כשעמי אשד כיהן כמפקד המחוז, המשטרה לא הפעילה מכת"זיות בת"א?

האם בתקופת אשד הייתה מדיניות ששללה שימוש במכת"זיות? • העובדות מראות אחרת • המשרוקית של גלובס

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (שבע בערב, ערוץ 14, 25.7.23) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (שבע בערב, ערוץ 14, 25.7.23) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

כשהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התראיין בערוץ 14 בשלהי יולי, הוא נדרש להסביר את התנהלות המשטרה אל מול המפגינים בתל אביב. "תראה מה קרה באיילון", אמר לו המגיש אמיר איבגי, "...אנרכיה, התפרעות, פגיעה בתשתיות, שעות של חסימה. עמי אשד כבר לא מפקד מחוז תל אביב, למה התמונות האלה חזרו על עצמן שוב אתמול?". השר השיב כי "במשטרה יש שיפור מאוד מאוד גדול", והביא כדוגמה את השימוש באמצעים לפיזור הפגנות. "כן, התחילה המשטרה להשתמש במכת"זיות, ועמי אשד לא נתן לעשות את זה… יש שינוי במדיניות". אבל האם עד לעזיבתו של אשד לא היה שימוש במכת"זיות? ובאיזה שינוי מדיניות מדובר? בדקנו.

השימוש במכת"זית או מכת"ז - כלי רכב להתזת מים בעוצמה גבוהה, ראשי תיבות של מכונית התזה - מעוגן בנהלי פיזור ההפגנות של המשטרה. על פי הנוהל המשטרתי, שנחשף לבקשת התנועה לחופש המידע, ניתן להשתמש בכלי כאשר הפרת הסדר עולה ל"מדרג ג'", שהגדרתו "הפרת הסדר הציבורי ואי ציות להוראות המשטרה תוך התנגדות אלימה". מי שמוסמך לתת את ההנחיה הוא מפקד המרחב, שכפוף למפקד המחוז, ובהעדרו מוסמך לכך סגן מפקד המרחב.

ביקשנו מדוברות המשטרה נתונים על השימוש במכת"זית במחוז תל אביב עד חודש יולי, אז סיים ניצב עמי אשד את תפקידו, אך שם סירבו למסור לנו מידע מפורט בחלוקה לפי אזורים (הנתון היחיד שסופק הוא כי מתחילת המחאות ועד לסוף יולי בוצעו 33 הפעלות של מכת"זית ברחבי הארץ). בחנו את הדיווחים בתקשורת בנושא ומצאנו לפחות ארבעה מקרים שבהם הופעלו מכת"זיות בתל אביב בתקופתו של אשד.

ב־1 במרץ, באירוע הראשון שכונה "יום השיבוש", הפעילה המשטרה מכת"זיות בעיר כדי לפנות מפגינים שחסמו כבישים. באותו יום אף נעשה שימוש ברימוני הלם, אמצעי שנחשב חריג במיוחד. יחד עם זאת, על פי דיווח של העיתונאי ג'וש בריינר בהארץ, באותו תאריך שהה אשד בחופשה, ומי שפיקד על האירוע בפועל היה סגנו דאז, תנ"צ דוד פילו.

שלושה ימים מאוחר יותר שוב הופעלה מכת"זית באיילון, הפעם תחת פיקודו הישיר של אשד. כך קרה גם ב־23 במרץ, לאחר שעל פי הדיווחים איילון נחסם למשך יותר משלוש שעות, וגם ב־27 במרץ - אז יצאו מפגינים בספונטניות לחסום כבישים במה שזכור גם כ"ליל גלנט" (ההפגנות לאחר הפרסומים על החלטת ראש הממשלה לפטר את שר הביטחון).

בחודשים שלאחר מכן, במקביל לעצירת מהלכי החקיקה, גם המחאה הפכה רגועה יותר, ולא נעשה שימוש במכת"זיות עד ל־5 ביולי, כפי שציין בשיחה איתנו כתב "הארץ", בר פלג, שעל חלק מדיווחיו הסתמכנו. באירוע הזה אשד כבר לא פיקד על המחוז אלא שימש במידה רבה כקטליזטור למחאה, לאחר שהודיע על התפטרותו. לאחר עזיבתו של אשד, אכן נעשה שימוש אינטנסיבי במכת"זית במחוז תל אביב - אנחנו מצאנו ארבעה אירועים כאלה במהלך יולי, כלומר בדומה למרץ - אך גם כאן אפשר להניח כי יש לכך קשר להחרפת המחאות על רקע קידום "חוק עילת הסבירות" ואישורו בכנסת.

בשורה התחתונה: דבריו של בן גביר לא נכונים. במהלך תקופתו של ניצב עמי אשד כמפקד מחוז תל אביב הופעלו מכת"זיות לפחות בארבעה מקרים שונים במהלך חודש מרץ, אז הגיעה המחאה לאחד משיאיה.

תחקיר: אביה שקלאר־חמו

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: איתמר בן גביר

מפלגה: עוצמה יהודית

פלטפורמה: שבע בערב, ערוץ 14

ציטוט: "המשטרה התחילה (לאחרונה) להשתמש במכת"זיות (בתל אביב),עמי אשד לא נתן לעשות את זה"

תאריך: 25.7.23

ציון: לא נכון

כשהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התראיין בערוץ 14 בשלהי יולי, הוא נדרש להסביר את התנהלות המשטרה אל מול המפגינים בתל אביב. "תראה מה קרה באיילון", אמר לו המגיש אמיר איבגי, "...אנרכיה, התפרעות, פגיעה בתשתיות, שעות של חסימה. עמי אשד כבר לא מפקד מחוז תל אביב, למה התמונות האלה חזרו על עצמן שוב אתמול?". השר השיב כי "במשטרה יש שיפור מאוד מאוד גדול". והביא כדוגמה את השימוש באמצעים לפיזור הפגנות. "כן, התחילה המשטרה להשתמש במכת"זיות, ועמי אשד לא נתן לעשות את זה… יש שינוי במדיניות". אבל האם עד לעזיבתו של אשד לא היה שימוש במכת"זיות? בדקנו.

השימוש במכתז"ית - כלי רכב להתזת מים בעוצמה גבוהה - מעוגן בנהלי פיזור ההפגנות של המשטרה. על פי הנוהל, שנחשף לבקשת התנועה לחופש המידע, ניתן להשתמש במכת"זיות כאשר הפרת הסדר עולה ל"מדרג ג'", שהגדרתו "הפרת הסדר הציבורי ואי ציות להוראות המשטרה תוך התנגדות אלימה". מי שמוסמך לתת את ההנחיה הוא מפקד המרחב, או סגנו בהעדרו.

דוגמה להפרת סדר שעולה לכדי רמה כזו, לפי הנוהל, היא כאשר "המפגינים מתנגדים באלימות לפעולות השוטרים לפיזור ההפגנה, וקיים חשש ממשי לחסימת צירים חיוניים". בהתאם, כפי שמסביר לנו כתב הארץ בר פלג, השימוש במכת"זיות בהפגנות בתל אביב התרחש בעיקר בימי שיבוש, בהם נעשו חסימות מאסיביות במחלף איילון (אך לא רק).

פנינו לדוברות המשטרה בכדי לקבל נתונים אודות השימוש במכת"זית במחוז תל אביב, עליו פיקד עד יולי ניצב עמי אשד, אך מטעמם סירבו למסור מידע מפורט. כל שנמסר לנו, הוא כי מתחילת המחאות ועד לסוף יולי, בוצעו 33 הפעלות במכת"זית ברחבי הארץ (ייתכנו מקרים בהם המכת"זית הופעלה מספר פעמים באותו אירוע). פנינו גם לאשד עצמו, אך מטעמו נמסר כי הוא אינו מתבטא בתקשורת.

