נקבעו יעדי תכנון, מחיר המינימום במכרזים ירד דרמטית: ההחלטות שהתקבלו בקבינט הדיור

הישיבה הראשונה של הקבינט מאז כינון הממשלה הסתיימה ובה כמה החלטות מעניינות, על אף שנראה היה שתסתיים ללא בשורות משמעותיות • גולדקנופף: "הולכים לבצע מהפכה בדיור"

קבינט הדיור, היום (ג') / צילום: קובי גדעון-לע''מ
קבינט הדיור, היום (ג') / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קבינט הדיור התכנס היום (ג') לראשונה מאז כינון הממשלה, ובסופו של דבר התקבלו בו כמה החלטות משמעותיות: למרות שעל סדר יום הישיבה היו בעיקר סקירות כלליות והחלטות המשכיות מממשלות קודמות, התקבלו כמה החלטות חשובות - ובראשן יעדי הממשלה לתכנון ולשיווק, שהיו אמורים להתקבל כבר באפריל, כך על פי ההסכמים הקואליציוניים.

הסוחרים בוול סטריט מהמרים: אנחנו רק בתחילתו של שוק שורי
השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת | דרור מרמור, פרשנות

הקבינט התכנס היום לראשונה מאז הוקמה הממשלה לפני חצי שנה, וזאת למרות משבר דיור מתהווה. במרכזו עמדה הצגת יעדי התוכניות של הממשלה בתחום הדיור, על ידי שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, ואלו היעדים: תכנון של 115,000 יח"ד, שיווק בידי רשות מקרקעי ישראל של 90 אלף יח"ד ועסקאות - קרי מכרזים ששווקו בהצלחה - בהיקף של 61 אלף יח"ד.

נראה כי מבחינה מסוימת המספרים מבטאים את ההאטה בשוק הדיור, שכן יעדי התכנון נמוכים בהשוואה ליעדי הממשלה הקודמת, שקבעה את יעדי התכנון בתוכניתה האחרונה על 125 אלף יח"ד לשנה, במשך חמש השנים הבאות. עם זאת, יעדי השיווק והמכרזים המוצלחים גבוהים יותר בגרסתו של גולדקנופף, שכן הממשלה הקודמת קבעה יעדי שיווק של 70 אלף יח"ד בשנה, ואת השיווקים המוצלחים על 45 אלף יח"ד בשנה.

"מטרת העל של הקבינט הזה היא לזרז, לפשט, ולקדם תהליכים על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולהתקדם בדרך ליעד שכולנו מכוונים אליו והוא פתרון מצוקת הדיור בישראל, שנמשכת כבר יותר מידי זמן", אמר השר יצחק גולדקנופף בישיבה, "אנחנו הולכים לבצע בעזרת השם מהפכה בדיור, שתלויה בכל המשתתפים כאן. זה בידיים שלכם ושלנו יחדיו. האחריות לכך היא על כל היושבים כאן. המחויבות שלנו ליעדים ולהגדלת ההיצע בעת הזאת היא בראש ובראשונה של משרד הבינוי והשיכון, אך לא רק! אני מבקש את מחויבות והתגייסות של כלל המשרדים הנוגעים בדבר".

החלטה נוספת שהתקבלה בקבינט היא הורדה משמעותית של מחיר המינימום במכרזי רמ"י - ככל הנראה כדי להגדיל את מספר המכרזים המשווקים בהצלחה, בעקבות כישלונם של מכרזים רבים מתחילת השנה: הקבינט החליט לקבוע כי מחיר המינימום במכרזים יהיה 15% בלבד משומת הקרקע של רמ"י, זאת לעומת 50% עד היום.

שתי החלטות נוספות, שעל שיבוצן בסדר היום של הישיבה פורסם כבר, הן השקת "פיילוט מענקי יד שנייה למחוסרי דיור" - מתן מענק של 50 אלף שקל לרכישת דירות מיד שנייה באמצעות הגרלות, בדירות מחוץ לאזורי הביקוש שמחיריהן 300-600 אלף שקל; והגדלת המענקים לרוכשי דירות בתוכנית "דירה בהנחה" (תוכנית ההגרלות), ברשויות שבהן מחיר הקרקע ללא הוצאות פיתוח נמוך מ־100 אלף שקל ליחידת דיור מחוץ לאזור הביקוש - מ־40 אלף שקל ל־50 אלף שקל. כמו כן הוחלט על הגדלת סבסוד עבודות הפיתוח במכרזים אלו, ל־80 אלף שקל - במקום 50 אלף שקל עד היום.

במהלך הישיבה ניתנו גם סקירות כלליות - סקירת שוק הדיור מטעם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן ומנהל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד ינקי קוינט; וסקירת פעילות הוועדה הבין־משרדית להסרת חסמי דיור, מפי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי.