בפחות מ־200 אלף שקל: המכוניות החשמליות שנמצאות מעבר לפינה

הזינוק בביקוש לרכב חשמלי צפוי לפגוש בקרוב גידול משמעותי לא פחות בהיצע הדגמים שיתחרו על מרכז הכובד של השוק - טווח המחירים מתחת ל־200 אלף שקל • מדריך לשחקנים שצפויים להגיע לישראל עד סוף השנה - לפני שייסגר חלון ההזדמנויות של המיסוי הנמוך (יחסית)

בפחות מ־200 אלף שקל: וולבו EX30, טסלה 3, דונגפנג FORTHING, BYD DOLPHIN, NETA U / צילומים: יח''צ
בפחות מ־200 אלף שקל: וולבו EX30, טסלה 3, דונגפנג FORTHING, BYD DOLPHIN, NETA U / צילומים: יח''צ

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

פלח הרכב החשמלי היה בשנתיים האחרונות "הכוכב הזוהר" של שוק הרכב הישראלי. הפלח צמח ביותר מ־200% לשנה בממוצע ושילש כמעט את החדירה במונחי נתח שוק. אבל נראה, שזו רק ההתחלה. הענף נערך כיום לקפיצת מדרגה נוספת, שנובעת הן מעלייה מהירה בביקוש לרכב חשמלי והן מהרחבת ההיצע.

יבואני הרכב החשמלי בדילמה: להמר על כל הקופה או להמתין לוודאות
המותג הסיני NETA ייכנס לישראל עד סוף השנה עם קרוס־אובר חשמלי
ב.מ.וו IX1: חשמלי, מפואר ועומד בציפיות

מצד הביקוש ניתן לראות כיום הצטרפות מואצת של לקוחות פרטיים ומוסדיים, שעד כה העדיפו "לשבת על הגדר" במעבר מבנזין לחשמל. את התופעה מובילים ציי רכב גדולים, שבעבר אפשרו לעובדים לבחור ברכב חשמלי בנוסח "ירצו ייקחו", אבל כיום מעודדים אותם אקטיבית לעבור לחשמל באמצעות סבסוד של עלות הליסינג החודשית והטבות נוספות.

הביקוש המואץ צפוי לפגוש ברבעון האחרון של 2023 גל של דגמים חדשים, מתוצרת מותגים שחלקם חדשים ללקוח הישראלי. רובם מכוונים אל טווח המחיר השיווקי־פסיכולוגי של "פחות מ־200 אלף שקל", שבו התרכזו בשנה החולפת כמעט 85% ממכירות הרכב החשמלי בישראל. בעיקר בשני דגמים מובילים - ATTO3 של BYD וגיאומטרי C של GEELY.

חלק מהדגמים החדשים עשויים למתוח כלפי מטה את גבול המחיר התחתון של הפלח, שנמצא כיום בסביבות 140 אלף שקל. אחרים מכוונים לחלק העליון של 170־190 אלף שקל אבל ינסו לנגוס במובילי השוק באמצעות טווח גדול במיוחד, אבזור/מרחב משודרגים או סטטוס משודרג. וכולם נמצאים כיום במרוץ קדחתני להגיע לישראל לפני שהמיסוי הנמוך (יחסית) יזנק מ־20% ל־35% בינואר 2024. הנה כמה מהשחקנים החדשים שבדרך.

NETA U: מותג עם פוטנציאל להפתעה

חברת HOZON הסינית ביצעה את פריצת הדרך שלה בסין בשלוש השנים האחרונות עם ליין של כלי רכב חשמליים מודרניים מפיתוח תחת שם המותג NETA. ישראל עתידה להיות שוק היצוא הראשון של המותג בגוש התקינה האירופית, כאשר בשלב הראשון צפוי להגיע לארץ הקרוס־אובר החשמלי NETA U, שיתחרה מול מובילי השוק מבית BYD ו־GEELY.

hozon neta / צילום: יח''צ
 hozon neta / צילום: יח''צ

זהו רכב מרווח באורך 4.53 מ', שניצב על בסיס גלגלים באורך 2.77 מ'. הרכב מצויד במנוע בודד בהספק כ-204 כ"ס, ובסין הוא עם סוללות בקיבולת של כ־72 קילוואט־שעה וטווח משוער של עד כ־420 ק"מ בתקן האירופי או בקיבולת 82 קילוואט־שעה וטווח משוער של כ־500 ק"מ. עדיין לא ידוע מה הטווח של הגרסה האירופית.

בשלב הראשון הרכב יגיע עם תקינה אירופית לסדרות קטנות, שהיבוא שלה מוגבל בישראל לכ־400 יחידות בשנה. כך שפוטנציאל החדירה של הרכב מוגבל עד שיקבל תקינה מלאה. אפשר לצפות למחיר של בין כ־150 ל־170 אלף שקל בהתאם לגרסה ולטווח.

דונגפנג FORTHING: מכוון למרכז הטבלה

הכניסה הראשונה של קבוצת UMI לפלח הרכב החשמלי הפרטי בישראל תחל השנה עם הקרוס־אובר של המותג Forthing מבית חברת הענק דונגפנג. גם הרכב הזה יגיע בשלב הראשון לישראל בתקינה לסדרות קטנות וסביר להניח, שהכמויות המותרות ליבוא ייספגו די מהר בשוק.

