פייפאל מעמיקה את פעילותה בשוק הקריפטו עם מטבע יציב חדש

בחברת התשלומים השיקו "מטבע יציב" הצמוד לדולר • בשונה מחברות אחרות, בשוק מעריכים כי המוניטין של פייפאל יאפשר לה למשוך קהל רב, חרף הטלטלות שחווה התעשייה בשנה האחרונה • מה ניתן ללמוד מהמהלך על עתיד הקריפטו? | שאלות ותשובות

פייפאל / צילום: Shutterstock, Michael Vi
פייפאל / צילום: Shutterstock, Michael Vi

חברת התשלומים  פייפאל  נקטה צעד משמעותי להרחבת פעילותה בשוק הקריפטו, כשהשיקה את המטבע היציב החדש שלה, PAYPAL USD. בעולם הקריפטו רואים זאת כהבעת אמון בשוק שעובר תהפוכות רבות בשנה האחרונה, החל מקריסת הבורסה FTX, קריסת בנקים המתמחים בקריפטו וחקירות פדרליות בארה"ב. מאז ההכרזה עלתה מניית פייפאל ביותר מ־2.5%.

הפרויקט השאפתני של האיש שמאחורי ChatGPT: קריפטו עם טכנולוגיה ביומטרית 
"בכל מדינה אחרת המטבע היה נחלש": למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם? 

מה למעשה מבקשת פייפאל להשיג, ומה זה בכלל מטבע יציב? גלובס בא לעשות סדר.

מה זה מטבע יציב?

מטבע יציב - Stable Coin, הוא מטבע מבוזר המגובה על ידי מטבעות רגילים, לרוב דולר או סחורות כמו הזהב. מטרת המטבעות הללו היא להישאר בשער יציב לעומת הדולר כך שיהיו הרבה פחות תנודתיים, זאת בשונה ממה שקורה בדרך כלל בעולם הקריפטו. באמצעות מטבעות כאלו אפשר לגדר מטבעות פחות יציבים בשוק הקריפטו, ובכך להקטין את הסיכון הרב הקיים בשוק התנודתי.

איך נראה הצעד של פייפאל?

החברה הכריזה על השקת מטבע חדש שיגובה באמצעות הדולר וישתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין של את'ריום. המטבע החדש יונפק בידי חברת Paxos Trust מניו יורק המספקת שירותי פיננסים לשוק הקריפטו ומפוקחת על ידי הרשויות הרלוונטיות במדינה.

המטבע יגובה לפי הפרסומים על ידי החזקות דולרים (כסף ממשי), איגרות חוב קצרות טווח ואמצעים נוספים. המטבע הדיגיטלי יהיה זמין בצורה הדרגתית ללקוחותיה של פייפאל בארה"ב, וניתן יהיה להמירו לדולרים ביחס של 1:1.

בפועל, החברה מקבלת את המטבע כטוקן לגיטימי בכל הפלטפורמות שלה, מה שככל הנראה יחזק את השימוש בו, לנוכח מיליוני המשתמשים של פייפאל ברחבי העולם.

פרט לכך, נראה שבפייפאל רוצים להשתלט על התחום הטכנולוגי. מנכ"ל ענקית התשלומים, דן שולמן, אמר בראיון בעבר כי "המטרה היא שהמטבע יהפוך להיות חלק מתשתית התשלומים של פייפאל. המעבר בעתיד למטבעות דיגיטליים מצריך כלי יציב שמקורו דיגיטלי, אך גם יהיה קשור למטבעות הפיאט (מטבעות ממשיים) כמו הדולר האמריקאי".

עם זאת, לא מדובר בטכנולוגיה חדשה. קיימים שני מטבעות גדולים יציבים בשוק, הראשון הוא USDT של חברת Tether, המטבע החזק ביותר בשוק המטבעות היציבים, שרשם ביוני האחרון שיא עם שווי שוק של 83 מיליארד דולר. המטבע המוכר הנוסף הוא USDC של חברת Circle, שעלה לכותרות השנה לאחר קריסת סיליקון ואלי בנק, שם החזיק את רוב גיבויי המטבע. בשלב הראשון, המטבע יהיה זמין ללקוחות פייפאל בארה"ב.

