הבינה המלאכותית על פי גוגל ומיקרוסופט: 10 תובנות וכלים שכדאי להכיר

שתי ענקיות הטכנולוגיה הציגו בכנס MADHEAD של גלובס את הגישה שלהן ל-AI, וסיפקו 10 תובנות וכלים פרקטיים • אז איך מדברים עם המכונה כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר?

שימוש של מיקרוסופט בבינה מלאכותית יוצרת / צילום: מתוך מצגת מיקרוסופט
שימוש של מיקרוסופט בבינה מלאכותית יוצרת / צילום: מתוך מצגת מיקרוסופט

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

הבינה המלאכותית משבשת כל תעשייה אליה היא נכנסת. כבר אי אפשר להתעלם ממנה, בראש ובראשונה כי אלו שמשתמשים בה הופכים יעילים יותר ורלוונטיים יותר מאשר אלו החוששים ונמנעים.

הבכירה באנבידיה העולמית מבטיחה: הבינה המלאכותית היא לא בועה
חוקרי גבריות מגלים: הגבר החדש עדיין נלחם על זהותו
דווקא המיליארדר שלא הכרתם מוביל במרוץ לירח

במסגרת כנס MADHead השנתי של גלובס, שבו נחשף מדד המותגים, פרשו שתי ענקיות הטכנולוגיה המתחרות בשוק הבינה המלאכותית, מיקרוסופט וגוגל, את הגישה שלהן ומה עוד ישתנה בזכות הבינה המלאכותית.

מיקרוסופט משתפת פעולה עם OpenAI והיא זו שחוללה את השיגעון בשוק, וגוגל, שחקנית מובילה בשוק, היא מהאחראים לניווט ספינת המחקר בתחום. הנה התובנות העיקריות לגבי השימושים בעולם השיווק והפרסום, כפי שהציגו אותן עדי מור בירן, מנהלת מרכזי החדשנות במזרח התיכון ובאפריקה בחברת מיקרוסופט, וענת הורביץ, סמנכ"לית פעילות עסקית בגוגל ישראל.

עדי מור-בירן, מנהלת מרכזי החדשנות מזה''ת ואפריקה, מיקרוסופט / צילום: שלומי יוסף
 עדי מור-בירן, מנהלת מרכזי החדשנות מזה''ת ואפריקה, מיקרוסופט / צילום: שלומי יוסף

מיקרוסופט

לפני מספר חודשים הצליחה ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט להטריף את כל השוק. היא השקיעה יותר כספים בחברת הבינה המלאכותית OpenAI, ויחד הן הביאו בשורות משמעותיות: Chat-GPT ו־DALLE. המהלך הזה גרם ליתר ענקיות הטכנולוגיה לפעול בהתאם.

השילוב של בינה מלאכותית בתוכנות אופיס יצר הזדמנויות אדירות - כמו קובץ וורד שכותב את עצמו, טבלת אקסל שמספקת תובנות וממלאת ערכים בעצמה, מצגת פאוור פוינט בלחיצת כפתור בודדה ועוד.

החידוש העיקרי יצירת יש מאין

עדי מור־בירן ממיקרוסופט הסבירה על הבמה כי עד 2021, הבינה המלאכותית לא הייתה רלוונטית להרבה שפות, וה־AI שולב בעיקר בארגונים. אלא שאז פיתחו את מודלי שפה הגדולים, שיטה שמבוססת על למידה עמוקה, והדבר היווה את הבסיס לבינה מלאכותית - ואפשר לשחרר את Chat-GPT בנובמבר 2022. כיום יש כבר 2 מיליארד משתמשים בשירות.

מיקרוסופט ו-OpenAI המשיכו לעמול על שיפור המערכות, ושחררו את גרסה 4, הדור הבא של המודל. לפי מור־בירן, הביצועים ששופרו הובילו לכך שהמערכת עברה את מבחני הלשכה של עורכי הדין בכמה מדינות בארה"ב, ומבחני רפואה ב־40 מדינות בארה"ב. מאחר שהמערכת יודעת כיום לייצר טקסטים או תמונות "יש מאין" בצורה טובה, משנה לחלוטין את השוק.

לפי מור־בירן, ישראל חשובה למיקרוסופט, ויש גם גאוות יחידה: לא מעט מכלי הבינה המלאכותית של החברה מפותחים בישראל, ובהם הכלים של אקסל, טימס ועוד.

מודלים משולבים תמונה הופכת לקוד

במיקרוסופט קוראים לשימושי הבינה המלאכותית Copilot (טייס משנה). מור־בירן סיפרה על הבמה כיצד הקימה פרופיל לינקדאין בשם Chase, הגדירה אותו כמתמחה במיקרוסופט, ודרך החשבון הזה סיפרה באילו דברים צ'ייס, שהוא בעצם הבינה המלאכותית, סייע לה באותו היום.

