בשל מידע שגוי בעסקת אלביט: פוטר מזכיר המדינה במשרד ההגנה הדני

חברי הפרלמנט הדני קיבלו מידע לא מדויק לגבי רכישת מערכות נשק מתקדמות מאלביט הישראלית • שר ההגנה בממשל הדני התנצל בפני הפרלמנט על המידע השגוי, שככל הנראה גרם לאישור מהיר של העסקה

מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

שר ההגנה הדני, יאקוב אלמאן-יינסן, החליט לפטר את מזכיר המדינה של משרדו בעקבות מידע שגוי שניתן לפרלמנט בנוגע לרכישת תותחי ATMOS ומערכות PULS מחברת אלביט תמורת 1.75 מיליארד קרונות (כ-252 מיליון דולר). עסקה שהאספקה שלה החלה לפני כשבוע.

שורט של מיליארד וחצי דולר: משקיע העל מהמר על מפולת בשווקים
גם ג'יי.פי מורגן ברשימה: פיץ' שוקלת הורדת דירוג לבנקים בארה"ב

השר התנצל בפני הפרלמנט על המידע השגוי, שככל הנראה גרם לאישור מהיר של העסקה, ואף הביע את תמיכתו בבדיקה עצמאית. "התבצע תהליך שראוי לביקורת", הודה אלמאן-יינסן. "עתה, קיבלתי מתווה ממשרד הביטחון ומרשות הרכש הביטחוני", הוא ניסה להסביר.

תחילת השתלשלות האירועים במשאל עם שקיימו בדנמרק לפני כשנה וחצי ובמסגרתו, בצל המלחמה באוקראינה, הוחלט להגדיל את תקציב הביטחון. לאחר מכן, הדנים גרמו לעצמם ללחץ ברכישת תותחים, בשל העברת 19 מערכות "קיסר" לאוקראינה. בעקבות כך, בחודש ינואר התרחשו המגעים עם אלביט, אך חברי ועדת הכספים של הפרלמנט בקופנהאגן קיבלו זמן בחינה קצר לרכש המערכות. "הניסוח במסמכים שניתנו היה לא נכון", נמסר ממשרד הביטחון הדני שהוסיפו כי הניסוח הזה יצר רושם כי "יש לחתום על החוזה בהקדם האפשרי ועוד בחודש ינואר. אולם, ההצעה מאלביט הייתה תקפה עד ל-30 ביוני. "נתתי לוועדה מעט מדי זמן", ציין שר ההגנה.

העסקה הזו עוררה ביקורת מן הרגע הראשון בדנמרק משום שאלביט נחשבת במדינה לכזו שראויה לביקורת, לא רק בשל האמצעים שמופעלים ביהודה ושומרון על ידי ישראל, אלא גם בשל הפעלת האמצעים שלה על ידי מדינות שונות אחרות. יתרה מכך, בנקים בינלאומיים שונים וקרנות פנסיה שפועלים בדנמרק, מסרבים להשקיע באלביט בשל אספקת אמצעי מעקב ביהודה ושומרון.

זמן קצר לאחר הרכש בפועל, שר ההגנה הדני יצא לחופשת "סטרס" - מדובר באפשרות למועסקים הדנים להפוגה, צעד שפחות נהוג כאשר מדובר בשר ההגנה. חופשת ההתאווררות הזו נמשכה כחצי שנה עד לפני שבועיים, ולפני כשבוע התפוצצה הפרשה ביתר שאת עם ההבנה כי חברי הפרלמנט קיבלו מידע לא מדוייק. פיטורי מזכיר המדינה במשרד ההגנה הדני אמנם התבצעו, אך לא בהכרח שיהיה זה סוף פסוק לפרשה.