שוק הנדל"ן ממשיך לדשדש: היקפי המשכנתאות מתכווצים

שוק הנדל"ן נמוך ב-37% מהיקפי המשכנתאות שנלקחו ביולי 2022 • דוחות אגף הכלכלן הראשי באוצר והלמ"ס מורים על ירידות של למעלה מ-40% בכמות העסקאות שמבוצעות בתקופה הזו, אל מול התקופה המקבילה בשנה שעברה

שוק הנדל''ן ממשיך לדשדש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק הנדל''ן ממשיך לדשדש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק הנדל"ן ממשיך לדשדש. כך עולה מנתוני המשכנתאות שפרסם בנק ישראל, לפיהם בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.4 מיליארד שקל. מדובר בהיקף שדומה לזה של החודשים הקודמים, והוא נמוך ב-37% מהיקפי המשכנתאות שנלקחו ביולי 2022 וב-44% מהמשכנתאות שנלקחו ביולי 2021.

המשכנתאות לחרדים: חלטורה, לא פשע מאורגן 
אלו השכונות עם הכי הרבה דירות מושכרות בישראל

שוק המשכנתאות של 2023 נתון למצב כמעט סטטי, של היקפי משכנתאות חודשיים שנעים סביב ה-6-6.5 מיליארד שקל. הממוצע החודשי של משכנתאות שנלקחו בשבעת החודשים הראשונים של השנה הגיע ל-6.1 מיליארד שקל. לגורמים הפועלים בתחום לא קל להתרגל למצב כזה, כשבשבעת החודשים הראשונים של 2022 היקפי המשכנתאות הגיעו לממוצע של 11.3 מיליארד שקל בחודש, אבל זה המצב.

בתקופה האחרונה נשמעו גורמי נדל"ן שונים שטוענים כי הם רואים סימני התאוששות של השוק, אולם לא ברור על סמך הם מסתמכים. המצב בשוק כאמור, סטאטי. מבחינת היקפי משכנתאות, הוא מזכיר מעט את המחצית השנייה של 2020, ואולם אז השוק החל את העלייה הגדולה שלו, והכיוון היה מעלה. היום הוא מדשדש למטה. מעבר לזה, מחירי הדירות לפני שלוש שנים היו נמוכים ביותר מ-25% מהמחירים של היום, ועל כן היקפי המשכנתה הזהים מורים על כך, שכמות העסקאות שעבורם מחולקות המשכנתאות - נמוכה כיום בהרבה.

ואכן, דוחות אגף הכלכלן הראשי באוצר והלמ"ס (שהאחרונים שבהם היו לחודש מאי) מורים על ירידות של למעלה מ-40% בכמות העסקאות שמבוצעות בתקופה הזו, אל מול התקופה המקבילה בשנה שעברה.

הגורם העיקרי למצב הוא הריביות הגבוהות, שמקשות על לקיחת משכנתאות גבוהות שההחזרים החודשיים בגינן גבוהים.