לקראת פתיחת הרכבת הקלה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לקראת פתיחת הרכבת הקלה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המרוויחים, המפסידים, הלקחים: מדינת ישראל עושה היסטוריה

פרויקט מיוחד

יותר מ־20 שנה מחכים תושבי מטרופולין דן לרכבת קלה, ובשבוע הבא היא צפויה סוף סוף להיפתח • איך תיראה הנסיעה בקו האדום? איך הוא ישפיע על הפריון וההכנסות של הרשויות המקומיות בתוואי? מה צפוי לקרות למחירי הדיור סביבו והאם הקווים הבאים ייראו אחרת?

ב־21 באוגוסט 2015, בוקר יום שישי, התקבצו מאות בני אדם וצפו בשר התחבורה ישראל כ"ץ לוחץ בארשת פנים אריאל־שרונית על הכפתור שגרם לקריסת גשר מעריב. "אין דרך חזרה עד לשמיעת צפירת הרכבות", הוא אמר, והפעם, צדק. הפיצוץ סימל את תחילת העבודות על הרכבת לאחר שנים של עיכובים. 8 שנים אחרי, ביום שישי הבא, יתחיל לנסוע הקו האדום של הרכבת הקלה. עיתוי סמלי כמעט מושלם.

רחוב אלנבי בת"א סגור לתנועה. כך יראו מסלולי האוטובוסים

תוכניות הקו האדום אושרו בממשלה כבר ב־2002, אך במשך שנים לא יצא לפועל. כך, לאחר שכבר הייתה קבוצה שזכתה במכרז אך לא הצליחה להשיג מימון, הפרויקט הולאם והונחת על חברת נת"ע הממשלתית שלא הייתה ערוכה לכך, והדחיות המשיכו להיערם. גם לאחר תחילת העבודות, בשל סכסוכים בין ההנהלה לדירקטוריון, נקלעה החברה שהובילה את פרויקט התשתית הלאומי היקר והמורכב ביותר בהיסטוריה של ישראל, לסחרור.

 

ולמרות זאת, לישראלים יכולה להיות כעת סיבה לגאווה - הסנונית הראשונה למהפכה התחבורתית המיוחלת בגוש דן יוצאת לדרך. הקו האדום הוא אומנם לא הגיים צ'יינג'ר שכולנו מצפים לו, אבל הוא כן יקל על חייהם של מאות אלפי בני אדם, יסייע לנגישות וישפיע על כל תחומי הכלכלה. בסופו של דבר, הקו מסמן את הכיוון שאליו יש לצעוד: תחבורה ציבורית להמונים.

הרכבת נפתחה היום בבוקר, ורק היום הנסיעה בה לא תעלה כסף. לאחר מכן היא תעלה לנוסעים 5.5 שקלים, אך אם תרצו לנסוע לאורכו של כל הקו תשלמו כמעט 12 שקלים על הנסיעה, שתעריפה מחושב לפי מרחק. בשנה הבאה צפוי מחיר כרטיס הנסיעה לעלות לשמונה שקלים. הרכבת תסיים את פעילותה ביום שישי, שעה לפני כניסת השבת, ותיפתח שוב במוצאי שבת. בימי חול תצא הרכבת הראשונה בשעה 05:40, והאחרונה תצא בין השעות 22:00־23:00. בהמשך שעות ההפעלה אמורות להתרחב.

בתחנות העיליות שבקו בפתח תקווה ובבת ים מוצבים מכשירים בהם ניתן לתקף את הרב קו, אבל בתוך הרכבת יהיה ניתן לשלם רק באמצעות אפליקציות תשלום. מכונות התיקוף יוצבו גם בתחנות התת־קרקעיות בין פתח תקווה ליפו, לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, וכן לאורך התוואי בתל אביב. בכניסה לתחנות אלו גם תהיה אבטחה, ולפי ההבטחות תהיה בהן גם קליטה סלולרית.

 

על תשתית הקו האדום יופעלו בסופו של דבר שלושה קווים. קו R1 מפתח תקווה לבת ים ייסע במסלול המלא, קו R2 מקריית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו - וקו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט. במקטע התת־קרקעי, שאמור להיות השוקק ביותר, תחלוף רכבת בכל שש דקות - זאת במקום בכל שלוש דקות כפי שאמור היה להיות בתכנון המקורי - ובמקטע העילי תעבור רכבת בכל 10 דקות. להפעלה המלאה תגיע נת"ע לפי התוכניות בתוך כשנה ובכמה פעימות.

