הפיוס החליף את האיום: מאגר הגז שבלב הוויכוח בין איראן, סעודיה וכווית

חמינאי הצהיר לפני שנה כי מניעת מכירת משאבי הטבע של המדינה היא עילה למלחמת דת • כעת, טהרן מוכנה להתפשר על מאגר "דורא" שנמצא בחלקו בשטחה

מאגר ''דרום פארס'' / צילום: Associated Press, Vahid Salemi
מאגר ''דרום פארס'' / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

איראן היא אומנם מעצמת אנרגיה ככלל וגז טבעי בפרט, עם כ־17% מכלל העתודות בעולם - אך בעת ובעונה אחת באים לידי ביטוי סימנים מעוררי דאגה עבור משטר האייתוללות. בין אלה בולט מצב מאגר "דרום פארס", שמהווה 70% מהפקת הגז במדינה וייכנס בשנה הבאה למחצית חייו השנייה.

ארדואן זכה לקדנציה נוספת, וכעת מנצל את השקט הפוליטי להעלאות מסים
11,000 לירות לדולר בודד: שפל היסטורי לכלכלה הסורית
מבוקש ע"י האינטרפול: הנגיד הלבנוני עוזב אחרי 30 שנה, ולא ניתן להחליפו   

ההשלכות של מצב "דרום פארס" הן רבות משום שבעקבות התדלדלות העתודות בו, ההפקה השנתית ממנו תופחת ב־10 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) בשנה הבאה. ככלל, בשנים האחרונות לא חלה עלייה משמעותית בעתודות הגז האיראניות משום שמשטר האייתוללות נדרש לעמוד בתצרוכת גז גבוהה שעלתה ב־6% בשנה הפרסית החולפת (שהסתיימה ב־20 במרץ) ובחוזי יצוא. אחד מהם הוא זה שמול טורקיה, שמחייב את איראן לספק 10 BCM גז טבעי מדי שנה עד 2026.

הצורך בעמידה בתצרוכת גבוהה באמצעות הפקת גז בקצב גבוה (פי 2 מזה של ערב הסעודית) מחד גיסא, ודאגה להכנסות מיצוא מאידך גיסא, גורם לאיראנים לייבא בעצמם גז מטורקמניסטן, ולנסות למצוא פתרונות יצירתיים. אחד מהם כולל דרישות על נכס שלא בטוח כי נמצא במים הכלכליים של איראן - מאגר הגז "דורא" (באיראן קוראים למאגר "אראש"). דורא נמצא, לפי תפיסת הגבולות הימיים של ערב הסעודית וכווית, בשטח חופף ביניהן, אבל אם שואלים את טהרן - לא פחות מ־40% מאל־דורא נמצאים במים הכלכליים של איראן.

בשנה שעברה הצהיר המנהיג העליון עלי חמינאי כי מניעת מכירת הנפט והגז האיראני היא עילה לג'יהאד, קרי מלחמת דת, לא פחות. עם זאת, ההתקרבות בין טהרן לריאד, ככל הנראה, הביאה למפנה בקו האיראני.

מסרים פייסניים

מאגר דורא התגלה בשנת 1967, והערכות גורסות כי ניתן יהיה להפיק ממנו מדי יום מיליון מטרים מעוקבים. לאורך השנים מנעה ערב הסעודית מכווית להגיע להסכם גבול ימי עם איראן. מנגד, היא המשיכה לקדם את תהליך ההפקה המשותפת עם כווית, ובדצמבר האחרון חתמו עראמקו הסעודית וחברת הנפט הלאומית הכוויתית על מזכר הבנות לפיתוח משותף של המאגר.

כיום, משרד החוץ האיראני למעשה מאמץ מסרים פייסניים - בעת שבה ערב הסעודית וכווית הולכות ומתקרבות אחת לשנייה. "המדיניות המרכזית שלנו כוללת דיאלוג ושיתוף פעולה", מסר בשבוע שעבר דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני.

שינוי קו המסרים הברור מ"ג'יהאד" של חמינאי לפייסנות של משרד החוץ הוביל לביקורת פוליטית בטהרן, שקשרה בין ארה"ב וישראל לבין ההתפתחויות האחרונות. "בעקבות מניפולציות של ארה"ב והישות הציונית, כווית החלה ליצור חילוקי דעות באזור ולפגוע בהליכי הפיוס", אמר העיתונאי שמקורב לשלטון של הנשיא אברהים ראיסי, חסן חאניזאדה.

לפי שעה, ערב הסעודית וכווית לא מיישרות קו עם אותה פייסנות איראנית, ושר הנפט הכווייתי, סעד אל־ברק, אף הדגיש כי איראן חייבת לבטל את תוכניותיה בנושא באזור.