בדרך להיות "הצ'יפוטלה הבאה", רשת קאווה צריכה לעבור רף גבוה

ביום המסחר הראשון שלה בבורסה, רשת המסעדות הים־תיכוניות CAVA יותר מהכפילה את שוויה, באופן שהזכיר את הנפקת ענקית הגריל המקסיקני • אך לא די בזינוק הראשוני - החברה שעדיין לא מניבה רווחים תצטרך להציג תוצאות משכנעות

סניף קאווה בניו יורק / צילום: Shutterstock
סניף קאווה בניו יורק / צילום: Shutterstock

מאז שהונפקה לפני חודש, רשת המסעדות הים־תיכוניות קאווה (CAVA) הוזכרה כמה פעמים כ"צ'יפוטלה הבאה" - השוואה יומרנית בקטגוריית המזון המהיר. אבל המשקיעים צריכים להיות ריאליים.

הבנות באוצר ובהסתדרות: שינוי מודל החזרי הוצאות נסיעה ייכנס לתוקף רק בעוד שנתיים 
דרכון פורטוגלי? זאת המדינה שאתם רוצים את הדרכון שלה 

אכן, קווי הדמיון בולטים: שתיהן רשתות מזון מהיר־עממי שהוכפלו בשוויין ביום ההנפקה, וקאווה אפילו הגיעה בצירוף מקרים לאותו מחיר מניה (22 דולר) שצ'יפוטלה השיגה ב־2006. כמו צ'יפוטלה , רשת הגריל המקסיקני, קאווה ממוצבת חצי מדרגה מעל מזון מהיר, מה שמאפשר לה לגבות מחירים מעט יותר גבוהים על מנות מותאמות אישית עם רכיבים איכותיים, אך ללא שירות הגשה לשולחן המייקר את הביקור. צ'יפוטלה שהייתה בעבר חברה בת של מקדונלד'ס , הפכה את המשקיעים המוקדמים בה לעשירים.

מנכ"ל קאווה, ברט שולמן, אמר בראיון שהוא חשב שהחברה שלו יכולה ללכת בעקבות צ'יפוטלה ולהיות "סצינת המטבח התרבותי הגדולה הבאה". לרשת סיפור מעולה, והיא הצליחה לנגן את התו הנכון במצגות שלה למשקיעים. למשל, קאווה דיברה על "מנוע צמיחה מונע דאטה להרחבת הפעילות", מה ששיווה לה הילה של חברה טכנולוגית. אבל בדיוק כמו שהמשקיעים מחפשים את "האפל הבאה", הם צריכים להעריך את הסיכויים הקלושים שההיסטוריה תחזור על עצמה.

בכל רגע נתון נובטים כמה רעיונות חדשניים בתחום המסעדות. לדוגמה, חברת המחקר Placer.ai הזכירה לאחרונה את הרשתות Bubbakoo’s Burritos, Dave’s Hot Chicken, Killer Burger ו־Jinya Ramen Bar כמועמדות להיות "הקאווה הבאה".

הביקוש קיים, אך גם הסכנה להישאר נישתית

אבל רוב הקונספטים החדשים למסעדות נתקעים לפני שהם מצליחים לקבל את הגישה שהייתה לקאווה לשווקים. ויש סיבות להפסיק להסתנוור מהסיפור הזה עכשיו שהחברה כבר הונפקה.

העיקרית שבהם היא המחיר: בעוד שצ'יפוטלה משכה כמה ספקנים לפני 17 שנה, שווי השוק שלה לאחר הזינוק הראשוני היה מעט יותר מ־1.43 מיליארד דולר; היא הייתה רווחית והיו לה יותר מ־450 סניפים. לקאווה יש 263 סניפים, היא עדיין לא רווחית, ושווי השוק שלה היה 5.4 מיליארד דולר נכון לנעילת המסחר ביום שישי.

ניתן לטעון שמשקיע ששילם אפילו יותר מהמכפיל הגבוה של צ'יפוטלה בזמנו היה מצליח, בהתחשב בצמיחה שהיא הראתה עם 3,187 סניפים בסוף השנה האחרונה, צמיחה שנתית מצטברת של 11.8%. ב־2022 צ'יפוטלה פתחה מספר סניפים כמעט כמו שיש לקאווה כולה. בקאווה מאמינים שהיא יכולה לצמוח אפילו יותר מהר, וציינו בהודעה לרשות ני"ע שהרשת צופה שיהיו לה יותר מ־1,000 סניפים בארה"ב עד 2032, צמיחה מצטברת של 16% בשנה - לא שונה כל כך מצ'יפוטלה כשהייתה חברה ציבורית צעירה, כפי שציין שולמן.

המאפיין השורי ביותר של קונספט מיוחד למסעדה הוא מה שהתעשייה מכנה הרבה "שטח לבן" - ביקוש שאין לו היצע לסוג נחשק של אוכל. זה בהחלט יכול לקרות לקאווה אם לא יצוצו לה חקייניות, אבל לא מעט יוזמות קולינריות חדשות נשארו לבסוף שחקניות נישה.

הרבה מנות פלאפל יצטרכו להימכר

האם יכולים אריסה, פלאפל וטחינה לכבוש את החך האמריקאי כמו שמאכלים שהם כבר מוכרים (בוריטו) הצליחו במקרה של צ'יפוטלה? כעדות לכך שכן, שולמן מציין חלק ממיקומי הסניפים של קאווה - בערים פאייטוויל, ארקנסו, פנסקולה, פלורידה, לנקסטר, פנסילבניה - שאינן ערי חוף קוסמופוליטיות. והנתונים הפיננסיים ברמת הסניף הם טובים: המחזור הממוצע לסניף של קאווה עמד על 2.5 מיליון דולר לאחרונה, בהשוואה ל־2.8 מיליון דולר לסניף של צ'יפוטלה.

הצמיחה של קאווה לא הייתה לגמרי אורגנית. ב־ 2018 היא רכשה את Zoes Kitchen, רשת ציבורית של מזון מהיר־קזו'אל בסגנון ים־תיכוני דומה, תמורת 300 מיליון דולר. קאווה המירה 151 סניפים של זואי'ס לסניפים של קאווה, ואלה מהווים יותר ממחצית הסניפים ברשת. פתיחת סניפים חדשים לגמרי מצריכה הרבה יותר זמן ואנרגיה של ההנהלה בהשוואה לרכישת סניפים פעילים של רשת אחרת, והמרתם.

משקיעים צריכים לשקול גם את הרקורד המאוד מעורב של רשתות שמומנו באמצעות הון סיכון. למייסדי קאווה יש תמריצים משמעותיים מבוססי מניות וכמות משמעותית של מניות שיוכלו למכור בעתיד הקרוב, כדי לנצל מה שנראה כהערכת שווי אסטרונומית הדוחפת את המניה מעלה, גם לאחר דילול.

שימור מנהלים בעלי מוטיבציה זה חשוב, ובקטגוריה קשה כמו מסעדות, סוג הצמיחה והבאזז שעוררה קאווה אינו מקרי. רכישת Zoes Kitchen בהחלט הייתה צעד מבריק, אך עדיין העסקה אמורה לגרום למשקיעים של קאווה לעצור ולחשוב: למה הם משלמים בערך פי 16 פר סניף לעומת מה ששילמו משקיעים ציבוריים לפני חמש שנים על קונספט מסעדות דומה?

נכון של־Zoes היו בעיות, אבל הערכת השווי של קאווה היא ברמה אחרת לגמרי. הרשת תצטרך למכור הרבה מנות פלאפל כדי להצדיק את המספרים האלה.