Dongfeng Forthing Leiting / צילום: יח''צ
 Dongfeng Forthing Leiting / צילום: יח''צ

המפרט של הקרוס־אובר תואם את מרכז השוק עם אורך של 4.6 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.71 מ'. הוא מצויד במנוע וסוללה מתוצרת BYD ומפרט ההנעה בתקינה האירופית עדיין לא ידוע אבל בסין הוא קיים עם סוללה מאסיבית בקיבולת של 86 קילוואט־שעה, שעשויה להניב טווח של מעל 500 ק"מ ב־WLTP. עדיין לא ברור גם מה המפרט הבטיחותי שלו. גם כאן, סביר להניח שהוא ימוצב בקצה העליון של קשת המחירים העיקרית, עם מחיר של כ־160־170 אלף שקל.

וולבו EX30: פרמיום במחיר מעניין

קרוס־אובר חשמלי של וולבו בפחות מ־200 אלף שקל? יש חיה כזו, קוראים לה EX-30, ולמרות שהיא פותחה על ידי וולבו בשוודיה היא חולקת מכללים עם קבוצת GEELY הסינית, בעלת הבית של וולבו, ואף תגיע אלינו מסין.

זהו רכב קומפקטי עם אורך של 4.23 מ' בלבד, בסיס גלגלים באורך 2.65 מ' ותא מטען של 318 ליטר. יש לו מפרט הנעה מתקדם עם סוללה של 70 קילוואט בגרסת הטווח הארוך, שמשיגה טווח של עד 480 ק"מ ב-WLTP ותומכת בטעינה בקצב של עד 150 קילוואט. הגרסה הזו מצוידת במנוע בודד אבל בהספק מכובד של 272 כ"ס והיא מאיצה מאפס ל־100 ב-5.3 שניות.

Volvo EX30 / צילום: יח''צ
 Volvo EX30 / צילום: יח''צ

כצפוי מוולבו יש ל־EX חבילה בטיחותית מתקדמת מאד. למרות המיתוג היוקרתי, המחירים מפתיעים. בגרמניה, למשל, הגרסה הזו מתחילה בכ־2,000 אירו פחות מה־ATTO של BYD. לא בטוח מה יהיה התמחור בישראל אבל אפשר לצפות למחיר חדירה של פחות מ־200 אלף שקל.

BYD DOLPHIN: לא מפחד מכרישים

המותג BYD הפך תוך פחות משנתיים משם אלמוני למותג המוביל בפלח הרכב החשמלי הצומח של ישראל ולדגם הנמכר ביותר בכלל. להצלחה אחראי בעיקר הקרוס־אובר ATTO3, שעיצובו וממדיו כאילו נתפרו על הקונצנזוס הישראל. החל מהחודש תנסה היבואנית להרחיב את ההצלחה גם לדגם "דולפין", שמתאפיין בעיצוב האצ'בק ופונה לפלח קומפקטי וזול יותר אבל עדיין מציע את המפרט העשיר ואת הטווח השימושי, שהפכו את אחיו הגדול ללהיט.

DOLPHIN / צילום: יח''צ
 DOLPHIN / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב כ־4.29 מ', גובהו 1.57 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך של 2.7 מ' ומציע תא מטען בנפח 345 ליטר. מערכת ההנעה כוללת מנוע קדמי בהספק 204 כ"ס וסוללה של 62 קילוואט־שעה, שמספקת טווח מוצהר של עד 427 ק"מ בתקן WLTP.

המחיר מתחיל בכ־142 אלף שקל ומגיע לכ־148 אלף לגרסה הבכירה. בקנה מסתתרות גרסאות נוספות של הרכב כולל גרסה עם טווח והספק מופחתים אבל מחיר פוטנציאלי, שיכול לשבור מלמטה את מחסום ה־130 אלף.

טסלה 3: דור חדש בדרך

לאחר חיתוך המחירים של המותג בתחילת השנה חזר מודל 3 הפופולרי של טסלה למחיר של פחות מ־200 אלף שקל לגרסת הבסיס. מי שיתעקש לחפש יוכל למצוא מציאות אפילו יותר זולות במלאי של החברה בישראל.

טסלה 3 / צילום: יח''צ
 טסלה 3 / צילום: יח''צ

אלא שהדגם הוותיק צפוי לעבור ממש בקרוב את מקצה השיפורים המשמעותי ביותר שלו עד היום והשאלה הגדולה היא מה יקרה למחיר. האם ההוזלה העמוקה במחיר הדגם ב־2023 נועדה רק לגלגל מלאים לפני סוף הדרך של המודל, או שמדיניות המחירים תעבור כמות שהיא גם לדגם המחודש והמשופר טכנולוגיות וחיצונית.

אם אכן תשמר טסלה את המחיר הנוכחי, סביר להניח שסדרה 3 המחודשת תבצע קפיצת מדרגה משמעותית בכל הנוגע לתמורה־למחיר. בפחות מ־200 אלף שקל לדגם הבסיס היא תציב תחרות לא קלה למותגים הסינים ותבצע "קאמבק" רציני במכירות.