במשך 60 שנה הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה

קארל אייקן הוא אחד המיליארדרים הוותיקים והבולטים בוול סטריט שהתפרסם בשורה של השתלטויות עוינות ובאקטיביזם האגרסיבי שלו • כעת, מתקפת שורט על הקונצרן שבבעלותו חתכה את מחיר המניה ואת ההון האישי של אייקן בחצי, במה שנראה כמו המשבר הגדול בתולדות המשקיע בן ה־87

קארל אייקן / צילום: Reuters, Brendan McDermid
קארל אייקן / צילום: Reuters, Brendan McDermid

בשנת 2020, קארל אייקן ביקש מבנו, ברט, לקחת את המושכות של אימפריית ההשקעות הנושאת את שמו "Icahn Enterprises", שערכה עלה לאחר שנים של מאבק מוצלח באמריקה התאגידית.

"תאב בצע כשאחרים פוחדים": השיטה שסידרה לוורן באפט רבעון שיא 
בגולדמן זאקס מעריכים: זה המועד שבו הריבית בארה"ב תתחיל לרדת 

כעת, במקום להתכונן להעביר את השליטה כשמורשתו מובטחת, המיליארדר בן ה־87 נאבק על הישרדות הקונצרן שבבעלותו, לאחר שהתקפה של שורטיסטים חתכה את הערכת השווי שלה כמעט בחצי, ודחפה את המשקיע המפורסם לאחת התקופות הקשות בקריירה בת שישה העשורים שלו.

קארל אייקן 

אישי: מיליארדר יהודי־אמריקאי בן 87, אב לשניים ונשוי בשנית
מקצועי: המייסד והבעלים של הקונצרן Icahn Enterprises (IEP) שבאמצעותו השתלט על תאגידים רבים. התפרסם בעיקר בשל ההשתלטויות העוינות שלו על חברות. הונו האישי מוערך ב־8.5 מיליארד ד'
עוד משהו: מתגורר כיום בעיקר באי אקסקולסיבי בפלורידה, שבו ג'ף בזוס קנה בית לא מזמן

פוזיציית שורט ריסקה את המניה

מניית Icahn Enterprises, הנסחרת תחת הסימול IEP, התרסקה לאחר שבחודש מאי, Hindenburg Research, חברה המתמחה בהשקעות שורט, טענה כי השווי של החברה גבוה מדי וכי היא נוקבת במחירים מנופחים לנכסיה. לפני האזהרות של הינדנבורג, IEP, שתחתה מוחזקות ההשקעות של אייקן במניות והיא בעלת השליטה בחברות רבות בהן מזקקת נפט וקבוצת רכב, נסחרה בשווי שוק של 18 מיליארד דולר. היום היא כבר צנחה לפחות מ־10 מיליארד דולר. 

 

לפי הערכת "פורבס", המתבססת על הבעלות של אייקן על כ־85% ממניות IEP, הצניחה הזו בשווי מחקה בערך חצי מההון האישי של אייקן, לאזור 8.5 מיליארד דולר. אבל אולי יותר מהכסף נראה שאייקן נפגע תדמיתית. המוניטין שלו כאחד המשקיעים האקטיביסטים הכי מאיימים בוול סטריט נסדק.

מה זו פוזיציית שורט?

מכירת חסר של מניות שמטרתה לייצר רווחים מירידה צפויה של חברה בבורסה

עיצב עידן חדש של אקטיביזם בוול סטריט

אייקן התפרסם בשנות ה־80 ונודע בעיקר בשל ההשתלטויות שלו על חברות, חלקן בצורה עוינת. הדמות הציבורית הצבעונית שלו, וסגנון המשא ומתן הקשוח עזרו לו לעצב עידן חדש של אקטיביזם של בעלי מניות. בניו יורק הוא מונצח היטב, עם איצטדיון, בתי חולים ובתי ספר ציבוריים שכולם נושאים את שמו.

ביולי, מניית IEP התאוששה מעט מהנפילה הגדולה בעקבות הפרסום, לאחר שאייקן מחזר כמה הלוואות פרטיות שהשפיעו על מחירי המניות. אבל מוקדם יותר החודש, IEP דיווחה על רווחים מאכזבים ברבעון השני של השנה, קיצצה את הדיבידנד בחצי - והמניה חזרה לרדת.

אייקן, שטען כי הדוח של הינדנבורג "מטעה ומשרת את עצמם", פרסם מכתב התנצלות לצד הדוח הרבעוני, בו כתב שסטה מדרך ההשקעות שהפכה אותו למפורסם לטובת הימור נגד השוק, שכשל. הוא הבטיח להתמקד מחדש באקטיביזם וניצל לא מעט מילים כדי לנזוף במנכ"לים ודירקטורים בוול סטריט.

אבל למרות המשבר, נראה שאייקן לא מוותר על חוש ההומור המפורסם שלו. כשמניות IEP החלו לצנוח, ביל אקרמן, מיליארדר ויריבו של אייקן, צייץ בטוויטר: "בוול סטריט, אם אתם רוצים חבר, קחו כלב", משפט ידוע של אייקן. מוקדם יותר אקמן אף כתב כי "לא נראה שיש לו (לאייקן) חברים אמיתיים". אייקן לא התרגש והגיב לוול סטריט ג'ורנל: "לפחות רוב החברים שלי מתים. מה התירוץ שלו?"

אבל הצרה שאייקן נמצא בה אינה בדיחה. התוכנית ליציאה מהבור על ידי התמקדות באקטיביזם לא תהיה פשוטה, בין היתר בגלל שהגישה שלו למזומנים מאוד צומצמה. כעדות להידלדלות משאביו הפרטיים, הוא מתכוון לקחת חלק מהדיבידנד הבא במזומן, ולא במניות IEP כפי שעשה תקופה ארוכה.

אדאני, מאסק ועכשיו אייקן: השורטיסטים שמטלטלים אימפריות בוול סטריט

הדוח החריף של הינדנבורג נגד הקונצרן של קארל אייקן, שהוביל לצניחה בשווי החברה, לא היה המתקפה הראשונה שלה.

חברת Hindenburg Research היא חברת השקעות פרטית מניו יורק, שהוקמה בשנת 2017 על־ידי ניית'ן אנדרסון, ומתמחה בהשקעות שורט המבוססות על מחקר. הינדנבורג מחפשת מקרים בהם יש שילוב של אי־סדירות חשבונאית, "שחקנים בעייתיים" בהנהלה, עסקאות בעלי עניין שלא מדווחות כראוי, פרקטיקות בעייתיות בתחומי הדיווח וכדומה. באתר האינטרנט של החברה מוזכרים מקרים בהם פרסמה מחקרים על חברות, שהסתיימו בעזיבת בכירים, הגשת תביעות ואף כתבי אישום.

המתקפה על אדאני

אחד המקרים הבולטים שהעלו את הינדנבורג לכותרות לאחרונה היה דוח שפרסמה בינואר האחרון על התאגיד ההודי אדאני, שבין היתר, מחזיק גם בחלק מנמל חיפה. אדאני, שנסחרה אז בשווי 218 מיליארד דולר, הואשמה בדוח במניפולציה בוטה ובזיוף דוחות. אדאני הכחישה את הטענות אך מנייתה צנחה. בתוך יומיים שווי החברה נחתך ב־52 מיליארד דולר, והקונצרן המשיך לצנוח בעשרות אחוזים עד לשפל שנרשם בסוף פברואר. מאז, המניה התאוששה, אך לא חזרה לרמות של לפני פרסום הדוח של הינדנבורג.

לפני שנתיים, הינדנבורג פרסמה דוח גם על חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת שאותה היא האשימה ב"שחיתות בינלאומית" בעסקיה במרכז אמריקה, טענות שהוכחשו על־ידי אורמת.

עוד השקעה בשורט של הינדנבורג הייתה בטוויטר, כשאילון מאסק הודיע שבכוונתו לרכוש את החברה. בהינדנבורג הימרו על כך שמאסק, שהוגדר על־ידם כאימפולסיבי, ינסה להתחמק מהעסקה או לדון בתנאיה מחדש. ואכן באותה עת הוא ניסה לבטל את העסקה, מה שהפיל את מניית טוויטר. לפי הינדנבורג, בחברה האמינו שטענותיו של מאסק לא יתקבלו בהליך משפטי וסגרו את פוזיציית השורט, וכשהוא רכש לבסוף את טוויטר הם הרוויחו גם מהעלייה במניות.

