האחת צנחה ב־160 מיליארד דולר ביום, השנייה הזניקה את וול סטריט: תמונת המראה של אמזון ואפל

דוחות אמזון ואפל לרבעון השני של השנה נראו כמו הפכים • בזמן שאמזון עמדה בחזית גלי הפיטורים ושיפרה את שורת הרווח, אפל נמנעה מהם ושילמה על כך ברווחיות • כשאמזון היממה את המשקיעים עם זינוק במכירות, אפל הציגה האטה מתמשכת • וביום שבו מניית אמזון זינקה ביותר מ־8%, מניית אפל צנחה ב־5%

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון וטים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez, Isaac Brekken
אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון וטים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez, Isaac Brekken

במהלך "שנת ההתייעלות" כפי שכינה אותה מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (מטא), השילו מעליהן ענקיות הטכנולוגיה עשרות אלפי עובדים ומשרות. דוחות החברות הללו, שפורסמו בשבועות האחרונים, מגלים עד כמה הקיצוצים סייעו להן לשפר את השורה התחתונה, ולהציג רווחיות נאה למשקיעים. אמזון, למשל, קיצצה מאז 2022 ב־20 אלף עובדים ומשרות, ובמרץ האחרון פתחה במהלך פיטורים נוסף של 9,000 עובדים. מטא גם היא ירדה מ־87 אלף עובדים בסוף שנת 2022 ל־71 אלף עובדים בלבד בסוף הרבעון השני - קיצוץ של 18% במצבת העובדים.

רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן
נתניהו לבלומברג: אחרי השינוי בוועדה לבחירת שופטים נפסיק את החקיקה

הדבר קרה לאחר שכל אחת מהחברות ניצלה את הגאות בשנות הקורונה כדי לגייס עשרות ולעיתים אף מאות אלפי עובדים. למעשה, מטא הגדילה כל כך את מצבת העובדים שלה בשנים האחרונות, כך שגם לאחר כל הקיצוצים, הרשת החברתית של מארק צוקרברג עדיין מעסיקה יותר עובדים מבסוף שנת 2021 שסומנה כשנת הגאות בענף.

באמזון כמו במטא: מפטרים ומרוויחים

גלי הפיטורים של השנתיים האחרונות סייעו לענקיות הטכנולוגיה להציג עלייה מרשימה ברווחיות. הרווח הנקי של אמזון זינק בבת אחת מהפסד של 2 מיליארד דולר לרווח נקי של מעל ל־6 מיליארד דולר, בזכות הפיטורים - אך לא רק. את העלייה ברווחיות אפשר לייחס גם להכנסות מאתר קניות האונליין של החברה, שזינקו ברבעון האחרון ב־4.4%, ולמספר מגמות חיצוניות. הירידה במחירי ההובלה והתחבורה בארה"ב סייעה לאמזון לצמצם את ההוצאות על הדלק והיחלשות הדולר בעולם עזרה לה בשווקים הזרים אליהם היא מייצאת. לפי המנכ"ל, אנדי ג'סי, אמזון צפויה להמשיך ולהרוויח מהיחלשות המטבע האמריקאי.

הכנסות אמזון , בפרט מהפעילות הקמעונאית שלה הדהימו את המשקיעים, שראו בעיקר תוצאות פושרות בשנה האחרונה מכיוונה של המעסיקה השניה הגדולה ביותר בארה"ב. ההכנסות קפצו ב־11% ל־134 מיליארד דולר, גבוה ביחס לכל הערכה ובהשוואה לציפיות שעמדו על 131.5 מיליארד דולר. גם התחזית הוורודה להכנסות החברה ברבעון השלישי של השנה תרמו לעלייה. לפי אמזון, ההכנסות עשויות להגיע עד ל־143 מיליארד דולר - ציפיות שהובילו לזינוק של יותר מ־8% במניית החברה בתוך יום אחד, והוסיף לשווי של אמזון עוד 110 מיליארד דולר.

העלייה במכירות מרשימה עוד יותר כשמסתכלים על האקו־סיסטם הצרכני. חברות כמו אפל או אינטל לא הצליחו להציג עלייה משמעותית בהכנסות מהשוק הקמעונאי. זאת, בזמן שפעילות המכירות של חנויות האונליין של אמזון צמחו בכמעט 5%. העלייה הזו הגיעה בעיקר מכיוונם של בעלי עסקים. חלקם העבירו את העסק עצמו לאמזון, חלקם בחרו בחברה כשותפת הפצה, ואחרים השתמשו בפלטפורמה למטרות פרסום. בתחום זה, צמחה החברה בלא פחות מ־19%.

 

כוחן של רשתות הפרסום עולה

פיתוח רשת פרסום פנימית הפך לקלף משמעותי כמעט אצל כל ענקיות הטכנולוגיה. גם אמזון מסתכלת על הסגמנט ככזה שיכול להגביר את התחרות מול גוגל ומטא ולהגדיל את הרווחיות. ברבעון השני של השנה, רשת הפרסום הפנימית של אמזון קפצה ב־23% הכנסות ל־10.7 מיליארד דולר ברבעון - לעומת 8.7 מיליארד ברבעון המקביל. לשם השוואה, ההכנסות של גוגל מפרסום עלו רק ב־3.3% מרבעון לרבעון, אם כי יש לציין כי אמזון היא שחקנית חדשה בתחום, מה שמאפשר לה להציג שיעורי צמיחה חדים ומרשימים יותר מהשחקניות הוותיקות.

רשת הפרסום פונה בעיקר לקהל המוכרים של אמזון, ומאפשרת להעלות את שיעור ההמרה מחשיפה של לקוחות הן עבור ענקית הטכנולוגיה והן עבור המוכרים בפלטפורמה. הקלקה על מודעה תאפשר לגולשים לרכוש ישירות את המוצר מהחנות של אמזון תמורת הנחה או מבצע ייחודי.

אפל איכזבה בדוחות, אבל עדיין גבוהה מכולן

תמונת המראה של העלייה ברווחיות באמזון, היא אפל . החברה הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק צנחה בוול סטריט בכמעט 5% ביום שלאחר פרסום הדוחות שלה. לאורך כל הדרך ולמרות גלי הפיטורים ששטפו את הענף, אפל נמנעה מקיצוצים וניסתה להתייעל בכל אמצעי אחר. אבל נראה שההימנעות מפיטורים הובילה לעלייה צנועה מאוד ברווחיות של החברה, שהגיעה במקביל לירידה במכירות האייפונים והאייפדים. כך, ביום אחד נחתכו 160 מיליארד דולר מהשווי של אפל, פחות מחודש אחרי ששברה שיא עולמי והגיעה לשווי הגבוה בעולם - 3 טריליון דולר.

הירידה הזו מגיעה אחרי שנה אופטימית למניית אפל שעלתה ביותר מ־45% מתחילת השנה. רבעון אחר רבעון עמדה אפל בפרץ המשבר בהייטק, הציגה רווחיות גבוהה והרשימה את המשקיעים. אבל העובדה שלא הצליחה להגביר את קצב המכירות כבר מספר רבעונים השתקפה אצל משקיעים רבים בתור אכזבה, ובעיקר הוכיחה להם שמכפיל השווי האסטרונומי לפיו נסחרה - פי 28 על ההכנסות הצפויות - לא היה מוצדק. בימים האחרונים המכפיל ירד ל־27.5.

"אפל דיווחה על האטה במכירות וכמה חודשים רצופים שבהם רואים ירידה בצמיחה במכירות", אומר לגלובס ברנדד מנור, מנהל השקעות ב־IBI. "גם התחזיות שלה אכזבו את השוק - היא צופה שגם ברבעון הבא תהיה חולשה במכירות גאדג'טים כמו אייפדים וגם אייפונים. עם זאת, צריך לזכור כי אמנם נרשמה ירידה של 5% במניית החברה אבל מתחילת השנה אפל עלתה ב־45%".

עם זאת, אפל היא עדיין "מדפסת הכסף הכי יעילה שהעולם ראה", לפי מנור. הוא אומר כי "החברה מוכרת מוצרים במחירי פרימיום עם שיעור הוצאות שאינו עולה בהתאם, כך שהרווחיות נותרת גדולה". תזרים המזומנים שלה עדיין במצב טוב, והחברה צפויה לחלק דיבידנד שנתי של 90 מיליארד דולר - שיעור שאין לו אח ורע בעולם. הרווח הנקי של אפל ברבעון השני של השנה הסתכם ב־19.9 מיליארד דולר, עלייה של כ־2.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

שחר כהן, מנכ"ל קרן ההשקעות לוסיד קפיטל, מסביר כיצד אפל מנסה להגדיל את הרווחיות שלה, גם במצב שבו הגדלת המכירות עומדת בספק: "אפל חתמה על הסכם שנתי של 20 מיליארד דולר לשילוב מנוע החיפוש של גוגל במכשיריה. בנוסף, היא מרחיבה את שירותי הענן שלה למשתמשים ומפתחת רשת פרסום שתתחרה בזו של איירון סורס ואפלובין. בו בזמן, אפל מורידה את עלויות היצור על ידי פיתוח שבבים משלה".

התקווה באפל והשאלות באמזון: מה צפוי מכאן?

למרות שאפל סומנה בתור אחת האכזבות בעונת הדוחות, ואמזון היממה את המשקיעים, נראה שבכל הנוגע לשוק הענן, טים קוק יכול להיות רגוע יותר ממקבילו באמזון, אנדי ג'סי. סגמנט השירותים, הכולל את תחום הענן, ושירותי המוזיקה והסטרימינג איפשר לאפל לשמור על קצב קבוע של רווחיות, גם כשפחות מכשירים נמכרו. אפל דיווחה על מכירות של מעל 21 מיליארד דולר ועל מיליארד משתמשים סך הכל בשירותים אלה.

אבל לצד העלייה מהכנסות מפרסום ובשורת הרווח, בתחום הענן אמזון סובלת מנחיתות יחסית בהשוואה לענקיות הטכנולוגיה המתחרות. קצב הצמיחה הרבעוני של פלטפורמת הענן AWS הגיע לשפל של כל הזמנים עם 12% בלבד, בהשוואה ל־32% ברבעון הקודם. מיקרוסופט, שקצב ההכנסות שלה משירותי ענן ירד מ־29% ל־28% ברבעון האחרון זכתה ליחס צונן מהמשקיעים שהורידו את מחיר המנייה שלה. אמזון צופה התאוששות בשוק הענן, אך החשיפה הגדולה שלה לענף ההייטק, שספג מכה קשה בשנה האחרונה, לצד העובדה שהחברה נותרה מאחור במירוץ החימוש לבינה מלאכותית - מעלים סימני שאלה ביכולתה להמשיך ולשמור על מעמדה כספקית הענן הגדולה בעולם.

כל כיוון אליו יזוזו שתי ענקיות הטכנולוגיה הללו צפוי להשפיע על וול סטריט כולה. ככה זה כששתיהן לבדן תופסות כ־18% ממדד 100 החברות המובילות בנאסד"ק.