זה נראה כל כך אמיתי, עד שהבוסית שלה לינדה נזפה בה שהיא מגייסת בתקופה שהחברה לא מגייסת, ובוודאי כשאין לה תקן לכך. אחרי שמור־בירן סיפרה לה שמדובר בבינה המלאכותית - נרשמה הבנה עד כמה העוזר האישי החדש הוא יעיל.

מאחר שמדובר בטכנולוגיה חדשה, ישנם כאלו החוששים לנסות אותה. החברות השונות עובדות נמרצות כדי שהמערכת תהיה פשוטה ככל הניתן: בין אם זה להתחבר בעזרת חשבון מייל (מה שמקצר פלאים את התהליך), ובין אם זה להתחבר ישירות לעמוד שדרכו אפשר להתחיל לעבוד, בלי הצורך לנווט בין לשוניות שונות.

ככל שהמשתמשים יתנסו יותר בכלי, הם יבינו כיצד אפשר להשתמש בו יותר ויותר. לדברי מור־בירן, מדובר בכלי שבהתחלה מוגבל לחלקים ספציפיים, אחר כך ניתן להרחיב את האפשרויות, ולבסוף הוא הופך לכלי עבודה של ממש. במילים אחרות, כלי ה־AI ייכנסו לכל אספקט בחיים שלנו, ככל שנשכיל להתמצא באוריינות הטכנולוגית החדשה.

כבר היום השימושים הם רחבים: טקסטים ארוכים שנכתבו על ידי בינה מלאכותית, קודים למתכנתים שנוצרו כך, וגם תמונות שחוללו בעזרת בינה מלאכותית. ישנם הרבה כלים של מיקרוסופט בענן, שמאפשרים לעשות קמפיינים של פרסום או ליצור מוזיקה בעזרת פקודה.

לצד זאת, ישנם מודלים משולבים שמאפשרים הרבה יותר. לדוגמה, לקבל אינפוט של תמונה ולייצר מזה וידיאו, או לתת לכלי תמונה והוא מייצר ממנה קוד (לדוגמה, לצייר על מחברת איך רוצים שהאתר ייראה, ולתת למערכת לבנות מזה אתר אינטרנט). שלב נוסף ומעניין, ניתן להגדיר כ"תמונה להבנה" - מעלים לכלי ה־AI תמונה של המוצרים במקרר בבית, ובתמורה מקבלים שורת הצעות מה ניתן להכין מהם לארוחת הצהריים.

כלי ה־AI של גוגל מאפשרים לדעת כיצד מקומות נראים בשעות שונות (מימין), או להשלים תמונה חסרה (משמאל) / צילום: מתוך מצגת גוגל
 כלי ה־AI של גוגל מאפשרים לדעת כיצד מקומות נראים בשעות שונות (מימין), או להשלים תמונה חסרה (משמאל) / צילום: מתוך מצגת גוגל

הגדרת משימות לדעת לדבר עם המכונה

כדי לקבל טקסטים מדויקים, צריך להבין איך מדברים עם Chat-GPT. השלב הראשון הוא לתת הקשר. לכלי הזה יש הרבה מקורות מידע, והוא מאומן על המון דאטה, ולכם צריך לסמן לו את גבולות הגזרה. דרך אחת לעשות את זה היא להגדיר לו מי אתם, ומי הוא. לדוגמה, "אני מנהל שיווק של עיתון עסקים וכלכלה, ואתה מומחה לשיווק ופרסום בישראל".

השלב השני הוא להגדיר משימה שהוא צריך להשלים. לעיתים יש לכתוב למערכת כמו לילד קטן, הכי פשוט וברור, וחשוב להיות תמציתיים כמה שניתן. אם תהיו גנריים, תקבלו תשובות לא ברורות. אם פועלים כך אמורה כבר להיות תוצאה די מספקת, ולמרות זאת, ייתכן שהיא מזייפת והיא לא מדויקת, ולכן יש המשך.

השלב השלישי, אפשר וצריך להשתמש בשאלות. אפשר לשאול "האם הייתי מובן", או לשאול שאלה אינפורמטיבית במקום לדרוש כפקודה. השיטה השנייה היא לבקש מהמערכת לשאול אותנו שאלות, כדי שנוכל לדייק אותה כמה שניתן. לפי התשובות, כדאי לנסח מחדש את השאלות.

חשוב להבין שמדובר בשיחה עם כלי, ולא רק תשובה אחת שאחריה העניין נגמר. זהו תהליך של דיוק מתמיד, עד קבלת התוצאה הרצויה.

