גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאור המצב הפוליטי בהודו, היא הרבה יותר רלוונטית לישראלים מאשר הונגריה או טורקיה

שנה מלאה השבוע לנפילת בנט–לפיד ● נוסחתם נוסתה ונכשלה בטורקיה, ועכשיו תנוסה בהודו, שצריכה לעניין ישראלים ומתנהלת בה מלחמת מאסף להגנת הדמוקרטיה

מודי בנאום בקונגרס, בשבוע שעבר. הזכיר ׳דמוקרטיה׳ 14 פעמים / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
מודי בנאום בקונגרס, בשבוע שעבר. הזכיר ׳דמוקרטיה׳ 14 פעמים / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

בדיוק לפני שבוע, נציגי 15 מפלגות אופוזיציה בהודו נאספו בדלהי, כדי לדבר על חזית משותפת בבחירות של השנה הבאה. באופן רגיל, חלק ניכר מהן אינן מדברות זו עם זו; או מתעבות זו את זו; או מאחלות זו לזו סוף קרוב ומכאיב. בפוליטיקה ההודית יש מסורת ארוכה של חוסר חשק לשתף פעולה עם יריבים, גם כשברור שזה הסיכוי היחיד לנצח.

צדדי הדמיון בין הפוליטיקה של הודו לפוליטיקה של ישראל הם מרתקים, אם גם קצת לא סבירים, בהתחשב בהבדלי הגיאוגרפיה, הדמוגרפיה וההיסטוריה. אבל צדדי דמיון אינם מצריכים סימטריה של שטח או של אוכלוסייה. לקחים אפשר להפיק גם מדמיון של דינמיקות.

איך הפכה דוקטורית מפרינסטון לנגידת הבנק המרכזי של ארדואן
מפת העימותים בין שרי הממשלה לרגולטורים ובכירים במשק
המאבק על השלטון ברוסיה לא הוכרע והרג הנער שהבעיר את רחובות פריז | 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כמו בישראל, השלטון בהודו היה לפנים בידי מפלגת שמאל חילונית, שהנהיגה את מאבק העצמאות, וניהלה את הודו כמעט 60 מ־75 שנותיה. המפלגה הזו ירדה מגדולתה, ותחתיה עלתה מפלגה דתית לאומנית ואנטי מוסלמית. לפחות 15% מן ההודים הם מוסלמים, וכנראה הרבה יותר.

המפלגה המייסדת התכווצה במידה כזאת שאין לה אפילו די מושבים כדי לקבל מעמד רשמי של אופוזיציה. אין עוד אופוזיציה כזאת, אלא ערב רב של מפלגות קטנות, שלרובן הגדול יש בסיס מקומי או אזורי, לא ארצי (בהודו יש 29 מדינות ושמונה אזורים קצת־אוטונומיים).

ממשלת ההפכים במהרשטרה

ממשלות הפכים קמו בהודו מפעם לפעם, ולא האריכו ימים. הניסיון המעניין האחרון היה במדינה השנייה בגודלה, מהרשטרה, 112 מיליון תושבים. היא קמה ב־2019, ודמתה להפליא לממשלת בנט־לפיד. מפלגה ימנית דתית לאומנית קטנה רבה עם מפלגת השלטון, חברה עם שתי מפלגות שמאל חילוניות, וקיבלה מידיהן את כהונת ראש הממשלה (צ'יף מיניסטר).

הצירוף הזה היה בלתי סביר מעיקרו, מפלגת השלטון ניסתה כל תכסיס אפשרי, ולבסוף הצליחה לפתות די צירי פרלמנט ימניים לערוק. ממשלת ההפכים במומבאי נפלה יום אחד לפני התמוטטות בנט־-לפיד בירושלים.

כל ליכוד של האופוזיציה בהודו (ואל נכון גם בישראל), יצריך ממשלת הפכים. היא תתקשה להאריך ימים, ותיטה להתמוטט תחת כובד סתירותיה. אבל במצב אופטימלי, אם כל הפלגים אמנם יעשו יד אחת, ויציגו רק מועמד אחד בכל אחד מ־543 מחוזות הבחירה, אפשר להעלות על הדעת נסיבות שבהן האופוזיציה תכה את ראש הממשלה הפופולרי להפליא, נרנדרה מודי.

