אחרי הפוגה קלה: הריבית בארה"ב שוב עולה ב-0.25%

לאחר שבהחלטת הריבית הקודמת הפד לקח "פסק-זמן" כדי לבחון את השפעת העלאות הריבית על המשק האמריקאי - הערב הבנק הפדרלי העלה שוב את הריבית ב-0.25%, בהתאם לציפיות השוק • יו"ר הפד: "עברנו הרבה מאוד מבחינת גובה הריבית, אך עדיין לא הרגשנו את הפעילות של הריבית במלואה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברי הבנק המרכזי בארה"ב החליטו על העלאת ריבית של 0.25% לרמה של 5.5%. השוק תימחר כמעט ב-100% שזו תהיה ההחלטה שהפד יקבל. מדובר בפעם ה-11 שהריבית בארה"ב עלתה בשנה וחצי האחרונות. בהחלטה האחרונה ביוני הפד לקח "פסק-זמן" ממתווה העלאות הריבית בארה"ב והשאיר את הריבית על כנה. 

בבני ברק כן, בתל אביב לא: רגב וסמוטריץ' סיכמו על הקדמת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית
בכירים באוצר: לא התקיים במשרד אף דיון משמעותי אחד בעקבות הדוח החריג של מודי'ס

למרות שנתוני האינפלציה השנתית בארה"ב הפתיעו לחיוב בחודש יוני, כאשר ירדו לשפל של שנתיים מרמה של 4% ל-3%, בפד הדגישו כי הם נותרים מחויבים להוריד את שיעור האינפלציה בארה"ב בחזרה ל-2%, לטובת כלל האזרחים והעסקים במדינה. 

במסיבת העיתונאים הערב אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי "עברנו הרבה מאוד מבחינת גובה הריבית, אך עדיין לא הרגשנו את הפעילות של הריבית במלואה".

בקשר למצב הכלכלה בארה"ב אמר פאוול ש"האינדיקטורים האחרונים מראים כי הכלכלה עודה מתקדמת, שוק הדיור עדיין חזק אך הרבה פחות ממה שהיה לפני שנה. שוק העבודה חזק מאוד, כאשר מספר המשרות נותר גבוה ושיעור האבטלה נותר נמוך. אם כי נראה שהביקוש והיצע בשוק מגיעים לאיזון".

"אנחנו מודעים שהריבית הגבוהה פוגעת באזרחים ובמיוחד בחלשים בחברה", הדגיש נשיא הפד. אך ציין כי ייקח זמן לראות את ההשפעה של הריבית על האינפלציה.

בנוגע להמשך העלאות הריבית אמר פאוול כי הוועדה תפעל לפי מכלול הדאטה בכדי להגיע להחלטה בנוגע לריבית.

במהלך מסיבת העיתונאים פאוול הדגיש שהפד "צריך לראות עוד מידע שצפוי להתפרסם לפני החלטת הריבית הבאה בספטמבר, בייחוד אם שוק העבודה מגיע לאיזון בביקוש וההיצע".

פאוול אמר ש"עד עכשיו הצלחנו להשיג ירידה טובה באינפלציה מבלי לפגוע בשוק העבודה וזה דבר חיובי". עם זאת, פאוול הדגיש בקשר לצפי הצמיחה, כאשר נתוני הרבעון השני אמורים להתפרסם מחר, כי "צמיחה חזקה של ארה"ב יכולה לגרום ללחצי אינפלציה כלפי מעלה ונצטרך לבחון מצב כזה במידה ויקרה".

"הפלונטר של המדיניות המוניטארית בארה"ב ובעולם בכלל"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי בפסגות מסביר: "החלטת הריבית של הפד נראית על פניו החלטה פשוטה אבל היא טומנת בחובה את כל הפלונטר של המדיניות המוניטארית בארה"ב ובעולם בכלל".

"מצד אחד האינפלציה במגמת ירידה ברורה כאשר בנתוני המדד האחרונים שפורסמו גם אינפלציית השירותים רשמה ירידה, מה שבהחלט מרגיע את הפד. מצד שני, שוק העבודה האמריקאי עדיין חזק מאוד ומהווה בעיני הפד איום אינפלציוני ברור. אם זה לא מספיק הרי שבניהול מדיניות מוניטארית, יש חשיבות גבוהה מאוד לציפיות האינפלציה בשווקים ואלו עדיין גבוהות מדי בעיני הפד. מכיוון שהשווקים גילמו את העלאת הריבית הערב, ההחלטה של הפד הייתה למעשה קלה שכן אם הריבית לא הייתה עולה, ציפיות האינפלציה עלולות לעלות עוד יותר והפד יאותת לשווקים על אבדן שליטה".

