מסכמים את המחצית הראשונה של 2023 בשוק הדיור

השבוע יפרסמו הכלכלנית הראשית באוצר והלמ"ס נתונים שיתנו אומדן לנעשה בשוק הדיור מתחילת השנה • וגם: מכרז ענק ואטרקטיבי בנתניה

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע שעבר תהינו על סמך מה נטען שקיים מחסור תכנוני בדירות, והבאנו נתונים המראים כי בשנים האחרונות מאושרות הרבה יותר יחידות דיור מהיעד שאותו הציבה הממשלה לגופי התכנון. השבוע, נבדוק עד כמה החלק השני של הטענה, שיש מחסור בהיצע דירות למכירה, היא אמיתית.

"הדירה שלנו שווה מיליון וחצי שקל יותר": זוכי מחיר למשתכן מדברים
בלעדי | האוצר מגבש תוכנית חירום להצלת ענף הדיור להשכרה. אלה הפרטים
בלי פרסום, אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בחולון?

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בחודש מאי עמד מלאי הדירות החדשות שטרם נמכרו בידי הקבלנים, על כ־57 אלף. מדובר בעלייה של 25% לעומת מאי שנה שעברה ושל 30% לעומת מאי 2021. כלומר לא רק שלא חסרות דירות - היצע הדירות הזמינות כיום מצוי באחת מרמותיו הגבוהות ביותר בשנים האחרונות.

רק לצורך השוואה - בתחילת שנות האלפיים, כשמחירי הדירות ירדו, היצע הדירות הגיע לכרבע מהכמות שנספרה כיום. רק שאז המחירים ירדו, והיצע הדירות לא עניין במיוחד את הפוליטיקאים.

היצע הדירות בעלייה, משום שיזמים רכשו הרבה קרקעות ב־2020־2022, בעקבות הביקוש, אך אז הגיעו המשבר הכלכלי ועליות הריבית, הביקושים ירדו, ומלאי הדירות שהיזמים תקועים איתן גדל.

לכן, אין שום אינדיקציה למחסור בדירות, ובטח שלא לטיעון שמחירי הדירות עלו עד לעת האחרונה כי היו חסרות דירות.

ראשון עד שלישי (13־15/8) 

מסכמים מחצית

הרבה נתונים על שוק הדירות יציפו אותנו בשבוע הקרוב שיתנו לנו אומדן למה שהתרחש במחצית הראשונה של השנה בשוק הדיור. האינדיקציות כבר ברורות - ירידות חריפות ברכישת דירות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אבל בכמה? סקירת הכלכלנית הראשית על חודש יוני, וסקירת מכירת דירות חדשות של הלמ"ס - יתנו מענה על השאלה הזו. ההערכה שלנו: במחצית הראשונה של השנה כמות הדירות שנרכשה נפלה בכ־45% מזו של שנה שעברה.

ביום שלישי ה־15 באוגוסט יתפרסמו מדדי מחירי הדירות והשכירות, וטבלאות מחירי הדירות בחלוקה לפי מחוזות, ערים, מספרי חדרים ועוד.

ההערכות שלנו: מדד מחירי הדירות ירשום ירידה קלה, בהמשך לחודשיים האחרונים, מחירי השכירות להערכתנו ירשמו עלייה, לנוכח המגמה בשוק, ואילו מחירי העסקאות הממוצעים שבוצעו בישראל ברבעון השני של השנה, יישארו ברמתם מהרבעון הקודם כלומר בין 1.9 ל־2 מיליון שקל.

יום שני 14/8

749 דירות בנתניה

שישה מכרזים מעניינים לשכונה חדשה בנתניה - "שירת הים" - שתוקם על המצוק מעל לים, מערבית לפארק השלולית, אמורים לגנוב את ההצגה בשבוע הקרוב מייתר המכרזים.

מדובר במיקום מעולה עם נוף מערבי פתוח לים ונוף מזרחי לפארק השלולית. ששת המכרזים כוללים בסך־הכול 749 יחידות דיור, לפי שומה של כ־1.5 מיליון שקל ליחידת דיור. על פי התב"ע יוקמו בשכונה מבנים של 16־19 קומות.

באחרונה החליטו ברמ"י להעלות את מחיר המינימום של המגרשים, אולי מתוך הערכה שמדובר במכרז על קרקע יוקרתית יחסית, שבה, בניגוד לקרקעות בפריפריה - יש להתפשר במידה מופחתת על המחירים.

הערכה שלנו: המכרזים יצליחו, אבל ברוח הימים הללו, לא יגיעו לגובה השומות של רמ"י.