הבחירות בטורקיה ציננו במקצת את ההתלהבות לברית הפכים, לאחר שברית כזאת לא הצליחה לחלץ את השלטון מידי ארדואן. אף כי שתיים ממפלגותיה היו דתיות, הרבה או קצת, היה ברור למדי שממשלת הפכים תחזיר ליושנה משהו מעטרת החילוניות של מייסדי הרפובליקה. זה לא קרה.

עריצים עם בחירות

הודו אינה מדינת לאום או דת. חוקתה מטעימה את חילוניותה. אבל מודי טובע בה את חותם הרוב ההינדואי שלה (כ־80%). הוא מצר לא רק את צעדיהם של המוסלמים אלא גם של הנוצרים (כ־2.5%).

הודו מעולם לא הייתה דמוקרטיה ליברלית במובנה המערבי. אבל רוב שנותיה היה בה מרחב נשימה ניכר לאופוזיציה. כלי התקשורת שלה נהנו ממידה סבירה של חופש, היה אפשר לבקר את השלטון ולמחות נגדו, בדרך כלל ללא סיכון. בתי המשפט נהנו ממידה גדולה של עצמאות. ממשלות אמנם ניצלו לרעה את כוחן, אבל לא הגזימו בשימוש בזרועות אכיפת החוק נגד מתנגדיהן (חוץ משנתיים טראגיות לפני כמעט 50 שנה).

באחרונה, בתכיפות גוברת, הממשלה המרכזית משתמשת בזרועות של המשטרה הארצית כדי להעניש יריבים פוליטיים. היא נוטה לעשות כן לאחר שהיא מפסידה בהתמודדויות מקומיות. מאחר שמתסכלים אותה במיוחד כשלונותיה החוזרים בבחירות לאסיפה המחוקקת של מחוז עיר הבירה דלהי, היא מתאנה לממשלת האופוזיציה.

הצ'יף מיניסטר של דלהי ושרי ממשלתו נגררים לחקירות ארוכות במטה המשטרה; סגנו הושלך לכלא לפני ארבעה חודשים, והוא עדיין שם, ללא משפט; וחדשות לבקרים צצות טענות על שחיתות.

ראש הממשלה, המפורסם בכשרונותיו הרטוריים, קורא דרור לחרצובות לשונו בזמן מערכות בחירות. את יריביו הוא נוהג להציג כבוגדים ותומכי טרוריסטים. הוא ואנשיו משכתבים את ההיסטוריה המסובכת של הודו, ומשתדלים להמעיט עד מינימום את 650 השנה שבהן שושלות מוסלמיות שלטו ברוב חלקיה. שמות מוסלמיים נמחקים מן המפה, ומושמטים מספרי הלימוד.

רק בית המשפט העליון מפריד בין הודו לבין מה שמדעני מדינה מכנים 'אוטוקרטיה אלקטורלית', זאת אומרת משטר המתנהל בעריצות בין בחירות לבחירות.

השחיקה הבלתי פוסקת של הדמוקרטיה ההודית, והנסיבות שבהן היא מתחוללת, מעניקות להודו רלוונטיות גדולה יותר לישראל מאשר פולין והונגריה. שתי האחרונות שוכנות תחת קורת גג אירופית, המגבילה את התרחקותן מנורמות דמוקרטיות. להודים ולישראלים אין קורות גג כאלה, והם תלויים בשרירות לבו של רוב פרלמנטרי (לגיטימי כשלעצמו).

ממשלות לאומניות דתיות בהודו ובישראל מתפארות לעתים קרובות בדמוקרטיה שלהן. מודי עשה כן בשבוע שעבר בוושינגטון. הוא הזכיר דמוקרטיה 14 פעמים בנאומו בקונגרס, ועורר אי נוחות ניכרת אצל חלק ממארחיו. לשתיהן, להודו ולישראל, יש הרבה מה להציע בתחומי ביטחון, כלכלה, מסחר וטכנולוגיה. אבל בשתיהן מתנהלת מלחמת מאסף להגנת הדמוקרטיה. לפי שעה הודו הרחיקה לכת יותר בנסיגתה. היא יכולה לספק הזהרות מועילות, ואולי גם כמה עצות.

רשימות קודמות בבלוג וב- יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב -טוויטר.

עוד כתבות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח