משקיעים בוול סטריט נערכים לאפשרות שריבית הפד תישאר גבוהה לזמן ממושך

עקום התשואות הופך ל"תלול באופן דובי", כשהתשואה על אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים קרובה כבר לשיא של יותר מעשור • נראה שהמשקיעים מבינים שהכלכלה לא הולכת ל'נחיתה קשה', והורדת ריבית אינה באופק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

התשואה על איגרות החוב של הממשל האמריקאי ל־10 שנים עלתה קרוב לרמה הגבוהה ביותר זה יותר מעשור, על בסיס הערכות לפיהן כלכלה חזקה יכולה לשאת אפילו שנים ארוכות של ריבית גבוהה יותר.

שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 
התנודות הקיצוניות בשווקים דחפו לשיא את הפופולריות של הזהב 

התשואה ל־10 שנים הגיעה ביום שישי ל־4.06%, על פי Tradeweb, וירדה מעט לאחר פרסום דוח התעסוקה בארה"ב שהכיל תוצאות מעורבות לחודש יולי. אבל היא עדיין הייתה גבוהה מ־3.97% שבוע קודם לכן ובמרחק נגיעה משיא של 14 שנה שנרשם באוקטובר, 4.23%.

הטיפוס האחרון בתשואות על האג"ח לטווח ארוך יותר, המשחקות תפקיד במחיר של הכול כמעט - ממשכנתאות ועד מניות - התרחש למרות שהתשואה באג"ח לטווחי זמן קצרים יותר לא עלתה. זה סימן לכך שמשקיעים חושבים שקירור האינפלציה וצמיחה כלכלית חזקה יאפשרו לפדרל ריזרב להפסיק להעלות ריבית אך להותיר אותה גבוהה לפחות עד סוף השנה. התשואה על האיגרת הממשלתית לשנתיים נסגרה ביום שישי על 4.79%, ירידה מ־4.89% שבוע קודם לכן.

אנליסטים רואים את תוואי העקום הופך "תלול יותר באופן דובי", בגלל שמחירי אג"ח יורדים והתשואות לטווחים ארוכים יותר עולות ביחס לטווחים הקצרים, מה שבמצב נורמלי היה מגדיל את הפער ביניהם.

במקרה הזה, התשואות על אג"ח ממשל ארה"ב לטווח קצר טיפסו לפני כמה חודשים הרבה מעל התשואה באג"ח לטווח ארוך - והפכו למעשה את עקום התשואה "הנורמלי", מתוך הנחת המשקיעים שהבנק המרכזי (הפד) ימשיך להעלות ריביות כדי להילחם באינפלציה, ואז יקצץ אותן כשיגיע המיתון.

כעת, עם זאת, כמעט ההיפך קורה. איתותים מהפד כי הוא הגיע או קרוב לסיום העלאות הריבית, חיזקו את אג"ח הממשל לטווח קצר, אך גם הזינו את המכירות הגדולות (selloff) באג"ח הארוכות יותר לנוכח הפחתת החששות מכך שמדיניות אגרסיבית של הפד תוביל לירידה בהן.

"היפוך העקום המסיבי הזה שקיים כבר תקופה ארוכה התבסס כולו על העובדה שאנחנו כנראה הולכים לעבר 'נחיתה קשה' בכלכלה, ושהחזקת אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך הייתה הדרך היחידה להתגונן מכך", אמר ג'ים קארון, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פתרונות תיק ההשקעות במורגן סטנלי. "כעת מה שהשוק אומר הוא למעשה: 'אם אנחנו לא הולכים לקראת נחיתה קשה, למה שארצה להחזיק אג"ח ל־10 שנים?'".

רוכשי הבתים יסבלו, חוסכים סולידיים יחייכו

נתונים כלכליים חזקים אינם הסיבה היחידה שהתשואות על אג"ח ממשלתיות טיפסו בימים האחרונים. תרמה לכך גם הודעת הבנק המרכזי של יפן הודיע כי הוא מקל במגבלה הקשיחה שלו על תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים מ־0.5% ל־1%.

זה גרם לחששות שמשקיעים יפניים יעבירו חלק מכספם מההחזקות המשמעותיות באג"ח אמריקאיות לאג"ח יפניות.

