לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: האם נראה את האור בקצה המנהרה?

היום (ה') בשעה 15:30 שעון ישראל, צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב • על פי הקונצנזוס קצב האינפלציה השנתי צפוי לעלות ל-3.3% • ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "מדד חודש יולי יהיה המדד הראשון מאז שיא האינפלציה בקיץ בשנה שעברה, שבו תחול עצירה בירידה של האינפלציה השנתית"

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

היום (ה') בשעה 15:30 שעון ישראל, צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב, אשר הפתיעו לחיוב בחודשים האחרונים. מדד המחירים לצרכן בארה"ב ירד בחדות מאז אפריל, אז עמד על 4.9%, ובחודש שעבר הנתונים הצביעו כי ארה"ב צמצמה את הקצב השנתי של עליית המחירים ל-3% בלבד.

שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 
הזמן החלש ביותר בשנה של וול סטריט מתקרב, והפעם יש סימנים מדאיגים במיוחד 

הכלכלנים בשוק האמריקאי אופטימיים, למרות שהצפי בשווקים חוזה כי האינפלציה בחודש יולי צפויה לעלות. עם זאת, צלילה אל תוך הנתונים מצביעה כי הסעיפים ה'דביקים' במדד המחירים לצרכן בארה"ב, מאותתים על התחלה של התמתנות ברכיבים שתדלקו את האינפלציה, ונראה כי מתווה העלאות הריבית נותן את אותותיו.

מדובר גם בעניין טכני. חודשי מאי ויוני 2022 התאפיינו בשיעורי עלייה גבוהים הן בקצב החודשי של מדד המחירים לצרכן והן בקצב השנתי, מה שהוביל לתיקון החד שראינו במדדים של חודש מאי ויוני השנה, שירדו בחדות. עם זאת, מדד המחירים לצרכן בחוש יולי 2022 נותר ללא שינוי בקצב חודשי, כך שאם מדד המחירים היום יעלה בקצב איטי, אנחנו צפויים לראות עלייה במדד בהסתכלות שנתית.

האם אכן רואים את סיום האינפלציה בארה"ב? ומה צפוי בישראל?

בבנק אוף אמריקה מצפים כי "נתוני מדד המחירים לחודש יולי יצביעו על עוד התמתנות במדד המחירים". בדוח של הבנק מראים כי מדד המחירים השנתי יעלה ל-3.2% אך יצביע על עלייה מתונה מחודש לחודש. יתרה מכך. מדד הליבה ירד בצורה דרסטית ויגיע ל-4.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2021.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי, מסביר לגלובס כי "מדד חודש יולי יהיה המדד הראשון מאז שיא האינפלציה בקיץ בשנה שעברה, שבו תחול עצירה בירידה של האינפלציה השנתית". בפמן מסביר שהמדדים הגבוהים ביותר של שנה שעברה יצאו מהחישוב השנתי, מה שמסביר "טכנית" חלק מן ההפסקה בירידה בקצב השנתי ברמה של כ-3.2% ברמת המדד הכולל. לחצי עליית המחירים עדיין קיימים, בפרט בתחומי השירותים (דיור, תחבורה), ובפמן אומר שלמרות שבמדד הליבה (ללא מזון וללא אנרגיה) צפויה התמתנות בקצב העלייה, ל-4.7% בראייה שנתית, "מדד הליבה עדיין גבוה במידה משמעותית מיעד האינפלציה של הפד (2%)".

סקוט קלמונס, מנהל השקעות ראשי ב'בראון בראדרס', אחד מבנק ההשקעות הגדולים בארה"ב, מדגיש את האופטימיות בשווקים לגבי האינפלציה היורדת: "האינפלציה בהחלט מתמתנת, אנחנו יכולים לראות זאת בבירור במספרים כל חודש".

"בכל הנוגע לדוח האינפלציה הנוכחי, מה שמעניין הוא לא הנתון הכללי אלא הפרטים" אומר קלמונס. "הפרט החשוב שצריך לשים לב אליו הוא מחירי הדיור, הם מהווים כ- 28% מהתמונה הכללית והוא היה נתון עקשן במיוחד במבט אינפלציוני". הוא אומר שמחירי הדיור מתחילים לרדת, ומצפה שסעיף הדיור ימשיך לרדת בחודש יולי: "סעיף הדיור הוא רכיב משמעותי באינפלציה והוא מוכיח את עצמו כדביק במיוחד. בכירי הפד לא מוכנים להכריז ניצחון על האינפלציה עד שיראו שיפור משמעותי במחירי הדיור".

אינפלציית מחירי הדיור הגיעה לשיא של 8.1% בחודש אפריל, כך לפי קלמונס. ומאז הוא היא התחילה לרדת. עם זאת, סעיף הדיור תרם רבות לעליית המחירים בחודשים האחרונים, ואחראי ליותר מ-70% מהעלייה במדד המחירים בחודש יוני.

במסגרת ניתוח מדד המחירים לצרכן הכולל בארה"ב, בפמן מדגיש שני סעיפים מהותיים: האנרגיה והדיור. בפמן מסביר כי "סעיפי האנרגיה לא צפויים להשפיע רבות במדד של חודש יולי, שיתפרסם היום (ה') , אך קיים חשש כי סעיף האנרגיה יעלה שנית בהמשך השנה, במדד חודש אוגוסט. זאת לאור ההשפעות על מחירי סחורות של המלחמה באוקראינה וצעדי צמצום היצע הנפט של ערב הסעודית, באופן שמשפיע על כל העולם". בנוסף, הוא מסייג את ההתלהבות מן האפשרות של ירידת המחירים בסעיף הדיור בארה"ב: "הירידה בסעיף הדיור בארה"ב אמנם מסתמנת, אך תתחיל להיות משמעותית יותר מבחינת ההשפעה על המדד רק במהלך 2024; זהו סעיף שעדיין עולה מחודש לחודש".

"עודף המשרות הפנויות על רמת האבטלה מותיר את החשש האינפלציוני על כנו"

בשוק בעבודה נראה שגם יש התפתחות, יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות אומר כי "שוק העבודה בעיקר יוצר בעיה, במובן זה שעודף המשרות הפנויות על רמת האבטלה הנמוכה מותיר את החשש האינפלציוני על כנו". כלומר שוק העבודה עדיין הדוק מדי.

פנינג מסביר שבחודשים הקרובים אנחנו צפויים לראות עלייה קלה של האינפלציה הכוללת, בשל עליית מחירי האנרגיה. מנגד, אנחנו צפויים לראות בהסתברות גבוהה גם שיפור בסעיפי השכירות. "כנראה שגם שוק התעסוקה יראה הדוק פחות. אך זה יותר השפעות של צעדים שבוצעו מאשר יישום של מדיניות חדשה ממה שהיה עד עכשיו" מסכם פנינג.

ומה בנוגע לישראל?
נראה כי המחירים יורדים גם פה. בפמן מסביר כי "בישראל נראה כי המשך ירידת סביבת האינפלציה תביא את הבנק המרכזי להמשך שמירה על הריבית הנוכחית בחודשים הקרובים". בפמן מדגיש שירידת הסביבה האינפלציונית תלויה בעיקר בהתפתחויות בשוק המט"ח.

בנוסף, בפמן מציין את הקשר בין ריבית הפד לריבית בישראל, "במידה והפד לא יעלה את הריבית, המצב יתמוך גם בהותרת הריבית על כנה בישראל, זאת לפחות עד ראשית שנת 2024". בפמן צופה כי בתחילת 2024 יתחיל בנק ישראל להוריד לאט את הריבית במשק.