שירי חביב ולדהורן

"עד שלא יסגור, הוא עדיין במשחק"

למרות שלפי התוכניות בנו של קארל, ברט (43) אמור להחליף את אביו בניהול החברה, ייתכן שאייקן האב יישאר בראשות הקונצרן כדי לייצב אותו. בוול סטריט, יש האומרים שעוד מוקדם להספיד את אייקן. "חלק מהכלים שהוא שכלל, כמו האיום של הצעה למכרז, אולי לא יהיו בארגז הכלים שלו בטווח הקרוב", אמר ג'ים רוסמן, מנהל ייעוץ גלובלי לבעלי מניות ב־Barclays. "אבל עד שלא יסגור את העסק באופן רשמי, הוא עדיין במשחק".

אייקן מתגורר כיום בעיקר באי אקסקולסיבי בפלורידה, שבו ג'ף בזוס קנה לא מזמן בית. אבל לאחרונה, הוא מנהל את המשבר מהאחוזה שלו באיסט המפטון עם משפחתו (ומתווכח עם הרשויות על פרגולה שהקים ללא רישיון). למרות שאת רוב זמנו הוא מבלה בביתו, אולי בשיחות עם יועצים, הוא גם נצפה בלא מעט אירועים חברתיים.

בשנים האחרונות מכרה IEP מניות נוספות כדי להגדיל את כמות המזומן שלה, ושיווקה זאת כהזדמנות למשקיעים יומיומיים להשקיע לצד "בוחר מניות" אגדי. כעת יהיה הרבה יותר קשה לעשות זאת. המשמעות היא יציאה בקמפיין אקטיביסטי נוסף, וזה יצריך שימוש בחלק מהמזומנים של החברה, כ־1.6 מיליארד דולר, מה שיכול להרתיע משקיעים אם הסכום לא יושלם במהירה.

אפשרות נוספת ללוות כסף כנגד השקעות של IEP, כפי שעושות קרנות גידור רבות, יכולה בהחלט להביא כמה מיליארדי דולרים, אבל צעד כזה לא צפוי להתקבל בברכה על ידי משקיעים, או על ידי הינדנבורג, שצייצה לאחרונה שהיא עדיין מהמרת נגד מניות IEP.

ההימורים האחרונים נכשלו, אך הוא אופטימי

בעוד שבתיאוריה יכולה IEP למכור חלק מההשקעות הקיימות שלה, בשווי 3.8 מיליארד דולר, כדי לשחרר מזומנים, הרבה מההימורים שלה בתקופה הנוכחית אינם מצליחים.

לאורך התקופה המאתגרת לאחרונה, נותר אייקן ממוקד ב־Illumina, חברת הביוטכנולוגיה שבה הסגן שלו נבחר לדירקטוריון רק כמה שבועות לפני שהדוח של הינדנבורג יצא. למרות שהדירקטוריון החדש הדיח את מנכ"ל החברה במה שנראה כניצחון של אייקן, מניות אילומינה נסחרות תמורת כמעט 180 דולר, פחות מהמחיר ששילם עליהן אייקן קצת יותר מ־200 דולר. גם חברות נוספות כמו זירוקס ו־Newell Brands איבדו כ־50% מערכן בבורסה מאז שאייקן נכנס להשקיע בהן.

ועדיין נראה שהמיליארדר היהודי אמריקאי לא מתרגש. במכתב שפרסם לאחרונה הוא כתב כי אקטיביזם מצריך סבלנות: "אפילו כשבעל מניות פותח ומצליח בקמפיין אקטיביסטי, דירקטוריונים יכולים להיות כל כך מחופרים שיכול לקחת שנים ליישם את השינויים הנחוצים, ולשחרר את הערך הנסתר". יש לו גם סיבה טובה להאמין בכך. לאחת ההשקעות המוצלחות ביותר שלו, בחברת התרופות שפיתחה את נוגד הדיכאון לקספרו, לקח יותר מארבע שנים להציג רווח של כ־2 מיליארד דולר מעת רכישתה.