ארה"ב בוחנת מגבלות חדשות על יצוא שבבי AI לסין

הכללים חדשים באים על רקע חשש שסין תשתמש בשבבי בינה מלאכותית של אנבידיה ואחרות לפיתוח נשק או תיעזר בהם כדי לפרוץ למערכות אמריקאיות • בין האפשרויות: דרישת רישיון יצוא גם לשבבים פחות מתקדמים, איסור אספקת שירותי ענן לחברות AI סיניות וצו נשיאותי להגבלת השקעות בסין

שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock
שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock

ממשל ביידן שוקל מגבלות חדשות על יצוא שבבי בינה מלאכותית (AI) לסין, לאור חששות גוברים מכוחה של הטכנולוגיה הזו בידי יריבות של ארה"ב, כך לפי גורמים מעורים. לדבריהם, משרד המסחר עשוי לפעול כבר בחודש הבא ולעצור משלוחי שבבים של אנבידיה ויצרניות נוספות לצרכנים בסין ובמדינות אחרות המעוררות דאגה, ולהתנות אותם בקבלת רישיון קודם לכן.

הפעולה הזו תהיה חלק מהכללים הסופיים שמסדירים ומרחיבים את מגבלות היצוא שהוכרזו באוקטובר, אמרו חלק מהאנשים. במשרד המסחר לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

המניה בבורסה בת"א שעלתה ב-120% מתחילת השנה מזנקת שוב
וול סטריט סוגרת מחצית חזקה, מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך? | WSJ

רישיון גם לשבבים משונמכים והגבלת שירותי ענן

הצעד עשוי לשבש עוד יותר את יכולתה של סין לבנות יכולות AI, לאחר שמגבלות שהוטלו עליה שנה שעברה קטעו את אספקת שבבי ה־AI המתקדמים ביותר שמיוצרים על ידי אנבידיה ועל ידי AMD. בתגובה למהלך ההוא, אנבידיה ייצרה גרסה של שבבי ה־AI שלה לשוק הסיני, שנקראת A800 ולא מגיעה לרף הביצועים שקבע משרד המסחר. השבב הזה החליף את ה­־A100, שמשמש באופן נרחב בדאטה סנטרים לחישובי בינה מלאכותית.

המגבלות החדשות אותן שוקלים במשרד יאסרו גם על מכירת שבבי A800 ללא רישיון, כך אמרו האנשים המכירים את הנושא. באנבידיה סירבו להגיב, וב־AMD לא הגיבו מיד לבקשת תגובה. 

הממשל גם שוקל להגביל את ההחכרה של שירותי ענן לחברות AI סיניות, שהשתמשו בסידורים כאלה כדי לעקוף את איסורי היצוא על שבבים מתקדמים, כך אמרו אנשים המכירים חלק מהדיונים.

עיתוי כניסת הכללים לתוקף טרם ברור, בשעה שיצרניות שבבים ממשיכות לדחוק בממשל לוותר על המגבלות החדשות או להקל בהן. הממשל ככל הנראה יחכה עד אחרי ביקורה בסין של שרת האוצר ג'נט ילן בתחילת יולי, על מנת שלא להרגיז את בייג'ינג, כך אמר מקור המכיר את המצב.

הדיונים באים בעקבות עלייתם של מה שמכונים כלי AI גנרטיביים, כמו ChatGPT של OpenAI, שהפכה לתופעה תרבותית רק אחרי שסדרת המגבלות הראשונה נכנסה לתוקף בשנה שעברה.

באופן הולך וגובר, פקידים אמריקאים וקובעי מדיניות בוחנים את תחום הבינה מלאכותית מזווית של ביטחון לאומי. כלי נשק שמוסיפים להם יכולות AI עלולים להעניק ליריבי ארה"ב יתרון בשדה הקרב, וכלי AI עלולים לשמש לפיתוח נשק כימי או לכתיבת קוד מחשב זדוני.

עם זאת, הגנה על טכנולוגיות חיוניות במקביל למזעור ההשפעה על פעילות של חברות מארה"ב או ממדינות בעלות ברית היא אתגר עצום עבור הממשל. "אנחנו מגנים על הטכנולוגיות המהותיות שלנו עם חצר קטנה וגדר גבוהה", אמר באפריל היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן.

הממשל שוקל הגבלת השקעות

באוקטובר, משרד המסחר יישם שורה של מגבלות יצוא מחמירות על מעבדים מתקדמים ועל ציוד לייצור שבבים, אבל לא פרסם תקנות רשמיות המסדירות את הכללים. מאז הסתיו, הממשל שומע הערות מעסקים המושפעים מהמגבלות ועורך דיונים עם ממשלות של מדינות בעלות ברית כדי לנסח את הכללים הסופיים.

ארה"ב הצליחה לשכנע את הולנד ואת יפן - שמהן מגיעות מיטב יצרניות ציוד ייצור השבבים בעולם - להצטרף למדיניות האמריקאית והיא עובדת איתן לניסוח רשימת המוצרים האסורים ליצוא.

ארה"ב צפויה גם להרשות ליצרניות שבבים מקוריאה הדרומית ומטייוואן להמשיך להפעיל ולהרחיב את מפעליהן הקיימים בסין המייצרים שבבים פחות מתקדמים, מדורות קודמים.

ממשל ביידן שוקל גם צו נשיאותי שיגביל השקעות אמריקאיות בסין וביריבות גיאופוליטיות אחרות של ארה"ב.