תחנות כוח | ניתוח

יוכרע בביהמ"ש? דליה אנרגיה מבקשת הנחה של 3.4 מיליארד שקל במכרז אשכול

ועדת המכרזים של חברת החשמל תבחן הצעה מעודכנת בסך 9 מיליארד שקל שהגישה לה דליה עבור תחנת הכוח אשכול - לעומת הצעה של 12.4 מיליארד שקל במכרז המקורי • הקבוצה שהגיעה שנייה במכרז דורשת פסילת ההצעה: "תמרור אדום לכל מכרז עם המדינה"

תחנת הכוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול באשדוד הגיע ביום שני לשלב חדש שבו הזוכה, דליה אנרגיה, הכפילה את הערבות שהעמידה לחברת החשמל (חח"י) ל־200 מיליון שקל, אגב הגשת הצעה מעודכנת במכרז בסכום של 9 מיליארד שקל. סכום זה נמוך ב־27% מזה שבו נקבה הצעתה המקורית של דליה, שעמדה על 12.4 מיליארד שקל, ואינה רלוונטית עוד לנוכח אי יכולתה של החברה לגייס את המימון הנדרש. דליה מציינת כי חח"י רשאית לממש את הערבות גם אם לא תתקבל הצעתה המעודכנת.

מכרז אשכול תקוע, לחץ פוליטי להקדים את עדכון תעריף החשמל 
קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום: מעוניינת להשתתף בהתמחרות על אשכול 
המכרז שהצליח יותר מדי: השאלות בפרשת תחנת הכוח באשכול | ניתוח 

כחלק מההצעה המעודכנת, דליה אנרגיה, הנמצאת בשליטת משק אנרגיה הבורסאית, הפקידה ערבות נוספת שאינה כלולה בתנאי המכרז בסך 700 מיליון שקל, שתהיה רלוונטית אם חח"י תאשר את הצעתה המעודכנת. בדליה אנרגיה אופטימיים על בסיס הבנתם כי לוועדת המכרזים של חברת החשמל עצמאות מלאה בקבלת ההחלטה בנוגע להצעה, שגבוהה משמעותית מהאומדן הפנימי של חח"י טרם המכרז, שהעריך את שווי אשכול ב־6.2-5.8 מיליארד שקל.

בהודעת חח"י בנושא לבורסה צויין כי "ועדת המכרזים בוחנת את המשמעויות של הגשת ההצעה המעודכנת ופרטיה, תקיים דיון בקשר עמה ותקבל החלטתה בעניין".

מנגד ניצבת מי שהגישה את ההצעה השנייה בגובהה במכרז אשכול, קבוצת או.פי.סי־קרן נוי (הצעה של כ־7 מיליארד שקל) שפנתה באמצעות באי כוחה לוועדת המכרזים של חח"י בדרישה דחופה לפסול את הצעת דליה אנרגיה. בהודעה מטעם הקבוצה נמסר כי "נדהמנו לראות את הודעתה של משק אנרגיה כי עשתה דין לעצמה, והגישה הצעה חדשה ונמוכה מהצעתה המקורית - ואת שתיקתה, נכון לעכשיו, של חברת החשמל. מדובר בהנחה של כ־3.4 מיליארד שקל לחברה שלא עמדה בתנאי המכרז, וכנראה מלכתחילה לא ציפתה לעמוד בהם".

המספרים במכרז תחנת הכוח אשכול

ההצעה המקורית של דליה אנרגיה (הזוכה במכרז)
עמדה על 12.4 מיליארד שקל

ההצעה המעודכנת של
דליה אנרגיה - 9 מיליארד שקל

הערבות שהעמידה דליה אנרגיה
לחח"י - 200 מיליון שקל

ההצעה של קבוצת או.פי.סי־קרן נוי
(שנייה במכרז) עמדה על כ־7 מיליארד שקל 

"שינוי של כללי המשחק"

מקבוצת או.פי.סי־קרן נוי נמסר עוד כי "אנו סומכים ידינו על ועדת המכרזים שתביע את עמדתה באופן ברור וגלוי ותעשה את הדבר האפשרי היחיד בנסיבות העניין - לדחות באופן מוחלט את הצעתה החדשה של דליה, פסילתה, חילוט הערבות שצורפה להצעתה והכרזה על קבוצתנו כזוכה במכרז. אם חברת החשמל תסכים להצעתה של דליה, הרי שמדובר בסתירה מוחלטת של דיני המכרזים, שינוי בדיעבד של כללי המשחק ודבר העומד בניגוד לכללי המשפט והצדק הטבעי.

"זאת ועוד, אירוע כזה, אם יאושר, הוא בבחינת תמרור אדום לכל מכרז עם המדינה, ותדע כל חברה שמשתתפת במכרז כזה: 'הציעו ככל יכולתכם, כי מחר ממילא תוכלו לתת הצעה נמוכה יותר וגם לזכות במכרז'. וכן שכל מכרז ממשלתי או של חח"י שיוצא לציבור בכסות משפטית וחוקית לכאורה - תנאיו הם המלצה לא מחייבת. על זה יידרש ביהמ"ש לומר את דברו, ופנינו אליו ככל שוועדת המכרזים לא תצא כנגד מהלכיה של דליה באופן ברור".

מכאן והלאה ישנם מספר תרחישים מרכזיים למכרז מכירת תחנת הכוח היקרה ביותר של חברת החשמל: קבלת ההצעה המעודכנת של דליה (שכרוכה במאבק משפטי), חילוט הערבות והעברת הזכייה לקבוצת או.פי.סי־קרן נוי, התמחרות בין המציעים או יציאה למכרז חדש.

נראה כי בחברת החשמל נוטים לפי שעה ללכת עם ההצעה המתוקנת של דליה אנרגיה, שהתמודדה עם טלטלות לא פשוטות מאז ההודעה בחודש שעבר על זכייתה במכרז תמורת סכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל, שהתברר בתוך זמן קצר כבלתי ריאלי מבחינתה.