פרויקט נימבוס | בדיקת גלובס

גוגל ואמזון השיקו את הענן הממשלתי לפני שנתיים - אבל הלקוחות לא באים

פרויקט הענן הממשלתי נימבוס שהשיקו אמזון וגוגל בישראל היה אמור לפעול ולשרת את המשרדים והחברות הממשלתיות • בפועל האישורים התעכבו, כיפופי הידיים נמשכו וגם שנתיים לאחר המכרז, הענן טרם נכנס לפעילות מלאה • בינתיים המרוויחה הגדולה מהעיכוב היא מיקרוסופט

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

לפני כשנתיים השיק משרד האוצר את תכנית נימבוס - פרויקט בתקציב של 4 מיליארד שקל. מטרתו היא לסייע למשרדים והחברות הממשלתיים לעבור לענן המידע הציבורי. זאת, כדי לאפשר להם לפתח מערכות מידע משוכללות ולספק שירותים ברמה גבוהה ומתקדמת יותר.

ענקית ה-AI רוצה ישראלים: אנבידיה מרחיבה את גיוס העובדים בארץ
החברות הממשלתיות משותקות, האם ראש הממשלה יתערב?
"אין הצדקה מקצועית": סמוטריץ' מקפיא כספים לרשויות הערביות

בפרויקט זכו שתי ענקיות הטכנולוגיה אמזון וגוגל, שהתחייבו "להגר" ארצה ולהקים חוות שרתים בהשקעה של מיליארדי דולרים שישרתו את משרדי הממשלה; זאת, כדי להימנע מהמצב הנוכחי בו מוחזק מידע רב על אזרחים, עובדי ממשלה ואנשי ביטחון בחו"ל.

נכון לימים אלה, שנתיים וחצי לאחר ההכרזה, משרדי הממשלה כמו גם חברות ממשלתיות ובתי חולים - ממשיכים לעבוד עם מיקרוסופט שהפסידה במכרז, והפרויקטים המשותפים עם הזכייניות גוגל ואמזון נעשות במשורה. עיכובים בהשקה של איזורי הענן של הזכייניות, מו"מ ממושכים עם ספקיות תוכנה ומכרזים שלא טופלו - מייצרים תמונת מצב המקשה על משרדי הממשלה להגר לענן הציבורי ולהנות משירות זמין, מאובטח וזול. כזה שרותם אליו את יכולות הבינה המלאכותית החדשות ביותר למשק הישראלי.

מכרז נימבוס מתעכב ומשרדי הממשלה פונים לפתרונות אחרים

תוכנת ניהול לקוחות

התוכנית: הגירה לתוכנת Salesforce, שותפתה של אמזון
מה קרה בפועל: משרדי הממשלה עוברים לדיינמיקס של מיקרוסופט

תוכנות משרדיות

התוכנית: מעבר למערכת Workspace של גוגל
מה קרה בפועל: משרדי הממשלה נותרו עם אופיס מיקרוסופט בשרת מקומי

אבטחת מידע בענן

התוכנית: הגנת סייבר על גבי העננים של גוגל ואמזון
מה קרה בפועל: טרם הוכרז זוכה במכרז

רבות מהתוכנות הנדרשות טרם אושרו

על מנת לאפשר לחברות הממשלתיות והמשרדים לעבור לשירותי הענן של אמזון וגוגל הוסיפו במשרד החשב הכללי באוצר בראשות יהלי רוטנברג, הגוף שאחראי על מכרז נימבוס, כמה מכרזי משנה. ביניהם, הוספת חברת ייעוץ שתסייע למשרדי הממשלה לעבור לענן.

בשביל לעבוד בסביבת הענן, כלומר סביבת תוכנה הנצרכת משרתים מרוחקים של אחת מענקיות הטכנולוגיה, דורשים משרדי הממשלה לעשות שימוש גם באפליקציות הנמצאות על הסביבה הזו. ביניהם: גליונות נתונים, שירות דוא"ל, תוכנות שיתוף מידע וניהול פרויקטים וסייבר. לגלובס נודע כי כיום, השימוש ביישומים שכאלה על גבי הענן של אמזון וגוגל טרם אושר, מה שמקשה על הצורך להתקדם.

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג / צילום: עודד קרני
 החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג / צילום: עודד קרני

גם לאחר שהזכייניות השלימו את תהליכי הבנייה הארוכים והמורכבים הכרוכים בחוות שרתים, עושה רושם כי רבות מהתוכנות הנדרשות לעבודה בענן הציבורי עדיין אינן מאושרות. עיכוב זה מקשה על יכולתם של עובדי הממשלה לעבוד בסטנדרטים מודרניים. בתחום התוכנות המשרדיות, למשל, ממשיכים משרדי הממשלה לעבוד עם מוצרי אופיס של מיקרוסופט, אשר כזכור, הפסידה במכרז נימבוס.

אחת הסיבות לכך היא שבאגף החשכ"ל החריגו מלכתחילה את התוכנות המשרדיות מהמכרז על מנת לא לתת יתרון מובנה למיקרוסופט וגוגל שלהן חבילת תוכנות שכאלה, על חשבון המועמדות האחרות אורקל ואמזון. אלא שבמבחן התוצאה לא ניתן מענה לעובדים עד היום. אלה עדיין משתמשים בגרסאות מיושנות של אופיס ושל תוכנות הדוא"ל אאוטלוק על גבי ענן מקומי בלבד.

בכיר לשעבר באחד ממשרדי הממשלה מספר שהתפיסה בקרב מומחי המחשוב בממשלה היתה שזכיית גוגל במכרז תעודד אותה להעביר את שירות התוכנות המשרדיות שלה (Google Workspace) לשירות הנצרך דרך השרתים שלה בישראל, דרישת אבטחת מידע שניתנה ממערך הסייבר כתנאי לחוזה. אך גוגל מעולם לא הבטיחה זאת, והדבר אכן לא קרה בסופו של דבר. הענן שחנכה גוגל בישראל לפני קרוב לשנה המתבסס על חוות שרתים בפתח תקווה, בני ציון ומודיעין איננו כולל את שירותי המייל והתוכנות השולחניות, הנצרכות בישראל אך ורק משרתים בחו"ל. במקביל, מנסה מיקרוסופט עצמה להשתחל למשרדי הממשלה עם גרסת הענן של אופיס, אלא שגם כאן היא נבלמת כיוון שאיננה מסופקת משרתים מקומיים.

התקשורת הנוחה עם מיקרוסופט

אחד המכשולים העומדים בפני יכולתם של משרדי הממשלה להשתדרג, הוא העובדה שגוגל או אמזון אינן מציעות תוכנות לניהול לקוחות (תוכנות CRM). מאחורי הזכייה של אמזון עמדה ההנחה כי שותפתה המסחרית סיילספורס (Salesforce) תהפוך לספקית ה־CRM הממשלתית. אך מנהל הרכש באוצר טרם הגיע לסיכום עם סיילספורס.

מי שהרוויחה שוב היא מיקרוסופט עם מוצר הדיינמיקס. בינתיים זכתה החברה לשדרוגים רבים במשרדי הממשלה, כפי שקרה, למשל, בחידוש מערכת הליבה של הפרקליטות. בתחום מערכות שיתוף הנתונים וניהול הפרויקטים המשיך משרד החינוך את ההתקשרות של כלל הפורטלים שלו עם Sharepoint של מיקרוסופט, וגם משרד הבריאות הגדיל את ההסכם עם החברה. הסיבה טמונה בכך שמיקרוסופט היא ספק קיים בכל מוצר שאיננו על הענן הציבורי, מה שהופך את התקשורת עמה לפרוצדורה פשוטה שאיננה צריכה לעבור דרך מינהל הרכש.

כיפופי הידיים והמכרז שממתין

אחד הגורמים לעיכוב הפרויקט קשור לכיפופי הידיים בין האוצר, אמזון וגוגל לחברות התוכנה. על מנת לשכנע אותן לבנות את חוות השרתים בישראל, העניק החשכ"ל לענקיות הענן את האפשרות להרוויח עד 20% מכל ההוצאות של משרדי ממשלה בכל אחת מהתוכנות שרצות על גביהן. הדבר מאלץ את חברות התוכנה להוריד את המחיר ללקוחות הממשלתיים, מה שגרם להן להתנגד. לשם השוואה, חברות שעוסקות בהפצת תוכנה, נוהגות להרוויח כ־2% עמלה על השימוש בכל אפליקציה. יחד עם זאת, לאחר שנתיים של מו"מ, לגלובס נודע כי חנות האפליקציות של נימבוס, כמו גם הגעתה של סיילספורס לרשות הממשלה, נקבע לחודש אוקטובר הקרוב. לאחר מכן, לא תאושר עבודה נוספת עם דיינמיקס.

גם בתחום הסייבר ממתינות יחידות הממשלה להגנה על אפליקציות בענן. המכרז בתחום אמנם הוצא מנימבוס ומתקיים בנפרד, אך טרם זכתה בו אחת מהמועמדות: צ'קפוינט, פאלו אלטו נטוורקס, וויז, אורקה וטרנד מיקרו. למעשה, כמה יחידות בממשלה כבר החלו להיערך למעבר לענן הציבורי בהם מערך הסייבר עם גוגל ומשרד התחבורה עם אמזון. בממשלה מצפים שלאחר השקת הענן של אמזון בשבוע שעבר, התהליך יזורז והעניינים יחלו להתקדם.

ממשרד האוצר נמסר: "אנו באגף החשב הכללי, יחד עם שותפינו הרבים לפרויקט משקיעים תשומות אדירות למען הצלחתו של הפרויקט וקידומו. בין היתר מקודמים עשרות הליכים מכרזיים לרכישת שירותי ענן על ידי ספקים אשר יתחייבו לפרוס שירותיהם על גבי תשתית החברות זוכות מכרז רובד 1. כך, בין היתר מכרז מרכזי לרכישת שירותי CRM צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים ומרקט פלייס לרכישת שירותי צד ג' נמצא בשלבי הקמה מתקדמים לקראת השקה".