גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

7 טעויות נפוצות בשיתופי-פעולה בין חברות, והדרכים לתקן אותן

בתקופות של האטה, כאשר תקציבי השיווק נחתכים, עוד ועוד חברות מנסות לייצר מהלכים משותפים במטרה להפחית עלויות או להגיע לתוצאות ביתר קלות ● מתי דווקא לשותפה הקטנה יש יתרון, למה לא חייבים להשקיע באותה מידה, ואיך נמנעים מקמפיין מבולבל

שיתוף-הפעולה בין איקאה ללגו הפך למכפיל כוח / צילום: Shutterstock
שיתוף-הפעולה בין איקאה ללגו הפך למכפיל כוח / צילום: Shutterstock

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית משותפת של סוכנות השיווק אקסטרה מייל

בפברואר האחרון הכריזו חברת נייקי ורשת חנויות טיפאני על השקת מהדורה מוגבלת של נעליים מעוצבות חדשות. השוק הגיב בהתרגשות לשותפות בין שני מותגי-העל, והציפייה הייתה למוצר קריאטיבי, יוצא דופן ומעורר השראה, בדומה לשיתופי-הפעולה אחרים של נייקי עם לואי ויטון וסוורובסקי.

אלא שברגע האמת, קהל הצרכנים התאכזב לגלות שהמיזם המשותף כלל נעליים די סטנדרטיות של נייקי, בשילוב צבעים חסר מעוף של טיפאני. בפעם הזו, השותפות נגנזה מהר. 

מה מסתתר מאחורי אקזיט המזון החלומי של דודי עזרא | ניתוח
מהגביע של ארגנטינה ועד הפשטות של בריטיש: ההברקות הפרסומיות בקאן

חברות רבות תרות אחרי שיתופי-פעולה שמאפשרים לחלוק בעלויות, או להגיע לתוצאות הרצויות ביתר קלות. זה נכון כפליים בתקופה של האטה, כאשר תקציבי השיווק נחתכים. אך מה שנראה לכאורה קל, יכול להיות מסובך בפועל. הנה כמה כללי מפתח כיצד להימנע מטעויות בשיווק באמצעות שותפים.

הערך של הקטנות

בניגוד למה שחושבים, לא פעם, דווקא חברות קטנות יכולות להביא את הערך הרב ביותר לשותפות. חברה קטנה אשר חיה ונושמת שוק ספציפי, מכירה היטב את השחקנים והלקוחות בו, ויכולה לפנות אליהם בקלות וביעילות, יכולה להיות שותפה מעולה עבור חברה גלובלית.

החברה הגלובלית משיגה "אנשי שטח" שמביאים את הבשורה שלה לשוק, והחברה הקטנה נהנית מחשיפה ומיצוב כשותפה של גוגל או מיקרוסופט, למשל - מה שמבטיח תקציבי שיווק, תורם למוניטין ועוד.

לא "דולר מול דולר"

האם שני הצדדים צריכים לתרום את אותו סכום כספי לקמפיין המשותף? לאו דווקא. חברות יכולות להביא ערך גם בדמות תוכן, מומחים, אחיזה אסטרטגית בשוק היעד או קשר אישי עם הלקוחות.

למשל, חברות תרופות, שבדרך-כלל אסור להן לקדם את התרופה עצמה, יכולות לשתף פעולה עם עמותות המסייעות לחולים במחלה. דרך קידום העמותה הרלוונטית ויצירת מודעות לאתגר עמו החולים מתמודדים, החברה מדגישה את החיבור ואת ההובלה שלה בתחום.

החברה מספקת את התקציב לקמפיין, והעמותה את החזון והחיבור לשטח. בפרויקטים כאלה התקציב כולו מגיע מחברת התרופות, ועדיין שני הצדדים משיגים בצורה מדויקת את המטרות שלהם.

לוודא ש1+1=3

חברות שמייסדות שיתופי-פעולה רק בגלל שהם נוחים, מבלי לדאוג שהם יספקו ערך אמיתי ללקוח, ימצאו לרוב שהקמפיין שלהן פשוט לא מצליח. דוגמה למהלך לא מוצלח הוא אותו קמפיין של נייקי וטיפאני, שמראה כי גם מותגי-על עתירי משאבים עשויים לבצע טעויות.

שותפות מוצלחת היא כזו שמהווה מכפיל כוח, שמביא יותר ממה שכל אחד מהשותפים היה מביא בנפרד. דוגמה לכך היא שיתוף-הפעולה בין איקאה ולגו, שהוביל ליצירת משחק שבמסגרתו ילדים יכולים "לרהט" קופסה המדמה חדרים בבית באמצעות קוביות לגו. הקופסה, שנמכרה בחנויות איקאה, תפקדה גם כמקום אחסון.

