נתניהו סירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות

ראש הממשלה התראיין לשורה של גופי תקשורת בארה"ב • למרות הצהרות המילואימניקים, נתניהו הכחיש כי החקיקה השפיעה על מצב הביטחון בישראל • ל-ABC אמר נתניהו כי ממשלתו מנסה "להחזיר את הדמוקרטיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב אתמול (ה') בראיון ל-CNN לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ היה והחוק לביטול עילת הסבירות ייפסל. "מה שאתה מדבר עליו הוא מצב, או מצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקאים, בית המשפט העליון של ארצות-הברית יקבע כי תיקון חוקתי אינו חוקתי. זה סוג הספירלה שאתה מדבר עליה, ואני מקווה שלא נגיע לזה", אמר נתניהו למראיין וולף בליצר, והזהיר כי המדינה עלולה להיכנס ל"שטח לא ידוע". כאשר נשאל אם הוא מצפה להשלכות מארה"ב על העברת החוק לביטול עילת הסבירות, השיב נתניהו כי היחסים בין ממשל ביידן לממשלתו נותרו חזקים. 

שליש מהציבור חושב: זה מה שנתניהו צריך לעשות עכשיו ובדחיפות | סקר גלובס
בין דמוגרפיה לרפורמה: מה באמת מוציא המונים לרחובות? | אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

נתניהו התראיין אתמול לשורת גופי תקשורת זרים. ל-NPR האמריקאית אמר כי הוא לא מתכנן לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, אך כן מצפה למנות מחדש את אריה דרעי לשר לאחר ביטול עילת הסבירות. בנוסף דחה נתניהו את הטענה כי ביטול עילת הסבירות יקל עליו לדחות את משפטו. "זה שקר. אין קשר בין הרפורמה המשפטית, שהיא מאוד רחבה, לבין המשפט שלי", אמר.

למרות הצהרות המילואימניקים, נתניהו גם הכחיש כי החקיקה השפיעה על מצב הביטחון בישראל. "אני לא חושב שזה משפיע על ההגנה הלאומית שלנו", אמר ראש הממשלה. "ישראל מאוד חזקה, אין שום פגיעה ביכולת שלנו לעמוד באתגרים הביטחוניים".

ל-ABC אמר נתניהו כי ממשלתו מנסה "להחזיר את הדמוקרטיה", וכי האיזון בין שלוש הרשויות "ירד מהפסים בישראל ב-20 השנים האחרונות, כי יש לנו את בית המשפט האקטיביסטי ביותר על פני כדור הארץ שלקח לעצמו סמכויות מהממשלה - מהרשות המבצעת ומהרשות המחוקקת". 

"תיקון קטן" 

בנוסף כינה נתניהו את ביטול עילת הסבירות "תיקון קטן". "לקחתי ברצינות את החששות", אמר. "אני לא חושב שהטיעונים אמיתיים, אבל אני חושב שהחשש אמיתי. אנשים מפחדים. אני מבין את זה".

לדבריו, "לחצתי על כפתור ההשהיה במשך שלושה חודשים. ניסיתי להשיג פשרה, ולא הצלחתי לקבל שום דבר מהאופוזיציה. לכן החלטתי להמשיך עם התיקון הקטן הזה".

עוד אמר נתניהו כי "כפי שאמרתי לנשיא ביידן, אנסה להמשיך, אם לא בקונצנזוס עם האופוזיציה, לפחות במשהו שיש לו הסכמה רחבה בציבור".