מגזר עיצוב הבית מושך את תוצאות רשת אייס למטה: המניה נפלה 60%, והחברה נדרשת להתייעלות

אשתקד רכשה אייס את פעילת רשתות הרהיטים ביתילי ואיי.די.דיזיין, שהובילו להרעה בתוצאותיה בשל ההאטה במשק ובשוק הנדל"ן • כעת נדרשת הרשת לגייס הון ולהתייעל, בשל אי-עמידתה באמות-מידה פיננסיות לבנקים • בעלת השליטה, קרן קדמה, תזרים 20 מיליון שקל

סניף של רשת אייס / צילום: סיון פרג'
סניף של רשת אייס / צילום: סיון פרג'

מניית רשת המוצרים לבית מולטי ריטייל  (לשעבר אייס אוטו דיפו) נפלה בקרוב ל-60% מתחילת השנה על רקע הרעה בתוצאותיה העסקיות ואי-עמידה באמות-מידה פיננסיות לבנקים - זאת עשור לאחר שקרסה תחת בעלות אחרת. כפועל יוצא נשלחו בימים האחרונים מכתבי שימוע לעובדים בדרגים שונים בקבוצה.

מולטי ריטייל פועלת בשני מגזרי פעילות: תחום שדרוג הבית והרכב (בין היתר ברשתות אייס ואוטו דיפו)' המונה 34 חנויות; ותחום עיצוב הבית' המונה 36 חנויות. 

● לא רק AI: התחומים שצפויים להקפיץ את השווקים בהמשך השנה 
● זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021?

בשנה שעברה החברה השלימה את רכישת פעילות הרשתות ביתילי, אורבן ואיי.די.דיזיין, וכן מרכז לוגיסטי ומפעל רהיטים המשרתים את פעילותן, בעסקה של כ-100 מיליון שקל, מידי חברת כרמל אחזקות שבשליטת משפחת איתני. בעלת השליטה במולטי ריטייל היא קרן הפרייבט אקוויטי קדמה קפיטל בניהולם של אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט.

ברבעון הראשון של 2023 רשמה החברה צמיחה של כ-30% בהכנסות ל-176 מיליון שקל, והציגה גם שיפור ברווחיות הגולמית, בין היתר בזכות הקיטון בעלויות ההובלה הימית. עם זאת, בשורה התחתונה ההפסד הנקי גדל והסתכם ב-12.2 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. זאת בין היתר בשל גידול בהוצאות המימון, בשל עליית הריבית. 

בחודש מרץ, לאור אי-עמידה צפויה של החברה באמות-המידה הפיננסיות שלה, הסכימו הבנקים לעדכן אחת מאמות-המידה הפיננסיות, ובדוחות הרבעון הראשון עמדה מולטי ריטייל באמת-המידה המעודכנת.

עם זאת, לפני כשבועיים דיווחה החברה כי היא מעריכה שהיא לא תעמוד באמות-המידה הפיננסיות אליהן התחייבה כלפי שני בנקים שהעמידו לה מימון. בשבוע שעבר, מולטי ריטייל עדכנה בנושא זה שהגיעה להסכמה עם הבנקים, לפיה לא יממשו את זכותם לפירעון מיידי בשל אי-עמידה באמות-המידה, ובלבד שהחברה תבצע הנפקה של לפחות 20 מיליון שקל עד תחילת ספטמבר, ותפרע בפירעון מוקדם סכום של 10 מיליון שקל עד פברואר 2024. נוסף על כך היא התחייבה לסכומי EBITDA ובהם לפחות 15 מיליון שקל ב-2023 ו-25 מיליון שקל ב-2024.

 


הנפקת זכויות לחיזוק ההון העצמי ויחס החוב 

בהתאם להתחייבות החדשה, החברה הודיעה על הנפקת זכויות, ובעלת השליטה קרן קדמה הודיעה שבכוונתה לנצל את מלוא זכויותיה, בתמורה ל-20.3 מיליון שקל. הנפקת הזכויות משקפת הנחה של כ-45% על המחיר הממוצע של המניה ב-30 ימי המסחר קודם לכן.

ההנפקה נועדה לחזק את ההון העצמי של החברה ולשפר את יחס החוב, שהורע לאחר רכישת פעילות מגזר עיצוב הבית, להפחית את הוצאות המימון וכן לעמוד באמות-המידה הפיננסיות.

במצגת שפרסמה  מולטי ריטייל לקראת הנפקת הזכויות, היא ציינה את השיפור בתוצאות מגזר שדרוג הבית והרכב ואת הצמיחה בפעילות האונליין, ומנגד את העובדה שתוצאות מגזר עיצוב הבית מושפעות ממצב המשק בכלל והירידה בעסקאות נדל"ן בפרט. בין היתר הצביעה החברה על יריד החדה בעסקאות לרכישת דירות יד שנייה שהובילה "לירידה משמעותית בשוק הריהוט ועיצוב הבית".

מהמצגת עולה שהכנסות מגזר שדרוג הבית והרכב עלו ב-3.7% ברבעון הראשון לכ-141 מיליון שקל וה -EBITDA המגזרי עלה ל-1.7 מיליון שקל. לעומת זאת, במגזר עיצוב הבית ההכנסות ירדו ב-24.7% ל-35.9 מיליון שקל, וה -EBITDA שהיה חיובי הפך לשלילי בגובה 921 אלף שקל.

בחברה סבורים כי בטווח הבינוני, עסקאות הנדל"ן יחזרו לרמה שהייתה בעבר ובהתאם יצמח שוק עיצוב הבית, ומציינים גם שהטמעת מערכת מידע חדשה ומכירת מלאים יקרים שנרכשו בתקופת הקורונה פגעו בתוצאות הרבעון הראשון.

צנחה בכ-70% מאז החלה להיסחר בבורסה

קרן קדמה רכשה את אייס (כיום מולטי ריטייל) מידי אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) בסוף 2016 תמורת 145 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 190 מיליון שקל כולל חוב. בהנפקתה של מולטי ריטייל בבורסה ב-2021, שבוצעה לפי שווי של 400 מיליון שקל לפני הכסף, מכרה קדמה מניות תמורת 100 מיליון שקל ולמעשה החזירה לעצמה את כל השקעתה בחברה.

אמ"צ עצמה רכשה את רשת אייס בתחילת 2012, לאחר שהחברה שהייתה בשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, צברה חובות של 450 מיליון שקל ונקלעה להקפאת הליכים.

נכון להיום נסחרת החברה בשווי של 132 מיליון שקל וחלקה של קדמה מגיע ל-88 מיליון שקל. בעלי מניות בולטים אחרים בחברה הם גופים מוסדיים - מור, כלל והפניקס, ומנכ"ל החברה איציק אוחנה, שמחזיק ב-4.2% מהמניות.