גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ד"ר ארנון ומיסטר מילצ'ן: השופטים ייאלצו לקבוע לאיזו גרסה של העד להאמין

החקירה החוזרת בעדות מילצ'ן הייתה צל של ההבטחות וההכרזות של התובעת ליאת בן ארי ● רוב השאלות שלה נפסלו ע"י השופטים, והיתר היו תוספות מינוריות שלא שינו את התמונה ● וגם: התנהלות העיתונות סביב תיקי האלפים מציפה את השאלה: למה בכלל צריך את המקצוע?

ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO
ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO

1 התחיל בקול תרועה ונגמר בקול ענות חלושה

עדותו של ארנון מילצ'ן במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיימה בסוף השבוע בקול ענות חלושה. התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, עשתה "בילד־אפ" משמעותי לקראת החקירה החוזרת. רק היה חסר שתפתח את הבילד־אפ ב"בום" ו"ברייקינג". בסיום החקירה הנגדית הצהירה בן ארי כי אנחנו לקראת חקירה חוזרת משמעותית, וביקשה להגיש את עדויותיו של מילצ'ן במשטרה.

מילצ'ן על רכישת המתנות לבני הזוג נתניהו: הכמויות הלכו וגברו. לא יודע סכומים
טעות או פרקטיקה של ממש: מה אפשר ללמוד ממקרה "השופטת הממהרת"? | פרשנות

בסופו של דבר, בן ארי שאלה מספר לא רב מדי של שאלות בחקירה החוזרת. רובן נפסלו על־ידי השופטים, שקפצו את ידם בנוגע לגבולות החקירה החוזרת, והיתר היו תוספות מינוריות שלא שינו את התמונה יותר מדי, לכאן או לשם.

סיום עדותו של מילצ'ן מחזיר אותנו לקו ההתחלה. מילצ'ן אמר במשטרה גרסאות סותרות בנוגע לטיב היחסים עם נתניהו והזיקה של המתנות שהרעיף על משפחת נתניהו לתפקידו של נתניהו כראש ממשלה, ולהשפעה של המתנות הללו על היחסים ועל האינטרסים הכלכליים של מילצ'ן.

עו''ד ליאת בן ארי (משמאל) התובעת במשפט האלפים, עו״ד ז׳ק חן, סניגורו של שאול אלוביץ' / צילום: אורן בן חקון

עדותו של מילצ'ן בבית המשפט לא ממש פיזרה את הערפל. השופטים יצטרכו להחליט איזו מן הגרסאות לאמץ, לאור ההתרשמות הבלתי אמצעית עם דבריו של מילצ'ן ועם הגרסאות של הנהג יונתן חסון, העוזרת האישית הדס קליין ועדים נוספים.

עדותו של עד המדינה שלמה פילבר הסתיימה בקריסת "שיחת ההנחיה" שעומדת במרכזה של פרשת 4000.

לפני עדות מילצ'ן, השופטים דחקו בתביעה "לסיים את המשפט" עם ניסוח מפותל ומתפתל, כשברור שהכוונה שלהם היא חתירה להסדר טיעון. השופטים חששו שעדות מילצ'ן תטה את הכף לאחד הצדדים, ולאחריה כבר יהיה קשה לשכנע את אחד הצדדים להסכים להסדר טיעון. אני לא חושב שזה ממש קרה.

הספקות והבעיות לכל צד נותרו בעינן. למרות זאת, כפי שהבעתי כאן לא פעם ולא פעמיים, אני מקווה שהצדדים לא יסכימו להסדר טיעון, כאשר ברור לכל שהודאה בסיטואציה הנוכחית לא מהווה הודאה כנה ולקיחת אחריות של ממש.

יש תיקים שזו לא רק זכותה של הפרקליטות לנהל עד הסוף, אלא זו חובתה. יש תיקים - ותיק האלפים הוא תיק מובהק כזה - שצריכים להסתיים בהכרעת דין מנומקת. בין אם מדובר על זיכוי ובין אם מדובר על הרשעה. בהקשר זה צריך להתייחס לשערורייה של הרכב בית המשפט. השופטים אישרו כי אמרו לתביעה שהתיק צריך להסתיים "לטובת העניין והמדינה". בצדק, אנשים החפצים ביקרה של הפרקליטות התקוממו על האמירה של השופטים, שמכניסה את השיקול האמורפי "טובת המדינה" לתוך תיק פלילי ספציפי.

