לאן נעלם שר החוץ הסיני והאם האנטר ביידן יילך לכלא?

הריבית בארה"ב עולה • האוקראינים פורצים קדימה (קצת) • שר חוץ נעלם, ומסך ערפל יורד על ממשלת סין • 20 מיליארד דולר יצילו את ים סוף מדליפת נפט קטסטרופלית • האנטר ביידן בסכנה, קווין ספייסי כבר לא • 6 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / צילומים: AP (Leah Millis, Julio Cortez) עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP (Leah Millis, Julio Cortez) עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1עוד רבע ועוד רבע

הבנק המרכזי של ארה"ב עמד בדיבורו. הוא חזר והעלה השבוע את הריבית קצרת־המועד ברבע אחוז. הוא עשה כן אף כי האינפלציה בחודש שעבר ירדה לרמתה הנמוכה ביותר זה שנתיים.

הוא גמר אומר "לסחוט את האינפלציה מתוך המערכת", כפי שהיו אומרים לפני 40 שנה ויותר. לפעמים נדמה שהוא יעצור רק לאחר שהמשק האמריקאי ייכנס רשמית למיתון.

2מאחורי חומות העיר האסורה

שר החוץ של סין צ'ין גאנג נעלם מעין הציבור לפני חודש. השבוע הודיעה סוכנות הידיעות הרשמית בשני משפטים סתומים על החלפתו. יורשו הוא קודמו, וואנג יי. מה קרה? אין זו דרכו של המשטר הקומוניסטי להסביר שום דבר. שמועות מתהלכות על מחלה, או על רומן עם מגישת טלוויזיה (גם היא נעלמה).

אבל מה צריך לחשוב העולם החיצון? אמנם ברור שרק איש אחד בסין מקבל החלטות, היושב ראש שי ג'ינפינג, אבל שר חוץ הוא שר חוץ, והוא בן השיח העיקרי של זרים עם סין.

אפשר רק לנחש מה חושבים מיליוני סינים על סודיותם של שליטיהם. השאלה היא כמה זמן מעצמת־על יכולה להתנהל מעבר למסך של ערפל מתמיד.

3האוקראינים זזים, אבל גם הרוסים

נראה שמתקפת־הנגד האוקראינית, שהתקדמה בעצלתיים, נכנסה השבוע להילוך גבוה. מגמת פניה היא חבל זאפוריז'יה, בדרום החזית, בדרך אל חוף הים השחור.

על פי הרוסים, האוקראינים הכניסו לפעולה אלפי חיילים רעננים ומאה כלי רכב משוריינים, כולל טנקי ליאופרד ונגמ"שים. לפי מקורות אמריקאיים, נרשמו הישגים מסוימים בפריצת מערכי הגנה רוסיים.

התקפות הטילים והמל"טים על ערי אוקראינה נמשכו השבוע ביתר שאת, עם פגיעות קטלניות בעיר הנמל הגדולה אודסה. יש סימנים שרוסיה מתכוננת להטיל הסגר ימי מלא על אוקראינה.

4פעולת ההצלה של האו"ם בים סוף

מול חופי תימן התחילה השבוע פעולת הצלה, שתוצאותיה ישפיעו על כל ים סוף.

בחסות האו"ם התחילה שאיבתן של 1.1 מיליון חביות נפט ממכלית רעועה שהעלתה חלודה בשמונה השנים האחרונות, מאז התלקחה מלחמת האזרחים של תימן. שאיבת הנפט תימשך רק שבועיים, אבל תווית המחיר עוצרת נשימה: 20 מיליארד דולר.

השבוע מסר האו"ם שחצי מיליון ילדים תימניים סובלים מתת־תזונה. עלות השאיבה הייתה מצילה אותם. אבל בהיעדר שאיבה, אסון אקולוגי עצום ממדים עלול לפקוד את ים סוף.

מוטב לעצור את הנשימה. משהו עלול להשתבש. המכלית המחלידה עלולה להתבקע. מוקש צף עלול להתקרב.

5האם האנטר ביידן יילך לכלא?

עסקת הטיעון, שעמדה להגן על האנטר ביידן, בנו של הנשיא, מפני ישיבה בכלא, התמוטטה השבוע בדרמה בלתי צפויה בבית משפט במדינת דלאוור.

פרקליטיו של הבן הקדימו להגיע להבנה עם התביעה, שהוא יודה בשתי עבירות, אי תשלום מס ושקר במילוי טופס הרכישה של אקדח, וישתחרר בעונש על תנאי ובקנס.

מבקרי העיסקה אומרים שכל אדם אחר היה נשלח לכלא. הרפובליקאים מאשימים את התובעים במשוא פנים. התובע, שמונה עוד בידי דונלד טראמפ, מכחיש בתוקף.

העסקה התמוטטה, כאשר השופטת, שמינה טראמפ, ביקשה לדעת אם היא נועדה להגן על האנטר מפני תביעות בעתיד. לא, אמר התובע. כן, אמר הסניגור.

השופטת העניקה להם שבועיים להחליט. משפט של האנטר בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות לא ישפר את סיכויי אביו לנצח.

6הסיוט של קווין ספייסי

שחקן הקולנוע והתיאטרון עטור התהילה יצא השבוע זכאי ממשפט ההטרדות המיניות השני שלו. זה היה בלונדון. הראשון היה באמריקה בשנה שעברה.

הקריירה המפוארת שלו התקרבה אל חורבן ב־2017, לאחר הטענות הראשונות על הטרדה מינית מצד שחקן צעיר.

שש שנים אחר כך, ספייסי אוסף את השברים. זה מזכיר פרשה רבת שנים בארה"ב, כאשר שר לשעבר זוכה מאשמת שחיתות, ושאל, "לאן עליי ללכת כדי לחזור ולקבל את שמי הטוב?".

זיכויו של ספייסי כמובן אינו פוטר אותו מאחריות להתנהגות שהיו בה פגמים מוסריים ואתיים. אבל הם יכלו להידון מחוץ לבתי משפט יקרים וחושפניים.