התחזיות צפו שכלכלת סין תתאושש. ואז הגיע הרבעון השני של 2023

אחרי חודשים של צמיחה מואצת, כלכלת סין מאבדת מומנטום • גלגלי המשק הסיניים בקושי מסתובבים עם עלייה אפסית במנועי הצמיחה המרכזיים כמו נדל"ן וקמעונאות, והכלכלנים מזהירים: "2023 נראית כמו שנה שסין תעדיף לשכוח"

עובדים במפעל בסין / צילום: Reuters, CFOTO
עובדים במפעל בסין / צילום: Reuters, CFOTO

הכלכלה הסינית בקושי צמחה ברבעון השני של 2023, בהשוואה לרבעון הקודם, והאבטלה בקרב צעירים הגיעה לשיא ביוני. כל אלו הן עדויות לשיקום מדשדש שמסכן את הכלכלה הסינית העצומה, בשנה שבה מיתון מאיים גם על ארה"ב ואירופה.

קרן הסל של קת'י ווד שוב מזנקת, והמשקיעים מנצלים זאת כדי לצאת
הראלי בוול סטריט מבלבל משקיעים: מה הם צריכים לעשות עם הכסף
לפחות בטווח הקצר, הנאסד"ק עדיין לא הגיע לשיא

הקצב האיטי של הצמיחה ב־2023 מגביר את הלחץ על בייג'ינג להניע מחדש התרחבות כלכלית. אלא שזו עלולה לדעוך בגלל סיבות נוספות. צרכנים נמנעים מהוצאות, היצוא נותר נמוך, בתחום הנדל"ן מדשדשים במשבר מתמשים ובחלק מהמחוזות סובלים מחוסר יציבות פיננסית. תוסיפו לכל אלו את העובדה שיותר מחמישית מהסינים בגילאי 16־24 מובטלים, ותקבלו תמונה קודרת יותר.

המאבק לשמור על הצמיחה הוא האתגר הדחוף ביותר ברשימה ארוכה של נושאים איתם מתמודד נשיא סין שי ג'ינפינג ופקידיו הבכירים. מערכת יחסים מורכבת עם המערב, בהובלת ארה"ב, סוחטת את ההשקעות בסין. בייג'ינג נאבקת בוושינגטון על מעבדי מחשבים והחומרים הנחוצים לייצורם, בזמן שרוסיה, בת בריתה של סין, שקועה באוקראינה בבוץ מעשה ידיה.

"הכלכלה הסינית בבירור מגמגמת"

בחישוב שנתי, הצמיחה הכלכלית האיצה, בייחוד בהשוואה ל־2022 אז הצמיחה קרסה בגלל סגרים במקומות שונים במסגרת המדיניות של הממשלה לחסל גם את התפרצויות הקורונה הקטנות ביותר. רגעי החולשה מ־2022 גורמים לכך שעל אף ההאטה בצמיחה, הכלכלה הסינית עדיין צפויה להגיע או אפילו לעבור את היעד של הפקידים ולהתרחב השנה בכ־5%.

כלכלנים מסבירים כי אחרי פרץ של פעילות כלכלית בתחילת 2023, המומנטום אבד וסין צריכה לעשות הרבה יותר כדי להחיות את הביטחון של משקי בית וחברות ולהעלות את הכלכלה בחזרה על הפסים.

"הכלכלה הסינית בבירור מגמגמת", אמר אסוור פרסאד, מרצה למדיניות מסחר וכלכלה באוניברסיטת קורנל ולשעבר ראש מחלקת סין בקרן המטבע הבינלאומית. לדבריו, הנתונים מדגישים את הצורך בסיוע נוסף כדי להניע צמיחה מהירה, וכן בשינויי מדיניות שיעזרו להחזיר את האמון במגזר הפרטי בסין ויניעו גידול מהיר יותר בפריון.

הכלכלה הסינית גדלה רק ב־0.8% ברבעון השני של 2023 בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים של השנה, כך נמסר השבוע מהלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין. מדובר בפחות מחצי מהקצב של 2.2% שנרשם ברבעון הקודם. התוצאה הזו שיקפה מכירות קמעונאיות חלשות, השקעות מצומצמות במגזר הפרטי והיפוך בתחום היצוא, שהניעו צמיחה במשך כל תקופת הקודונה- אבל כעת סובלים מהעלאות הריבית של בנקים מרכזיים גדולים בעולם.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הצמיחה ברבעון האחרון האיצה לקצב שנתי של 6.3%, לעומת 4.5% ברבעון הקודם. אבל מדובר בביצועים גרועים מהקצב של 6.9% שחזו כלכלנים שענו לסקר של הוול סטריט ג'ורנל. העלייה בקצב השנתי בולטת בעיקר הודות לשפל עמוק ברבעון המקביל אשתקד, כשחברות בשנחאי נסגרו בגלל התפרצות של הקורונה בכל רחבי העיר.

הביקושים לא זינקו כפי שציפו

בייג'ינג הסירה את מגבלות הקורונה בערך בתחילת השנה הנוכחית, וסללה את הדרך לשיקום בפעילות כשחברות חזרו לסחור וצרכנים הוציאו חלק מהחסכונות ששמרו בצד בזמן המגפה.