ואז משרד האוצר האמריקאי הכריז בתחילת השבוע שהוא יזדקק לגיוסי חוב נוספים בחודשים הקרובים, יותר ממה שציפו המשקיעים. המשמעות היא שהשוק יצטרך לספוג עוד אג"ח בדיוק כשסוחרים החלו פחות להימשך אליהן.

עדיין, התנאים הבסיסיים לתשואות הגבוהות יותר נבנו במשך חודשים רבים, עם דוח אחר דוח מאקרו שהראו שהכלכלה חזקה אפילו בזמן שהאינפלציה מראה סימני הקלה. זה נשאר נכון לאחר דוח המשרות החדשות של יום שישי, שהראה צמיחה מעט נמוכה מהצפוי בכמות המשרות ביולי, אבל עלייה גדולה מהצפוי בשכר השעתי הממוצע.

כעת משקיעים מגדילים את ההימור שלהם על כך שתתרחש 'נחיתה רכה', מצב בו האינפלציה חוזרת ליעד השנתי של הפד, 2%, בזמן שהכלכלה ממשיכה להתרחב.

ההשלכות של תסריט כזה יכולות להיות עמוקות, ואף להראות שהכלכלה יכולה לספוג ריביות הרבה יותר גבוהות ממה שמשקיעים חשבו בכלל שאפשרי.

תקופה ממושכת של תשואות גבוהות יותר מאיגרות חוב תשפיע לשלילה על רוכשי בתים מהעת האחרונה, שקיוו כי הריביות ירדו כדי שיוכלו למחזר משכנתאות, לצד אחרים שמחכים לרכוש דירה. הריבית הממוצעת על משכנתה בריבית קבועה ל־30 שנה הייתה לאחרונה 6.9%, עלייה מבערך 5% לפני שנה.

מי שכן ייהנו מהריביות ותשואות האג"ח הגבוהות יותר הם בעלי חסכונות הנמנעים מסיכונים וכן קרנות פנסיה שבמשך שנים נאלצו לקחת יותר סיכונים יותר כדי להגיע ליעדי התשואה. זה גם יקל על הפד להיאבק בסימני מיתון, עם מרחב גדול יותר להוריד ריבית כשהכלכלה נחלשת.

הייפ במניות, הערכות שווי מופרכות לחברות

לאחרונה האופטימיות התרחבה לשווקים שונים, ומשקיעים היו מוכנים לשלם בחודשים האחרונים מחירים יותר ויותר גבוהים על מניות ביחס לרווחים שחברות צפויות לרשום בשנה הקרובה. הערכות השווי של כמה מהחברות הללו הפכו אפילו יותר מוגזמות אם משווים אותן לתשואות מאיגרות חוב.

טיעון אחד בעד מניות, עם זאת, הוא שהתחזית לרווחי חברות בטווח הארוך ולצמיחה הכלכלית כולה עשויה להשתפר, ייתכן על רקע התקדמות בתחומים כמו אינטליגנציה מלאכותית (AI).

מבחינת משקיעים, שאלה חשובה היא האם ריביות הטווח הקצר שקבע הפד יירדו מהרמה הנוכחית של 5.5% ל־2.5% - הרמה הכי גבוהה כמעט שבה היו מאז שנת 2010. או ש"אנו נעים בחזרה לעבר משהו שנראה קצת כמו מה שהיה לנו בשנות ה־90" - כשהריביות היו גבוהות יותר באופן קבוע, אמר זאק גריפית'ס, אסטרטג בכיר בחברת המחקר CreditSights.

אבל יש גם מי שמזהירים כי ציפיות השוק יכולות להשתנות במהירות יחד עם הכלכלה. "כל המיתונים והנפילות בבורסה הם מין תופעה כזו שמתחילה לאט־לאט ואז־בום", אמר מאט סמית', מנהל השקעות ב־Ruffer, שהצוות שלו קנה חוב באג"ח מתוך הימור שהמחיר שלהן יעלה במסגרת ירידה בכלכלה. "אין לנו צפי למתי זה יקרה, אבל יש לנו הפוזיציה הזו על בסיס ההנחה שההידוק של הפד יגרום למיתון", אמר סמית'.