"השאלה המעניינת היא כיצד הפד ינהג בהחלטות הבאות. הבנקים המרכזיים בעולם המודרני פועלים באופן כזה שהם מנסים להעריך מהי רמת הריבית הנדרשת כדי להוביל להאטה בכלכלה ומכאן גם באינפלציה. כיום, בפד מניחים שרמת הריבית הנוכחית (אחרי ההחלטה של הערב) היא מספיקה כדי לעצור את שוק העבודה ולכן החליטו לקחת בינתיים פסק-זמן. עם זאת, ההשפעה של העלאות הריבית שכבר היו על הכלכלה ממשיכה להתעכב, כנראה בגלל אפקט חסכונות העתק מתקופת הקורונה, ושוק העבודה חם מאוד. כל חודש שעובר ובו ההשפעה ממשיכה להתעכב הוא חודש שבו בפד יצטרכו לשקול העלאת ריבית נוספת".

"הפלונטר במציאות זו היא שכל העלאה נוספת כזו עשויה להיות למעשה מיותרת ורק להוביל להשפעה שלילית חריפה יותר משהפד מעוניין, כלומר להעמקת המיתון ועלייה חדה יותר בשיעור האבטלה בעתיד. מצד שני, אם הפד לא יעלה את הריבית ובדיעבד יתברר שהוא טעה לגבי רמת הריבית הנדרשת כדי לייצר האטה, האינפלציה עלולה להתפרץ מחדש ולהיות עקשנית יותר, בדומה למה שקרה בשנות ה-80 של המאה הקודמת".

"ריבית של מעל ל-5.25% בארה"ב - הרמה הגבוהה מזה 22 שנה"

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, מתייחס להחלטה הערב: "ההודעה היום שמה את הפד במקום לא אופייני, יחסית להיסטוריה של הבנק. בפרט, ההודעה הקודמת, בחודש יוני, קטעה את רצף ההעלאות הנחוש על לאותה נקודה. היסטורית, בשלב הזה בנק מרכזי, ובוודאי זה שמנווט את הכלכלה העולמית ייטה להישען קצת אחורה, מתוך ציפייה שהמדיניות שיושמה בשנה וחצי האחרונות תביא לצינון הרצוי של הפעילות הכלכלית. בניגוד למצופה, הפעם התבטאויות חברי הפד במהלך החודש וחצי האחרונים היו ככלל מאוד ניציות".

"בנוסף, סביבת ריבית אפקטיבית של מעל ל-5.25% בארה"ב היא חריגה, בראייה היסטורית, ומביאה אותנו לרמה הגבוהה מזה 22 שנה. למרות זאת, התבטאויות רוב חברי הפד, מהשבועות האחרונות, העדיפו את הגרסה לפיה העלאת ריבית היום לא תספיק כדי לעמוד ביעד האינפלציה של הבנק, ותידרש העלאה נוספת. במקרה זה, בעוד שהעלאה היום תומחרה בשוק כמעט במלואה, ההסתברות הגלומה בשוק להעלאה בהחלטה הבאה, לקראת סוף ספטמבר, נותרות נמוכות".

פנינג מסכם ומסביר כי: "נצפה שהמצב הנוכחי ידרוש את יו"ר הפד להלך בין הטיפות, מבחינה זו. הכוונת ציפיות השוק להעלאה עד ספטמבר היא אפשרית. אבל העלאה כזו תדרוש תמיכה כלשהיא מהנתונים. שני מדדי המחירים שיפורסמו עד אז, בפרט, זה של יולי וזה של אוגוסט יבטאו אומנם הרבה מעליות מחירי הסחורות של החודשים האחרונים, ובפרט את עליית מחירי הנפט, שלהם דחף OPEC+ בתקופה זו".

"מנגד, כלל לא ברור שיהיה בזה דיי כדי להצדיק העלאה נוספת. השפעת ההידוק עד כה כבר נותנת את אותותיה בכלכלה האמריקאית. ובשלב הנוכחי, לא מן הנמנע שנראה תגובה ראוי לציון בשוק הרכב האמריקאי או הנדל"ן המסחרי עד אותה החלטה, כזו שנטרל את הצורך להמשיך בהידוק. במצב כזה, נעריך כי אימוץ הצהרה על גישה 'מוטת נתונים' יותר היא האופציה ההגיונית".