חווית הנסיעה עלולה להיות צפופה, בוודאי בספטמבר, עם החזרה ללימודים. נסיעה מקצה אחד של הקו לקצה השני תארוך שעה ועשרים דקות, אך הזמנים אמורים להתקצר בהמשך. אם מסלול נסיעתכם הוא במקטע התת־קרקעי, זמן הנסיעה צפוי לעמוד על 25 דקות.

הקו האדום, תחנת אלנבי / צילום: יוסי כהן

היינו בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה. זה מה שחשבנו

נסיעת המבחן של הרכבת הקלה התקיימה היום והיא בהחלט עשתה היסטוריה, אבל מדובר בחוויה לא מושלמת שמגיעה באיחור של עשרות שנים • המסקנה היא שלמרות התקלות הרבות הצפויות - צריך עוד כמוה, והרבה

אסף זגריזק 16.08.2023
מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

השר שהכריע, הבולדוזר, וזו שגזרה את הסרט: האנשים של הקו האדום

בתום שנים של דחיות, חילופי האשמות ותשעה שרי תחבורה, הקו האדום בגוש דן נפתח • חזרנו אל דמויות מפתח בפרויקט התשתית הענק והיוקרתי בתולדות המדינה: מהשר שהוציא אותו לפועל ועד ל"האיש שידע להזיז את כולם"

אסף זגריזק 17.08.2023
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב לפני שנתיים. עסקים קטנים רבים שילמו מחיר / צילום: איל יצהר

הכלכלה שילמה מחיר על הרכבת הקלה. עכשיו היא צפויה להרוויח

במהלך השנים שבהן בוצעו העבודות על הרכבת הקלה במרכז, עסקים קטנים רבים שילמו מחיר, ויש הטוענים כי לא פוצו כראוי • אך ניסיון העבר מלמד שפתיחת הקו האדום תחזק את המסחר ואת שוק העבודה באזורים שבהם הוא עובר, ותביא תועלת של מאות מיליוני שקלים מדי שנה

אסף זגריזק 16.08.2023
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

למדו את הלקח? מה הסיכוי שהקווים הבאים של הרק"ל יהיו מוכנים בזמן

כוחן של שחקניות וטו הוחלש, שיטת המכרזים שופרה ומיזמי תשתית גדולים יקבלו עדיפות: הלקחים מהקו האדום הובילו לשורה של שינויים עבור הפרויקטים התחבורתיים הבאים • אבל יש טעויות שמתעקשים לחזור עליהן

אסף זגריזק 17.08.2023
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

בת ים תרוויח יותר מת"א: הכסף לא יגיע לרשויות מהרכבת הקלה

הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור בתחומי 5 ערים • חלקן נהנו מתוספת הכנסות עוד לפני שנחנך הקו הראשון, אבל בינתיים ספק אם מדובר בסכומים משמעותיים

יובל ניסני 15.08.2023
נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו / צילום: שירי דובר

הרכבת הקלה של תל אביב יוצאת לדרך, מה יקרה למחירי הדירות?

המומחים חלוקים: האם עיקר ההשפעה של הקו האדום על שווי הנכסים תחל עכשיו ותביא עליית מחירים של עד 100% בעשור הקרוב, או שאולי השווי הנוסף כבר מגולם במחירים הנוכחיים?

ענת דניאלי־לב 13.08.2023
קניון TLV בתל אביב / צילום: איל יצהר

האם זה יהיה המרוויח הגדול מפתיחת הרכבת הקלה?

אחרי שבע שנים שהקניון התל אביבי לא הצליח להתרומם, הבעלים של TLV מצפים להתאוששות בעקבות הקרבה לרכבת • "העסקים ביקשו להתמקם נכון בתזמון הנכון", טוען המנכ"ל

שירה ספיר 14.08.2023
רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי
הרכבת הקלה | שאלות ותשובות

רחוב אלנבי בת"א סגור לתנועה. כך נראים מסלולי האוטובוסים

רחוב אלנבי נסגר לתנועה בשל העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה במהלך שיביא לשינויים שישפיעו על המטרופולין כולו ועד לשרון • בתוך כך, בשבוע הבא צפוי להיפתח רחוב בן יהודה לתנועת כלי רכב, לאחר שנה של עבודות

אסף זגריזק 11.08.2023