התקווה הייתה שהצרכנים בסין ייענו לאתגר להניע שיקום כלכלי חזק ושההידרדרות הממושכת בתחום הנדל"ן תתהפך, אבל הביקוש ליצוא נחלש בצל האינפלציה הגבוהה ברחבי העולם והעלייה בעלויות ההלוואות - שני גורמים שפוגעים בהוצאות במדינות מערביות.

הנתונים שפורסמו השבוע רומזים שהתקווה הזו לא הייתה במקומה. מכירות קמעונאיות ביוני עלו רק ב־0.2% בהשוואה למאי, סימן לכך שמשקי בית חוששים להוציא כסף. כלכלנים אומרים שהזהירות שלהם משקפת חרדה לגבי מקומות עבודה והכלכלה באופן נרחב יותר וכן את הצלקות המתמשכות של המגפה, כמו אובדן הכנסה ועבודה.

המדד העיקרי של סין לאבטלה, סקר האבטלה העירוני, נשאר קבוע ב־5.2% ביוני, אבל האבטלה בקרב צעירים בקבוצת הגיל 16 עד 24 שוב עלתה, ל־21.3% ביוני לעומת 20.8% במאי. ההשקעה במבנים, במכונות ובנכסים קבועים אחרים עלתה רק ב־0.4% ביוני בהשוואה למאי, ונפגעה בגלל החולשה בנדל"ן. ייצור תעשייתי התרחב ב־0.7% בתקופה הזו.

 

השיקום של סין לאחר המגפה נראה שונה מהשיקום בכלכלות גדולות אחרות. הוצאות הצרכנים בארה"ב ובאירופה זינקו בחזרה במהירות לאחר שהכלכלות נפתחו מחדש הודות לתמיכת הממשלות בהכנסות העובדים. רמת האבטלה ירדה, והאינפלציה זינקה, בייחוד לאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה שגרמה למחירי המזון והסחורות לעלות בכל העולם.

סין, לעומת זאת, רשמה אפס אינפלציה ביוני, פחות מאשר ביפן, שבמשך שנים נחשבה לשם נרדף לסטגנציה כלכלית וירידת מחירים.

הכלכלה הגלובלית לקראת האטה?

החדשות הכלכליות בארה"ב היו טובות יותר. האינפלציה הצטננה בחודש שעבר לרמה הנמוכה ביותר בשנתיים, וחיזקה ציפיות שהפדרל ריזרב יהיה מסוגל לסיים את העלאות הריבית בלי להפיל את הכלכלה.

אבל במקומות אחרים, האיתותים הכלכליים רומזים שהכלכלה העולמית מאבדת כוח. פעילות הייצור חלשה בכל העולם. הנתונים מסין ומכלכלות אחרות באסיה מראים שהמסחר בעולם שוב נמצא בירידה.

הבנק העולמי צופה שהצמיחה הכלכלית העולמית תאט ברבעון השני לאחר שצעדים אגרסיביים של בנקים מרכזיים ברחבי העולם למתן את האינפלציה יישאו פירות. בבנק, שפועל מוושינגטון, צופים שהכלכלה העולמית תתרחב ב־2.1% השנה, ירידה מ־3.1% ב־2022.

"השיקום של סין הופך מרע לגרוע"

כלכלנים אומרים שהרשויות הסיניות יצטרכו להתאמץ יותר כדי לחזק את השיקום המדשדש. הבנק המרכזי של סין אמנם הוריד את הריבית בניסיון להניע את הצמיחה, אבל כלכלנים אומרים שעלויות הלוואה זולות אולי לא יעזרו הרבה. נראה שצרכנים וחברות מאוד מהססים לקחת הלוואות חדשות.

במקום זה, אומרים כלכלנים, הממשלה צריכה להתערב בסיוע ישיר למשקי בית כדי להגביר את הצריכה, ליצור משרות חדשות ולהצית מחדש אמון בכלכלה. הצעדים האלה יכולים לכלול חלוקת כסף למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה, קיצוצים במס ההכנסה או הגדלת ההוצאה על תוכניות חברתיות שישחררו יותר הכנסה של משקי הבית להוצאה, כך אמר פרסאד מאוניברסיטת קורנל.

פקידים סיניים הביעו חוסר נכונות לנקוט בצעדי סיוע רחבי היקף והעדיפו במקום זה גישה של כיבוי שריפות כדי להימנע מלצבור חוב גדול מדי. בייג'ינג גם מבקשת לשנות את סדר העדיפות במדינה מצמיחה מהירה בכל מחיר, לצעדים שיעזרו להכין את סין למתחים הגוברים עם שאר העולם ולאפשרות של סכסוך גיאופוליטי. "השיקום של סין הופך מרע לגרוע", כתב הארי מרפי קרוז, כלכלן בחברת ניתוח הנתונים מודי'ס, בהודעה ללקוחות. "2023 נראית יותר ויותר כמו שנה שעדיף לשכוח מבחינת סין".