בית הדין לתחרות קבע: קוקה-קולה ניצלה את מעמדה לרעה

בית הדין לתחרות אישר: החברה המרכזית להפצת משקאות (קוקה-קולה ישראל) ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה • קוקה-קולה חויבה ע"י הממונה על התחרות לשלם 39 מיליון שקל, אך הסכום הסופי צפוי להיות מופחת • פסק הדין המלא אסור לפרסום בשלב זה

מפעל קוקה-קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה-קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

בית הדין לתחרות אישר היום (ג') כי החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה, ודחה את טענות החברה בערר. קוקה-קולה חויבה על-ידי הממונה על התחרות לשלם 39 מיליון שקל בגין ההפרות, ושילמה סכום זה.

רפורמה לפירוק המונופולים בתחום המזון עושה קאמבק 
צו להורדת מחירים, קנס חריג וחקירות: משרד הכלכלה מגביר את הלחץ על חברות המזון | ניתוח 
ברקת נגד קוקה-קולה: "המוצרים בישראל מהיקרים בעולם, שוקל להכניס אותם לפיקוח" 

לפי פסק הדין, סכום זה יופחת במידה מסוימת ויחושב שנית במועד מאוחר יותר. בית הדין קבע כי החברה הפרה הוראות שניתנו לה, צו מוסכם שהוטל עליה וכן תנאים שבהם הותנה מיזוגה עם חברת נביעות.

פסק הדין המלא אסור לפרסום בשלב זה.

העיצום הכספי הוטל בשנת 2019 על-ידי הממונה הקודמת על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. הרקע לעיצום היה חקירת רשות התחרות שנפתחה נגד החברה בפברואר 2014. חקירת הרשות התמקדה בנקודות מכירה קמעונאיות השייכות ל"שוק הקר", בין היתר מזנונים ומסעדות מזון מהיר המוכרים משקאות קלים מקוררים לצריכה מיידית.

באפריל 2016 החליטה הרשות כי הממצאים בתיק לא מתאימים להליך אכיפה פלילי, והבחינה הועברה למישור המינהלי. במרץ 2017 הודיעה הלפרין, בהחלטה חסרת תקדים, כי בכוונתה להטיל על החברה המרכזית עיצום של כ-63 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. טענות החברה נשמעו והובילו לבדיקות נוספות ולהפחתת הסכום ל-51 מיליון שקל

ההודעה החדשה הולידה דיונים חדשים בין הצדדים והביאה לשימוע בעל-פה, שבסופו הוחלט להטיל על החברה עיצום כספי של 39 מיליון שקל. כעת צפוי סכום קטן מסכום זה, שכבר שולם כאמור, לחזור לחברה.

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר בתגובה: "בית הדין לתחרות קיבל חלק מטענות החברה המרכזית בערר שהגישה על החלטת רשות התחרות להטיל על החברה עיצומים מינהליים. פסק הדין בערר מפחית את גובה העיצומים שהוטלו על החברה על-ידי הרשות בשנת 2017.

"יצוין כי זו הפעם השלישית בה מופחת סכום העיצום שהוטל על החברה המרכזית, וזאת בעקבות שימועים ובעקבות הערר הנוכחי. החברה שוקלת את המשך צעדיה בנוגע לשאר טענותיה שנדחו".