ממה להיזהר בלי סלנג וחזרתיות

פעמים רבות ניתן לזהות שהטקסט המתקבל נכתב על ידי מכונה. איך אפשר להפוך אותו ליותר אנושי? במסגרת הפרומפטים שתכתבו למערכת, תוכלו לבקש לשנות את הטון שבו המערכת מספקת תשובות, או להכניס דמות לתשובות (לדוגמה, לבקש תכונות אופי או אפיונים מסוימים, כמו בחור צעיר בן 18). כך המערכת תדע לשלב, למשל, הומור או אימוג'י שיסייע להציג את עצמכם כצעירים יותר בתגובה.

עם זאת, יש דברים שצריך להיזהר מהם - מעבר לכך שנדרשת שפה ישירה, פשוטה וברורה, כדאי להימנע מסלנג או ז'רגון מקצועי. לצד זאת, מומלץ להשתמש במשפטים שלמים, תחביר שעובד וניקוד מדויק, כדי שהמערכת תבין כמה שיותר, ולבסוף - להימנע מחזרתיות.

יישומים בשיווק ופרסום לשפר כל אספקט

הבינה המלאכותית יכולה להיות משולבת בכל אספקט כמעט בשיווק ופרסום. לדוגמה, מחקרי שוק - הכלים יכולים לזהות טרנדים ומגמות, לבצע ניתוח סנטימנט ציבורי או השוואה בין מוצרים לשירותים.

אפשר גם לייצר שפה מיתוגית בעזרת הבינה המלאכותית, כמו מסרים מותאמים אישית לפי מגזר או חברה. היא גם יכולה לשווק תוכן, כולל בדואר אלקטרוני.

בעזרת הבינה המלאכותית, חברה יכולה לזהות את הנושאים שמככבים בתלונות הלקוחות, כדי לשפר את השירות. בסוף, יש המון הזדמנויות שרק צריך ללמוד ולרוץ לכיוונן.

גוגל 

גוגל היא שחקנית מחקר משמעותית ביותר בתחום הבינה המלאכותית, וכשלוקחים בחשבון שמנוע החיפוש שלה הוא הפופולרי ביותר, ולרובנו יש חשבון פעיל אצלה - מדובר בשילוב יעיל ונוח. באירועים שהיא עורכת, גוגל מדגימה מדגימה את החשיבות של פרודוקטיביות שיא, וכיצד הבינה המלאכותית יכולה לשפר את היכולות של כולנו.

המשימה העיקרית דהירה אחראית

המטרה הכללית של גוגל היא לסדר את כל המידע בעולם, ולהנגיש אותו לציבור. לדברי ענת הורביץ מגוגל ישראל, מהפכת ה־AI היא "המהפכה השלישית הגדולה אחרי האינטרנט והמובייל", והיא אף ציטטה את סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, שאמר כי ההתפתחויות בבינה מלאכותית משמעותיות יותר מהמצאת האש.

ענת הורביץ, סמנכ''לית פעילות עסקית, Google ישראל / צילום: שלומי יוסף
 ענת הורביץ, סמנכ''לית פעילות עסקית, Google ישראל / צילום: שלומי יוסף

כיום גוגל מחשיבה את עצמה קודם כל כחברת בינה מלאכותית, והרבה ממוצריה משלבים בתוכם AI כדי לשפר את הצעת הערך שלהם. עם זאת, בחברה מדגישים שהם מודעים לסיכונים, ומנסים למצוא להם פתרונות. בגלל שהטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן, גם הסיכונים האלו משתנים. לכן, גוגל מדברת על דהירה קדימה לצד אחריות בתחום.

כדי להגיע לבשורות אמיתיות בתחום, וכדי להתמודד עם משתמשים בקנה מידה משמעותי, יש להבין שההתפתחות הטכנולוגית היא משותפת. הורביץ מציינת כי לגוגל חשוב במיוחד לשתף פעולה עם גופי מחקר ואקדמיה, במסגרת מאמץ קהילתי אמיתי.

השיפור המשמעותי חיפוש מתקדם

התפיסה של גוגל אומרת שבינה מלאכותית הופכת את מה שמורכב - לפשוט. בחברה מחלקים זאת לשלושה מישורים: בינה מלאכותית לפרטים, לקהילה ולעסקים. השימושים המיידיים הם לבני האדם.

גוגל תמונות לדוגמה, תשלב את עורך הקסם, ותשפר אותו יותר ויותר. אם צילמתם תמונה ויש בה אובייקט שמפריע, המערכת תזהה אותו בעצמה, ותציע להסיר אותו. השלב הבא יהיה לא רק להסיר אובייקטים, אלא להשלים כאלו שנחתכו. השימושים מגיעים בכל האפליקציות, כולל מפות, אבל אין ספק שהבשורה האמיתית תהיה בשירותי החיפוש של החברה - שהם עסקי הליבה שלה.