מה ההבדל בין המטבע הנוכחי לבין מטבעות אחרים?

"יש הבדל משמעותי בין מטבע היציב של פייפאל למטבעות יציבים אחרים", אומר וולטר האסרט, סמנכ"ל אסטרטגיה בחברה המנפיקה Paxos, בראיון לקוינדסק. "במקרה שלנו, יש לנו רגולטור שעוקב אחרי כל מהלך הקשור בהנפקת המטבעות", יתרה מכך, האסרט אומר כי לא משנה היכן הוא נמצא בעולם, כל מי שיש לו את המטבע של פייפאל מוגן באמצעות הפיקוח שיש על Paxos מטעם המחוקק במדינת ניו יורק.

ד"ר עו"ד צבי גבאי, לשעבר הממונה על האכיפה ברשות ניירות ערך, וראש מחלקת שוק הון ורגולציה פיננסית במשרד ברנע ג'פה לנדה, סובר שהמטבע החדש של פייפאל לא שונה במיוחד ממטבעות יציבים אחרים. "יש מטבעות יציבים רבים בשוק הקריפטו, ולא נראה שפייפאל מבצעת משהו חדש בתחום מעבר לרגולציה של החברה המנפיקה", אומר גבאי, ומסביר כי הנדבך הנוסף הוא מי שמשיק את המטבע. המוניטין של פייפאל מוביל לכך שניתן יהיה לסמוך עליה שהיא תבצע את ההשקה בצורה חוקית ומפוקחת, מאמין גבאי.

איך תיראה הרגולציה?

אילן שטרק, מנכ״ל הוריזון מבית אלטשולר שחם, אומר כי "מבחינת השוק אנו רואים שחברת התשלומים היא הראשונה מסוגה להוציא מטבע מסוג זה, והעובדה שהיא מפוקחת על ידי הרשויות בניו יורק, היא אלמנט חשוב ביותר שלא התבצע עד עכשיו". יכול להיות שבשל העובדה ש־Paxos מפוקחת ע"י הרשויות בניו יורק היא למעשה יוצרת תקדים למטבע מפוקח שגם יהיה מקובל על ידי הרשויות הפדרליות בארה"ב.

בעבר נעשו ניסיונות מצד מספר גופים להנפיק מטבעות יציבים, אך ניסיונות של חברות גדולות לא עלו בהצלחה, כאשר הניסיון להנפיק מטבעות יציבים גרר התנגדות גדולה מרגולטורים פיננסיים וקובעי מדיניות. ב־2019 לדוגמה, פייסבוק תכננה להשיק את המטבע Libra, אך התקפלה כאשר חששות הועלו מכך שהמטבע יפגע ביציבות הפיננסית העולמית.

כרגע שוק הקריפטו בארה"ב נמצא במצב לא פשוט ועתידו שם לא ברור כלל. זאת בהתאם להחלטת הרשות לניירות ערך, בשאלה האם המטבעות המבוזרים נחשבים ניירות ערך או לא. זאת בנוסף לתביעות המתנהלות נגד בורסות קריפטו מרכזיות. עם זאת, נראה כי הרוח נושבת לכיוון שיאפשר לגופי השונים להנפיק מטבעות ותהיה חקיקה מסודרת בשוק.

סימן לכך ניתן למצוא במהלכים של ענקיות כמו פייפאל ובלקרוק, שנכנסות לשוק הקריפטו. הן ככל הנראה עושות מהלכים אלו בשל ציפייה לשיפור הוודאות סביב שוק הקריפטו בארה"ב.

"ככל הנראה, בפייפאל רואים פה הזדמנות לעשות הרבה מאוד כסף", אומר אדם בניון, שותף מייסד של קרן ההון סיכון קוליידר, בשיחה עם גלובס. "אנחנו רואים שיש מישהו שחושב שלשוק הקריפטו יש עתיד מזהיר, וזה ככל הנראה משתלם להם".