השכונה בברונקס שהפכה לשוק הלוהט של ניו יורק

תושבי שכונת מוט הייבן שברובע ברונקס מבקשים הקלות בשכר הדירה בעקבות גל בנייני יוקרה חדשים

דירות יוקרה לאורך נהר הארלם / צילום: Shutterstock
דירות יוקרה לאורך נהר הארלם / צילום: Shutterstock

שוק השכירות הלוהט בניו יורק כרגע נמצא בברונקס, שם מוצע למכירה אוסף של דירות יוקרה לאורך נהר הארלם, והמחירים התחרותיים מושכים את הקונים. היזמים שופכים כסף לבניינים חדשים בברונקס, במיוחד בשכונת מוט הייבן הפופולרית, שם נמצא רוב ההיצע החדש. אפילו ענקיות גלובליות כמו ברוקפילד פרופרטיז בונות מגדלי מגורים באזור, שמציע נוף לקו הרקיע של מנהטן.

הטראפיק לאתרי האינטרנט שמציעים דירות בשכירות היה בחודש יוני הגבוה ביותר מאשר לכל מקום אחר בצפון מזרח המדינה, לפי חברת חיפוש הדירות RentCafe. החיפוש אונליין אחר דירות בברונקס עלה ב־50% מאז השנה שעברה. הגולשים ב־RentCafe גם הוסיפו פי שניים דירות בברונקס לרשימת המועדפים שלהם בחודש יוני, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

העניין החדש מצד שוכרים משקף את המחסור בהיצע ואת עליית המחירים בשאר חלקי העיר. מלאי הדירות יורד השנה במנהטן, בברוקלין ובקווינס. המחיר החציוני במנהטן רשם שיא של 4,395 דולר בחודש מאי, והגיע ל־3,400 דולר בברוקלין, לפי StreetEasy. מעבר לנהר ההדסון, בג'רזי סיטי בניו ג'רזי, נרשמה בשנה שעברה עלייה דו־ספרתית בשכירות, חדה יותר מזו שבמנהטן.

"אנשים רוצים כל דבר שקרוב למים ולמנהטן"

השכירות בשכונת מוט הייבן עלתה ב־31% מאז מאי 2019. המחיר החציוני במאי 2023 עמד על 2,950 דולר, זה עדיין הגיוני בהשוואה לרבעים היקרים יותר, אבל לפי המידע של StreetEasy, השכונה היא היקרה ביותר בברונקס. קו הרקיע המתפתח של האזור נוצר משום שיזמים מזהים הזדמנות נדירה לבנות נכסים על קו המים, במרחק נסיעה קצרה ממנהטן.

"מוט הייבן היא המקום שבו הדברים התחילו להתפוצץ", אומר ג'וש פייפר, מנהל נכסים בחברת Blue Hill Realty, שעובד בברונקס כבר שני עשורים. "אנשים רוצים כל דבר שקרוב למים וקרוב למנהטן", אמר.

בעבר היה זה אזור תעשייתי שפעלו בו יצרני פסנתרים, מוסכים ומחסני פחם. בשנים 2009 עד 2017 עברה מוט הייבן שינוי תכנוני לכיוון מגורים (רי־זונינג). יזמים החלו לשפוך מיליונים לבניית מגדלים מגורים גבוהים ליד תחנות הסאבווי והגשרים המובילים למנהטן. "מנקודת מבט תחבורתית, זו הזדמנות מצוינת, ויש מעט הזדמנויות לבנות על קו המים", אומר ג'רוד וויטקר, סגן נשיא בכיר לפעילות מגורים ב־RXR, חברת נדל"ן שבונה מגדל מגורים של 27 קומות במוט הייבן. צמוד אליו, לברוקילד פרופרטיז יש פרויקט בהיקף 950 מיליון דולר על קו המים, שכולל שבעה מגדלים ו־1,379 דירות יוקרה.

מחוץ למוט הייבן, העלייה במחירי השכירות בברונקס מתרכזת בכמה כיסים עיקריים של הרובע שיש בהם גישה טובה לתחבורה. שכונות כמו יוניברסיטי הייטס, פלהאם פארקווי, פורדהם ו־Concourse רשמו את העלייה החדה ביותר בשכר הדירה, לפי נתוני StreetEasy. אולם יש משקיעים ואנליסטים שאומרים שהחיסכון בעלויות השכירות בברונקס והנסיעות הסבירות לעבודה לא יספיקו כדי למשוך שוכרים שמחפשים יוקרה ממנהטן, מברוקלין ומקווינס, בעיקר אם מחירי השכירות ברבעים הללו יתחילו להתקרר.