מדובר בדוגמה קלאסית של שיתוף-פעולה שמעניק לכל אחת מהשותפות בדיוק את מה שנדרש עבורה. לאיקאה חשוב לייצר זיקה למשפחה וילדים, ולגו מקבלת באמצעות שיתוף-הפעולה ערוץ מכירה משמעותי נוסף, שמאפשר לה להגיע ישירות להמוני בתים בעולם.

שתי החברות מחברות את מותגיהן לקהל היעד המרכזי, והלקוח מקבל ערך מוסף משמעותי - האלמנט המרכזי, שבלעדיו אין הצלחה.

היום שאחרי המכירה

לא מעט מוצרים, בעיקר בעולם הטכנולוגי, דורשים תהליך הטמעה מורכב. שותפות אסטרטגית יכולה להיווצר פעמים רבות בין החברה שמייצרת את המוצר לגורם מקצועי שייקח אחריות על תהליך היישום, יסייע ללקוחות בהטמעה, ועל הדרך ישווק את המוצר בערוצים שלו, כמכפיל כוח שיווקי.

למשל, חברות שפועלות בעולם החקלאות כגון נטפים, Afimilk או ICL, מייצרות מהלכי שיתוף-פעולה שכוללת קמפיינים שיווקיים עם ספקים של ציוד חקלאי, על-מנת להרחיב משמעותית את החדירה שלהם לשווקי יעד ברחבי העולם.

שעטנז עיצובי

מדובר בנקודה כואבת, במיוחד לעיניים. מותגים משקיעים רבות בנראות של הקמפיינים שלהם, וכאשר הם חוברים למותג אחר, חוסר נכונות להתפשר מוביל לדרישה שהקמפיין המשותף יכלול את השפה העיצובית של שני המותגים. זה לא עובד, ואם כן, זה נראה רע.

במצבים כאלה יש כמה אפשרויות: להחליט שהמותג החזק מבין השניים יהיה בפרונט, השפה העיצובית שלו תשלוט, ורק הלוגו של המותג השני ישתלב בקמפיין.

אופציה שנייה היא לעצב שני קמפיינים נפרדים, שכל אחד מהם יישא את העיצוב של אחד מהמותגים השותפים, וכל חברה תשלח ללקוחותיה את הקמפיין שלה. פתרון זה מתאים כאשר מאגר הלקוחות של שתי החברות שונה מאוד, שכן אם יש לקוחות משותפים, הם ייחשפו לשני הקמפיינים, וזה עלול ליצור בלבול.

אופציה שלישית היא לייצר שפה עיצובית חדשה לטובת הקמפיין המשותף, שתסקרן ותעורר עניין. מצד שני, יש לקחת בחשבון שהוא לא ייהנה משיוך לאף אחד מהמותגים. בכל מקרה, כדאי לפתוח את הנושא לדיון עם השותפים, ולבחור באופציה הנכונה ביותר.

בלי דריסה

כאשר חברה מנהלת כמה שיתופי-פעולה במקביל, נפוצים מצבים שבהם כל אחד מהשותפים מעלה קמפיין דיגיטלי משלו לאותה הצעת ערך, ללא תיאום. הקמפיינים למעשה מתחרים על אותם קהלי יעד ואותן מילות מפתח, המחיר לליד עולה, והכסף מושקע לחינם.

מתי כן כדאי לקיים קמפיינים שיווקיים עם כמה שותפים במקביל? כאשר כל אחד מהם משווק מוצר מעט שונה, או כאשר יש חלוקה מוגדרת בקהלים: שותף אחד משווק לסקטור הפיננסי, שותף שני לסקטור הקמעונאות וכן הלאה.

נקודה נוספת שיש לשים אליה לב היא העבודה עם משפיענים, שצריכים להדהד את המסר של הקמפיין המשותף, ולהסביר כיצד המהלך יביא ללקוח ערך מוסף. למעשה, הם יהוו שופר למסר שכבר קיים.

במקרים רבים, לכל אחת מהחברות יש כבר משפיענים "משלה" - זוהי הזדמנות מצוינת ליזום צעדים יצירתיים, ולחבר אותם גם לפעילות משותפת.

לתאם בין מחלקות

בחברות רבות מנהלי השותפים ומנהלי השיווק אחראים על מחלקות שונות, ועובדים במקביל. כאשר אין תיאום, הארגון מבצע מאמצים שיווקיים כפולים לקדם את המותג.

אם יש סנכרון, מחלקת השיווק תעלה קמפיין למוצר/שירות חדש בתיאום עם מחלקת ניהול השותפים, וזו מצידה תתכנן עם השותפים שלה מהלכי המשך שממנפים את הפעילות הראשונית ומייצרים מכפיל כוח. כך הן יעלו את המיצוב והזכירות של המותג, ומאמצי השיווק יצליחו יותר. 

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

ניסה לבלום את רפיח? ביידן ונתניהו שוחחו בטלפון כחצי שעה

השיחה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו הסתיימה לאחר כחצי שעה ● בחמאס מאיימים: "כל פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצה"ל" • חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"