי נגד מטוסי קרב, מסוקים, מלט"ים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע. המערכת מבוססת על מרכז שליטה חכם ומוכח מבצעית המאפשר שילוב של טילים מיירטים נוספים: המיירט ברק MRAD לטווח קצר משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 35 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע פולס אחד בלבד; המיירט ברק LRAD לטווח בינוני משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 70 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע דו-פולסי; וכן, המיירט ברק ER לטווח ארוך משוגר אנכית וכולל מנוע מאיץ, מנוע רקטי דו-פולסי וראש ביות מכמ"י מתקדם. הגדלת טווח היירוט של ברק ER מתבצעת באמצעות הוספת מאיץ רקטי והתאמת יכולות התקשורת והמכ"מ לטווח 150 ק"מ.

לפי הדיווחים במרוקו, לוחמים מרוקאים עוברים תרגולים במערכת ברק MX הן במרוקו והן בישראל, כאשר היעד הוא שהמערכת תהיה מבצעית ב-2023.

סין: הצלחנו ליצור נשק לייזר שפועל ללא הפסקה

מדענים צבאיים סינים מהאוניברסיטה לטכנולוגיית הגנה בצ'נגשה שבמחוז הונאן, הודיעו כי הצליחו להגיע לכדי פריצת דרך בטכנולוגיית נשק הלייזר, ובמסגרתה פיתחו מערכת קירור שמאפשרת ללייזרים רבי-עוצמה לעבוד ללא הפסקה. לפי טענות המדענים, מערכת הקירור מנטרלת לחלוטין את החום שנוצר בעת הפעלת הלייזרים.

החדשות הללו, קרוב לוודאי, מטרידות את ארה"ב שבעצמה פועלת להקמת מערך לייזר צבאי נרחב, שכולל את הלייזר המתקדם של הצי (NACL), הלייזר האינפרא-אדום המרכזי (MIRACL), הלייזר רב-העוצמה הטקטי (THEL), והלייזר מבוסס החלל (SBL).

נזכיר כי בחודשים הקרובים צפויה מערכת הלייזר ליירוט רקטות מתוצרת רפאל, "מגן אור", הראשונה מסוגה בעולם, להפוך למבצעית. מגן אור מיועדת לתת מענה למתקפות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים בטווח של עד 10 ק"מ. משרד הביטחון כבר ביצע בהצלחה, בשיתוף רפאל, סדרת ניסויים במערכת, שיירטה בהצלחה כלי טיס בלתי מאוישים, פצמ"רים, רקטות וטילי נ"ט. בדצמבר האחרון נודע כי לוקהיד מרטין תשקיע במערכת "מגן אור" מיליארד דולר.

ערב הסעודית וטורקיה מהדקות את שיתוף-הפעולה הביטחוני

כחודש לאחר שטורקיה חתמה עם ערב הסעודית על המכירה הביטחונית הגדולה ביותר בתולדותיה, של מל"טי בייראקטר אקינג'י בשווי מוערך של יותר ממיליארד דולר, שתי המדינות החליטו להדק את הקשרים ביניהן גם בתחום ההשקעות והטכנולוגיות הביטחוניות.

שיתוף-הפעולה שבו מעורב שר ההגנה הסעודי, הנסיך ח'אלד בן סלמאן, כולל סיוע טורקי בידע לפיתוח יכולות ייצור בתוך ערב הסעודית, במטרה לייצר מקורות פרנסה. התוכנית הזו תופסת מקום מרכזי בחזון "הממלכה" של ערב הסעודית, שלפיו 50% מההוצאות הביטחוניות עד שנת 2030 יושקעו בשרשראות אספקה מקומיות.

ככלל, קשריו הנוכחיים של הנסיך ח'אלד עם אנקרה מפתיעים למדי, משום שלפי דיווחים שונים הוא תפס תפקיד מרכזי מאוד במבצע חיסולו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018. לפי הדיווחים, הנסיך ח'אלד, שכיהן אז כשגריר בוושינגטון, הוא שקרא לחאשוקג'י להגיע לקונסוליה, תוך הבטחה כי לא יקרה לו שום דבר רע. כל זאת, בהוראה ישירה מאחיו של ח'אלד, נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן.