יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם

מנהל דסק חו"ל בפעילים, דן בינשטוק, ממליץ על תיק של 30% מניות והיתרה באג"ח, ממשלתיות וקונצרניות • באפיק המנייתי הוא מציע להתמקד בסייבר, מחשוב ענן ושבבים: "ככלל, חברות אמריקאיות יודעות להתמודד עם שינויים בצורה טובה יותר"

איפה להשקיע 150 אלף דולר? / אילוסטרציה: Shutterstock
איפה להשקיע 150 אלף דולר? / אילוסטרציה: Shutterstock

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

הזעזועים במערכת הפוליטית הישראלית, ובמרכזם קידום הרפורמה המשפטית, מכבידים מתחילת השנה על הבורסה בת"א והובילו אותה לימים של טלטלות, ששיאן התרחש בשבוע שעבר. כתוצאה מכך הגדילו בחודשים האחרונים רבים מהגופים המוסדיים בישראל את הפוזיציה ההשקעתית שלהם בבורסות וול סטריט, על חשבון השוק המקומי, ובד בבד הגדילו את החשיפה לדולר באמצעות מכירת נכסים שקליים והמרתם למטבע האמריקאי. מהלכים אלו באים לידי ביטוי בתשואות החסר שמציגים הבורסה בת"א והמטבע המקומי מתחילת השנה.

"במשברים נולדות הזדמנויות": המלצות ההשקעה של הכלכלנית הראשית בהפניקס בית השקעות | ראיון
מה יקרה למחירי הדיור ומתי כדאי לקנות דירה? הערכות לאומי ומזרחי טפחות
האם שער הדולר בדרך לפרוץ את רף ה-4 שקלים? זהו לא תרחיש דמיוני | ניתוח טכני

עבור מי שתיק ההשקעות שלו מוטה חשיפה דולרית, ושוקל כיצד להשקיע את כספו לטווחים ארוכים יותר, קיבלנו הצעה להרכב תיק מדן בינשטוק, מנהל דסק חו"ל בחברת ניהול ההשקעות פעילים, שבו מנוהלים נכסים בשווי של כ־3 מיליארד שקל. בינשטוק מציע כיצד לבנות תיק דולרי בהיקף של 150 אלף דולר, למי שלא מעוניין לטלטל את השקעותיו ולשמור אותן בחשיפה לחו"ל.

דן בינשטוק, מנהל דסק לקוחות חו''ל, פעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: סיוון פרג'
 דן בינשטוק, מנהל דסק לקוחות חו''ל, פעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: סיוון פרג'

כיצד בנוי התיק?
בינשטוק: "התיק שלנו מורכב מ־30% מניות והיתרה באג"ח. ברכיב המנייתי אנו מציעים תמהיל של השקעות בארה"ב בלבד, מבחינת הפיזור הגיאוגרפי, ומשלבים בין רכישה פרטנית של מניות, באמצעות מחלקת המחקר שלנו, לבין רכישה של קרנות סל (ETF) רלוונטיות. מבחינתנו, אם יש מניות בתמחורים מעניינים, נעדיף להשקיע בהן בצורה ישירה".

לדברי בינשטוק, הכלכלה האמריקאית מציגה ביצועים משופרים על פני אזורים אחרים בעולם. "הסיבה שאנחנו ממליצים להשקיע רק בארה"ב היא שאנו רואים צמיחה כלכלית מצוינת שם, אשר שיעורה עד כה ב־2023 הפתיע אותנו לחיוב", אומר בינשטוק. "אנו מעריכים כי מחזור העלאות הריבית שם הגיע לסיומו, כך שבשנת 2024 נתחיל לראות הורדת ריבית".

 

מהם הסקטורים המומלצים להשקעה בתחום המניות?
"בראש ובראשונה תחום הטכנולוגיה, ובו אנחנו ממליצים להתמקד בשלושה תתי־סקטורים - סייבר, מחשוב ענן ושבבים. אנחנו רואים בתחום הבינה המלאכותית (AI) וכן באינטרנט של הדברים (IoT, תחום שבו מערכות המחשוב מתחברות לכמה שיותר מוצרים, ח' ש'), כמנועי צמיחה לתתי הסקטורים האלה. השבבים חודרים לכל מקום בחיינו, ולמשל גם ברכב החשמלי. המחשוב בענן נהנה גם הוא מהמגמות האלה. זהו ענף שצפוי לצמוח בשיעור דו־ספרתי בשנים הקרובות.

"ככלל, כל ענף שרתי המחשבים והאחסון בשרתים, צפוי לזנק בזכות המגמה ב־AI. לצד אלו, ענף הסייבר, היה ונותר בסופו של דבר תחום שמגבה את התחומים האחרים. לכן אנחנו מאמינים שבשנים הקרובות הסייבר ימשיך לצמוח בקצב דו־ספרתי".

סקטור הבריאות בריא לתיק כשחסרה יציבות

חוץ מטכנולוגיה, אילו עוד סקטורים מומלצים?
"אנחנו ממליצים על שני סקטורים נוספים: בנקים ובריאות. בתחום הבנקים אנחנו ממליצים כיום על בנקים בארה"ב, לאחר שהם עברו את 'מבחני הלחץ' שביצע הבנק הפדרלי, בהם נבדקה הכשירות שלהם לעמידה במצבי קיצון. עם הריביות הגבוהות על הדולר, הבנקים חוזים עלייה בהכנסות שלהם בעתיד הנראה לעין. בנוסף הם עדכנו את התחזיות לרבעון האחרון של השנה כלפי מעלה. הבנקים הקטנים והבינוניים (שסבלו ממשבר חריף מוקדם יותר השנה, ח' ש') נראים בסך־הכול טוב כיום. עם זאת, אנחנו משקיעים בעיקר בבנקים הגדולים. סקטור הפיננסים בארה"ב נרגע בכללותו מאז חילוץ הבנקים הקטנים".

"לגבי סקטור הבריאות, זהו סקטור נוסף שאנחנו מקצים לו חשיפת יתר. הדגש שלנו הוא על תחום הציוד הרפואי. זהו תת סקטור שאנחנו רואים בו 'סקטור כלאיים', שמשלב גם טכנולוגיה וגם בריאות. ככלל ענף הבריאות, על תתי הסקטורים שבו, הוא דפנסיבי, ולכן מהווה איזון לתיק בעתות חוסר יציבות וירידות בשווקים".

מהי המלצתכם לרכיב הסולידי בתיק?
"ברכיב האג"ח בתיק אנחנו כרגע בחשיפה דולרית. 20% מהתיק יושקעו באג"ח של ממשלת ארה"ב. נרכוש איגרות בעלות משך חיים ממוצע (מח"מ) של 4.5 שנים. מחצית מהתיק תושקע באג"ח קונצרניות במח"מ נמוך יותר של עד 3 שנים. התשואה לפדיון שנצפה לה מרכיב האג"ח הקונצרניות היא באזור 6%. נמליץ על אג"ח בדירוג השקעה, מעל BBB+. המח"מ הממוצע של כלל הרכיב הסולידי (הממשלתי והקונצרני) יעמוד בממוצע על 3.5 שנים".

"מסתכלים גיאוגרפית ולא מטבעית"

מדוע ההתמקדות בארה"ב?
"מבחינתנו ההשקעות ממשיכות להתבסס בארה"ב, על פני אירופה למשל. באירופה המצב פחות טוב כיום, קצב הצמיחה נמוך והכלכלה האירופית בסוג של סטגפלציה - היא מתמודדת עם רמת אינפלציה שלא מתמתנת, בשילוב צמיחה מאוד נמוכה. למרות החלטת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי (ECB), והטון ה'יוני' יותר של הנגידה, על מנת להוריד את האינפלציה באירופה הם יצטרכו לבצע עוד מהלכים של העלאות ריבית כנראה.

"פרט לכך, החברות האמריקאיות, ככלל, גם יודעות להתמודד עם שינויים בצורה טובה יותר. למשל בתקופת הקורונה ענקית כמו נייק ידעה לעשות אדפטציה הרבה יותר טובה למצב ולעבור למסחר באינטרנט, למול אדידס למשל (שלא ידעה להתאים עצמה, ח' ש'). כך שלהערכתנו החברות האמריקאיות יידעו לעשות את השינויים הנדרשים בתקופה של אינפלציה. כבר ראינו גלי פיטורים שהובילו לשיפור ניכר ברווחיות שלהן, בתגובה לעליות המחירים".

עוד לדברי בינשטוק, "עונת הדוחות הנוכחית (לרבעון השני בארה"ב) מפתיעה ככלל מאוד לחיוב. למרות שהיה צפי לירידה ברווחיות, בפועל הירידה הייתה הרבה יותר מתונה מהתחזיות. 80% מהחברות האמריקאיות שהציגו את תוצאותיהן עד כה, הצליחו להכות את התחזיות הראשוניות. לגבי ההמשך, אנחנו ממשיכים לראות נתוני מאקרו חזקים בארה"ב (שוק העבודה ונתונים נוספים, ח' ש'). יכול להיות שתהיה האטה בגלל הריבית הגבוהה, אבל אנחנו עדיין לא רואים מיתון בפתח, לפחות לא ברבעון הקרוב".

למי שהתיק שלו במטבע חוץ, כדאי לשקול חשיפה למטבעות אחרים?
"החשיפה המומלצת על ידינו היא קודם כל גיאוגרפית ובארה"ב, כאמור. אנחנו לא מציעים ניתוח לגבי המטבעות, משום שהם משנים את שעריהם במהירות. בעבר למדנו שתחזיות לגבי המטבעות פשוט לא עובדות. לכן אנחנו מעדיפים להסתכל בהיבט גיאוגרפי ולא בהיבט מטבעי".

לקראת מימושים בוול סטריט בחודש הקרוב?

בתוך כך בבית ההשקעות אופנהיימר, מביע האסטרטג הטכני חשש מחולשה בשוק המניות האמריקאי בחודש הקרוב, על בסיס עונתיות. בראייה ארוכת טווח, שבה הגישה האופטימית כלפי שוק המניות בארה"ב.

לאחר מהלך העליות בשוק זה, האסטרטג ארי ואלד צופה כי ייתכן מימוש בחודש הקרוב, בהתאם לתבנית עונתית. בהסתכלות היסטורית מאז 1990, הציג מדד S&P 500 בממוצע ירידה של 0.6% בחודש אוגוסט וירידה נוספת של 0.8% בספטמבר, שלאחריהם מגיע בדרך כלל מהלך עליות ברבעון האחרון של השנה. הירידות בחודשי אוגוסט וספטמבר מלוות לרוב בעלייה במדד התנודתיות, VIX.

את תחזיות המימושים הוא ממקד באפיקים בעלי מומנטום חלש יחסית, כגון הבנקים והנדל"ן בארה"ב. לעומתם מציין ואלד שיפור במומנטום של סקטור האנרגיה, שסבל מביצועי חסר במהלך השנה האחרונה, אך כעת מציג הטבה יחסית.