הלוואי שאותם חפצים ביקרה של הפרקליטות, כמו פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, ילמדו שמותר להעביר ביקורת על השופטים, ואפילו ביקורת נוקבת, לא רק כשהשופטים מביעים דעה על קריסת סעיף השוחד בתיק הדגל של הפרקליטות, מה שמוציא את הפרקליטות רע למדי. אי־אפשר להתעלם מן הצביעות הזו. אבל כאמור, יש לברך על הביקורת, רק מתוך ציפייה ששריר הביקורת הזה יתחזק ויגלה יכולת תנועה בסיטואציות רבות אחרות.

2 הסיטואציה הבעייתית של תיק 4000

בשבוע הבא משפט האלפים חוזר לפרשת 4000. במסגרתו יעידו עיתונאים בכירים. ברוך שי, ראש אגף החדשות בחלק מן התקופה הרלוונטית, וכיום ראש מערכת החדשות של התאגיד. אחריו תעיד עורכת אתר וואלה לשעבר, טלי בן עובדיה, שכיהנה בתפקיד כהרף עין, ונסיבות סיום העסקתה והזיקה של נתניהו ומערכת היחסים על שאול אלוביץ' תידון במסגרתה. לאחר מכן יעידו עיתונאים נוספים: אודי הירש, דב גיל־הר וינון מגל.

העדויות הללו יהיו צבעוניות ומן הסתם יספקו כותרות בחקירה הראשית ובחקירה הנגדית. אולם לאור דברי השופטים בלשכה הסגורה, לא נראה כי העדים הללו יטו את דעת השופטים אל עבר סעיף השוחד. נראה כי השופטים השתכנעו, לפחות בשלב זה, שסעיף השוחד רעוע, ועדות של העיתונאים לא תהפוך את הקערה על פיה. לא סתם התובעת עו"ד יהודית תירוש אמרה במענה לדברי השופטים כי לעמדתה יש להמתין לחקירה הנגדית של הנאשמים אלוביץ' ונתניהו. גם התביעה מבינה את הסיטואציה הבעייתית של התיק לאור עמדת השופטים.

3לנדב מידע למשטרה זה תפקיד העיתונאי?

במשפט האלפים יעידו העיתונאים לאחר שזומנו לכך על־ידי המשטרה. זו כמובן חובתם האזרחית והחוקית. על כך אין עוררין. אולם נראה כי בשנים האחרונה התפתחה נישה חדשה: עיתונאים פונים מיוזמתם למשטרה ומציעים לנדב מידע שהגיע אליהם במסגרת עבודתם העיתונאית. על דפי עיתון זה חשפתי את המידע המודיעיני שמסר העיתונאי הבכיר בן כספית, הן בתיק 1000 והן בפרשת גרסטל־קמיר.

לאחרונה פרסמתי בתאגיד השידור הציבורי על כך שהעיתונאי רונן ברגמן פנה לפרקליטה ליאת בן ארי והציע למסור מידע בפרשת הצוללות. כך עולה מתוך מסמך שחשפתי כאמור. ברגמן בתגובתו הכחיש בתוקף: "תחזור למקורות שלך ותגיד להם שיפסיקו לבלבל לך את המוח. הדברים מעולם לא קרו, והם אינם נכונים". במשטרה דווקא אישרו את קיומו של המסמך, אך סירבו לתת פרטים נוספים.

זהו רק פן אחד של הקו הלא ברור אליו הולך מקצוע העיתונות. העיתונאים לא רק מסקרים את תחום הסיקור שלהם, אלא מייצרים את תחום הסיקור ומזדהים טוטלית או נלחמים במושאי הסיקור שלהם. עיתונאים יכולים לסקר את ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית תוך כדי שהם מפגינים בעצמם וקוראים לציבור לצאת להפגין ומשבחים את המפגינים. עיתונאים יכולים לסקר את משפט האלפים ולהפגין נגד תפירת התיקים של הפרקליטות.

כמובן שעיתונאי לא צריך להיות עציץ או רשמקול, אבל ככל שהקו הלא ברור הזה יילך ויתרחב, יהיה לא ברור למה צריך עיתונאים בכלל. את המידע אפשר לצרוך ישירות משקמה ברסלר, נדב גלאון ורועי נוימן - או לחלופין מדובר הליכוד גיא לוי, אורלי לב וכיוצא בזה. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

חמאס בהודעה רשמית: מסכימים לעסקה להפסקת אש

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"