המשנה ליועמ"שית מזהיר את אמסלם: "הימנע מפעולות חד צדדיות שיפגעו בעצמאות רשות החברות"

במכתב ליועצים המשפטיים של השר דוד אמסלם ושל רשות החברות הממשלתיות, הזהיר המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, מפני התערבות פסולה ברשות • הפעולות אליהן מכוון לימון הן בין השאר כוונתו של אמסלם להקפיא התקשרויות ומכרזים לגיוס כוח אדם של הרשות

דוד אמסלם, בוחן הקמת ''ועדה מייעצת'' לרשות החברות הממשלתיות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דוד אמסלם, בוחן הקמת ''ועדה מייעצת'' לרשות החברות הממשלתיות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הפיצוץ בין מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים לבין השר הממונה על הרשות דוד אמסלם מגיע לזירת הייעוץ המשפטי לממשלה. המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, שיגר מכתב ליועצים המשפטיים של אמסלם ושל הרשות, שאותו ניתן לפרש כאזהרה לאמסלם מפני התערבות פסולה ברשות.

בית ההשקעות אופנהיימר מסמן את המניות המומלצות בתחום הבינה המלאכותית
המכשול החדש שעומד בפני פרויקט התשתיות הגדול ביותר בארץ
הכלכלן של הבנק השוויצרי שבטוח שאנחנו מתקרבים לסוף המשבר בשווקים

במכתב קרא לימון "להימנע מנקיטת פעולות חד-צדדיות... שעלולות לפגוע בעצמאותה של רשות החברות". הפעולות אליהן מכוון לימון הן בין השאר כוונתו של אמסלם להקפיא התקשרויות ומכרזים לגיוס כוח אדם של הרשות, וכן ניסיון שלו לפנות ישירות לעובדי הרשות.

לימון מחה על כך שטרם הוסדר מנגנון העברת האחריות על רשות החברות ממשרד האוצר אל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שבראשו עומד אמסלם. לדבריו, בטרם הוסדר תחום זה, יש קושי ביישום שינויים וצעדים שאמסלם מבקש.

"נקבע שיוקם צוות בין-משרדי שתפקידו להגיש את המלצותיו ביחס לאופן ביצוע העברת שטח הפעולה והסמכויות, וכן בכל עניין נוסף שיידרש", כתב לימון , "המלצות הצוות הן חלק מהתשתית הרלוונטית לבחינת הסוגיות המועלות בפנייה. למיטב ידיעתנו, המלצות הצוות הבין-משרדי טרם הועברו לשרים. מאחר שהצוות נועד להכריע בשאלות שונות שנוגעות להעברת שטח הפעולה למשרד לשיתוף פעולה אזורי, עד לקבלת החלטות בנושאים המסורים לצוות, יש קושי בביצוע שינויים משמעותיים בדרך פעולת רשות החברות הממשלתיות. כך למשל לעניין הסדרי העבודה, תחום הרכש וההתקשרויות וכן העסקת כוח אדם".

"יש להבטיח את שיקול דעתה המקצועי של הרשות"

עוד הוסיף לימון כי "בעוד שאין חולק כי השר המופקד על רשות החברות הממשלתיות רשאי לקבוע מדיניות ולהיות מעורב בהיבטים שונים הנוגעים לפעילות הרשות כחלק ממימוש סמכויותיו ואחריותו כשר האחראי לשטח פעולה זה - הרי שיש להבטיח כי יישמר שיקול דעתה המקצועי של רשות החברות הממשלתיות בהפעלת סמכויותיה על פי דין".

לימון שלח את המכתב, עם העתק במענה לפנייה של רוזנבוים לייעוץ המשפטי ולנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ.

כפי שנחשף בגלובס, אמסלם מקיים בימים אלה בדיקות מול הייעוץ המשפטי במטרה לבחון הקמת "ועדה מייעצת" לרשות, שבאמצעותה יוכל להעמיק את דרישתו בפעילות השוטפת של הרשות, האמונה על מאות מינויים בכירים לדירקטוריונים של עשרות חברות ממשלתיות.

כזכור, בתוך חודשים ספורים, מצאה עצמה רוזנבוים בלב שורת מאבקים על מינויים בכירים בחברות הממשלתיות. בין היתר, היא ניסתה למנוע משרת התחבורה, מירי רגב, להדיח את מנכ"ל הרכבת ולמנות את איש הליכוד אלעד ברדוגו (אחיינו של יעקב ברדוגו) לתפקיד היועמ"ש של נתיבי ישראל. כעת, היא מנסה לבלום את המהלך שמקדם שר התקשורת, שלמה קרעי, להדחת יו"ר חברת הדואר. ומעל כל זה נוסף בחודש האחרון הקרע עם השר הממונה עליה, אמסלם.