אם כן, בחנו את הדיווחים בתקשורת בנושא ומצאנו לפחות ארבעה מקרים שבהם הופעלו מכת"זיות בתל אביב בתקופתו של אשד. השימוש הראשון במכתז"ית כנגד המפגינים בתל אביב התרחש ביום השיבוש הראשון, באחד במרץ, במהלך ניסיון מתמשך של המשטרה לפנות מפגינים מהכבישים. באותו יום אף הופעלו מצד המשטרה רימוני הלם, אמצעי שנחשב חריג במיוחד. דיווח של עיתונאי הארץ ג'וש בריינר הצביע על כך שבתאריך המדובר, מפקד המחוז אשד שהה בחופשה, ומי שפיקד על ההפגנות במקומו היה סגנו דאז, תנ"צ דוד פילו.

הפעם הבאה בה נעשה שימוש בגזרתו של אשד, הייתה ב-4 במרץ, כאשר אשד עצמו פיקד על האירוע.

לפי דיווח של כתב הארץ בר פלג, המכתז"ית הופעלה לאחר שהמפגינים כבר החלו להתפנות בעצמם, בעלייה מאיילון דרום, חזרה לרחוב.

שימוש נוסף התקיים ב-23 במרץ: במוצאי שבת, לאחר יותר משלוש שעות של חסימת איילון, המשטרה הפעילה שתי מכת"זיות, שהתיזו באופן רציף ומאסיבי לעבר המפגינים.

גם ב-27 במרץ, הופעלה מכתז"ית כנגד המפגינים, תאריך שזכור גם כ"ליל גלנט", במהלכו רבבות מפגינים יצאו לרחובות כמחאה ספונטנית נגד פיטורי שר הביטחון. לפי דיווח של בר פלג, המשטרה הפעילה שתי מכת"זיות לעבר המפגינים, בצומת קפלן ובירידות לנתיבי איילון. אשד עצמו, שפיקד על האירוע, התקבל בתשואות על ידי קהל המוחים כשביקר במקום.

על אף השימוש האינטנסיבי במהלך חודש מרץ, החודשים הבאים התאפיינו במדיניות מכילה מצד המשטרה. פלג, מסביר זאת בכך שבחודשי אפריל- יוני החסימות באיילון היו לפרקי זמן קצרים ונקודתיים, כך שלא היה צורך בהפעלת אמצעים מסיבים.

ההפגנה הבאה שבה הופעלה מכתז"ית, אם כך, הייתה ב-5 ביולי. אבל בפעם ההיא, אשד עצמו כבר לא פיקד על האירוע, אלא שימש כגורם להתלהטות הרוחות. "ליל אשד", בו הודיע מפקד מחוז תל אביב על התפטרותו חידש את המחאה, ומפגינים רבים יצאו לחסום את נתיבי איילון. על פי הדיווחים, השימוש במכת"זיות התבצע באותו ערב בשלב הרבה יותר מוקדם, ובאופן יותר מסיבי. כתוצאה מכך, דווח כי שני מפגינים אושפזו בשל חשש לפגיעה בראייה כתוצאה מזרם המכת"זית שכוון ישירות לפניהם.

לאחר התפטרותו של אשד, אכן נעשה שימוש אינטנסיבי במכת"זית במחוז תל אביב - ב-8 ביולי; ב-11 ביולי; ב-18 ביולי וכאמור, ביום המחאות הסוער לאחר העברת החוק לביטול עילת הסבירות, ב-24 ביולי. עם זאת, גם חסימות הכבישים בימים אלו גברו בהתאם להתקדמות החקיקה.

מטעמו של השר בן גביר לא נמסרה תגובה.

לסיכום, בניגוד לדברי בן גביר, בתקופה בה פיקד עמי אשד על מחוז תל אביב הופעלה מכתז"ית לפיזור הפגנות מספר פעמים: ב-4 במרץ, ב-23 במרץ וב-27 במרץ. גם ב-1 במרץ הופעלה מכתזי"ת לעבר מפגינים, אך אשד שהה אז בחופשה. לכן, דבריו של בן גביר אינם נכונים.