האם "ההשבתה" של ביג היא מהלך תדמיתי, ומדוע לא דווח עליה למשקיעים

הודעת הקבוצה על כוונתה להשבית את מרכזי המסחר שלה בשל קידום הרפורמה המשפטית, לא דווחה לבורסה בת"א וייתכן שתרמה לירידה במניית החברה • בסביבת ביג, שלבסוף העבירה נוסח מרוכך של ההודעה, לא חושבים שמדובר באירוע מהותי שמצריך דיווח למשקיעים

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

הודעה דרמטית שפרסמה ביום ראשון חברת הנדל"ן המניב ביג, המפעילה עשרות מרכזים מסחריים פתוחים בישראל, הובילה לסערה שזכתה לתגובות רבות הן במערכת הכלכלית והן בזו הפוליטית. בהודעה חריפה שפורסמה בכלי התקשורת מסרה החברה שבשליטת משפחת נפתלי כי בכוונתה להשבית ולסגור ביום שלישי השבוע את מרכזי ביג "מקריית שמונה ועד אילת", במקרה שהחוק לביטול עילת הסבירות יאושר בקריאה ראשונה בכנסת ביום שני - מהלך שאותו הגדירה הקבוצה כ"צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה". 

למרות שההודעה הכתה גלים, ומניית ביג  צנחה אתמול (א') בכמעט 3% (ירידה חדה, אך דומה לזו שרשמו מניות נדל"ן מניב אחרות כמו מליסרון ועזריאלי) - החברה לא טרחה לעדכן את המשקיעים בשביתה הצפויה.

היום (ב') נשלחה מטעם ביג הודעה נוספת לתקשורת, בה ריככה החברה את הטון הלוחמני ומסרה כי ככל שיהיו שוכרים במרכזים שיבקשו לפתוח, היא תכבד את רצונם ולא תמנע זאת מהם. עוד נכתב בהודעה כי "כדי לעודד שוכרים להשתתף בשביתה, חנויות שיצטרפו להשבתת המרכזים מחר, לא ישלמו שכר דירה על יום זה". כך שכעת כלל לא ברור עד כמה מדובר בהשבתה וסגירה, כפי שגרסה ההודעה הראשונה. 

הראל ויזל, ליאורה עופר ובכירים נוספים: לא להתקדם עם ביטול עילת הסבירות
איפה לשים את הכסף כשהמחלוקת על קידום הרפורמה מטלטלת את הבורסה 

בסביבת ביג סבורים כי ההודעה על ההשבתה המתוכננת לא הייתה בבחינת "אירוע מהותי" שיש לדווח למשקיעים, זאת משום שאובדן ההכנסות הפוטנציאלי מיום השבתה אחד אינו משמעותי לחברה. יחד עם זאת, קריאת נוסח ההודעה ביום ראשון מלמדת כי לא היה מדובר באירוע חד־פעמי: "כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים, אין באפשרותנו לשבת על הגדר, ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים, אף נחריף את צעדינו!!!" (סימני הקריאה במקור, ח' ש'), נמסר.

רשות ניירות ערך עוקבת אחר ההתפתחויות

ביג, בניהולו של חי גאליס, נסחרת בשווי של כ־8 מיליארד שקל ונחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל, ובה משקיעים מספר גופים מוסדיים בולטים באמצעות כספי ציבור (אלטשולר שחם, מנורה ומגדל הם בעלי עניין בחברה). המוסדיים השונים שמחזיקים במניות ביג לא רצו להתייחס למהלכי החברה ביומיים האחרונים.

גלובס פנה גם לרשות ניירות ערך, ממנה נמסר כי "חוק ניירות ערך והתקנות מכוחו מחייבים דיווח על כל אירוע מהותי או שעשוי להשפיע באופן משמעותי על מחירי ניירות הערך של התאגיד; החובה לבחון את מהות האירוע ואת קיומה האפשרי של חובת דיווח מוטלת על התאגידים המדווחים; הרשות עוקבת אחר ההתפתחויות, וככל שתראה לנכון לפעול, הדבר יבוא לידי ביטוי בדיווחי התאגידים".

לפי תקנות הרשות, "אירוע מהותי" הוא "אירוע או עניין החורגים מעסקי התאגיד הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, ואשר יש או עשויה להיות להם השפעה מהותית על התאגיד, וכן אירוע או עניין שיש בהם כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד".

מהלך יח"צני שיוביל לתביעה?

העובדה שהמהלך של ביג יצר לחברה חשיפה רבה אך לא דווח עד כה למשקיעים, עשויה לתמוך בסברה כי מדובר במהלך שהוא בעיקר תדמיתי־הצהרתי ופחות בעל משמעות לעסקי החברה.

זאת הגם שהפרסום הוביל לקריאה לחרם על מרכזי המסחר של ביג מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מחד - ולחיבוק מצד ארגוני מחאת ההייטק שקראו להעביר אליה קניות, מאידך.

עם זאת, ביג עלולה להיחשף בעקבות המהלך לאיום פוטנציאלי של הגשת תביעות נגדה מצד בעלי מניות בשל סגירת עסקים לצורך שביתת מחאה בעלת גוון פוליטי, שעלולה לפגוע בהכנסות החברה ושייתכן כי תרמה לירידה במחיר המניה.