גוגל מתמודדת עם אתגר לא פשוט: להבין איך אפשר לעשות מזה כסף. הורביץ המחישה את הנושא באמצעות דוגמה מעולם רכישת המוצרים: ניתן יהיה להעלות תמונת כובע לחיפוש, לכתוב שאנו מעוניינים לרכוש אותו בצבע אחר, והמערכת תחפש את החנויות ותכוון אותנו.

תרומה לקהילה רפואה וזיהוי אסונות

גוגל מעוניינת להשתמש בידע הרחב שהיא משיגה כשהיא חוקרת, ולהקדיש חלק מהפיתוחים לסיוע לקהילה. הבינה המלאכותית יכולה להשתלב ברפואה, ובאמצעות בינה מלאכותית לנתח למשל סריקות שמטרתן לבחון חשש לסרטן השד. מאחר שמדובר בגילוי מוקדם שיכול להציל חיים, ולא בכל העולם יש אפשרות להגיע לרופא רלוונטי, מדובר ביתרון משמעותי.

לצד זאת, בינה מלאכותית יכולה לחזות אסונות טבע כמו הצפות, רעידות אדמה ושריפות. בגוגל מתגאים שהפיתוח הזה הוא כחול לבן, כשברור שמדובר באימפקט עולמי.

הפעילות העסקית מסייעים לקמעונאים

בינה מלאכותית יכולה לסייע גם בשיפור העסקים. לגוגל יש את ה־WorkPlace - זירת האפליקציות שלה שבהן משולבת הבינה המלאכותית. כך ניתן להשלים משפטים במיילים, פסקה במסמך בדוקס וכן הלאה.

אחד הכלים שמוטמעים במייל מאפשר לסכם שרשור מיילים ארוך, ולעבור במהירות על הנקודות המרכזיות. עוד כלי שנמצא בלב הפיתוחים הוא גוגל שיטס - הורביץ הסבירה איך אפשר לנהל באמצעותו כנס בחירות, למשל, לחסוך זמן יקר ולשפר את היצירתיות.

באמצעות השימושים של גוגל Lens, החברה מעוניינת לסייע לעסקים קמעונאיים. לדוגמה, ניתן יהיה לסרוק מוצרים על מדפי החנויות באמצעות מצלמת הטלפון ולקבל מידע מדויק על כל אחד מהם, ולהבין את ההבדלים בין המוצרים - מה שנותן יותר כוח לצרכנים, ומשכלל את קבלת ההחלטות שלהם.

העסקים, מצדם, יוכלו לפקח על מצב המלאי, ולחזות אוטומטית מתי להזמין עוד מוצרים. אפשר אף לאמן את המודל כדי לזהות פריטים שפג תוקפם.

יישומים בשיווק ופרסום להפוך אתר לקמפיין

לאנשי שיווק ופרסום יש שלושה אתגרים מרכזיים: לזהות ביקוש למוצרים, להגביר מכירות, ולוודא שאנחנו משתמשים במידע על החברה בצורה מיטבית.

בגוגל שמים דגש על סיוע לחברות להגיע לקהלים הרלוונטיים ביותר להן, באמצעות שימוש יעיל יותר בדאטה של משתמשים. המערכות בגוגל גם עוזרות לסמנכ"לי שיווק לחזות כמה כל לקוח "שווה" להם.

אחד הכלים העתידיים שגוגל עובדת עליו יאפשר להכניס כתובת אתר לשירות, והמערכת תדע לבנות קמפיין פרסום שלם על בסיס המידע הקיים באותו אתר.

השורה התחתונה: בשורה צרכנית, חברתית ועסקית 

ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט וגוגל מתחרות בזירה רותחת, כדי להביא בשורה אמיתית לצרכנים ולמשוך אליהן יותר לקוחות. ברמה הצרכנית, נראה כי העתיד מתקדם לכיוון שבו לכל אחד מאיתנו יהיה עוזר בינה מלאכותית אישי, שיותאם בצורה מדויקת לצרכים שלנו.

ברמה החברתית, הבינה המלאכותית תדע לסייע לקהילה, גם מול אסונות טבע וגם מחלות. וברמת העסקים? אין ספק שהבינה המלאכותית תהפוך ארגונים לטובים יותר, תייעל תהליכי עבודה, ותייתר כאלו שאין בהם טעם יותר.

מומחים רבים מצביעים על כך שהבינה המלאכותית לא תשתלט על העולם, אך אנשים שישלטו בה - יצליחו יותר. קשה להתעלם מהבינה המלאכותית, וגם לא מומלץ. ככל שתשכילו לאמץ את הטכנולוגיה החדשה, תוכלו להיות רלוונטיים לסביבה שבה אתם פועלים.

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים ובחסות אל על, קבוצת יפעת וסטטיסטיקה