שר האנרגיה נגד האוצר: "מי שיקבל את ההחלטות זה אני - לא הדרג המקצועי"

ישראל כ"ץ תקף את הממונה על התקציבים במשרד האוצר בציוץ בטוויטר, לאחר שפורסם מכתב ששלח למנכ"ל משרד האנרגיה באשר למדיניות יצוא הגז של ישראל • במכתב הובעה עמדת האוצר לקראת ההחלטות המשמעותיות בתחום הגז הטבעי שצפויות בחודשים הקרובים • כ"ץ: "תמוהה בעיני השיטה לתקשר איתי באמצעות הדלפות מכתבים לעיתונות"

שר האנרגיה, ישראל כ"ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האנרגיה, ישראל כ"ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ תקף הבוקר (ג') את הממונה על התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס, וצייץ בטוויטר: "תמוהה בעיני השיטה לתקשר איתי באמצעות הדלפות מכתבים לעיתונות". הרקע לדבריו של השר כ"ץ הוא פרסום של מכתב ששלח אתמול גרדוס לקובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד האנרגיה, בנושא "צורך מיידי בבחינת מדיניות יצוא גז טבעי של מדינת ישראל".

השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת
העבודות להקמת חוות הרוח ברמת הגולן יחודשו רק לאחר חג הקורבן

במכתב זה, הביע גרדוס את עמדת המשרד לקראת ההחלטות המשמעותיות בתחום הגז הטבעי הישראלי שצפויות בחודשים הקרובים, בהן הקמת קו הולכה ליצוא מרמת חובב לניצה, שעלותו מוערכת ביותר ממילארד שקל; החלטות בדבר היתרי ייצוא חדשים למאגרי תמר ולוויתן בהיקפים של יותר מ-200 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), שיהיו בתוקף ליותר מעשור; וכן קבלת החלטה בעניין מתקן צף להנזלת גז טבעי. "קבלת החלטות בסוגיות חשובות אלו, לפני בחינת מדיניות יצוא הגז, תגביל את היכולות לקבוע מדיניות יצוא עדכנית ותפגע ביכולת להתאים אותו לצרכיה של מדינת ישראל", קבע גרדוס.

בנושא זה, יש דילמה בין הצורך בביטחון אנרגטי לשוק המקומי לבין האינטרס של המדינה לחזק את מעמדה הגיאופוליטי באזור, והגברת התלות של שכנותיה בגז הישראלי. בד בבד, השותפות באסדות הגז הטבעי הישראליות לוחצות על הגברת היצוא, במטרה שיוכלו למכור יותר גז במחיר גבוה יותר.

"אני אקבל את ההחלטות - לא הדרג המקצועי"

"כידוע, הדוח האחרון בנוגע למדיניות יצוא גז טבעי נחתם לקראת תום 2018", כתב גרדוס. "מאז ועד היום, עבר משק האנרגיה בישראל שינויים לא מבוטלים, אשר לדעתנו מצריכים בחינה מחודשת של מדיניות היצוא. כך למשל, עודכנה תחזית הביקוש לחשמל ונוכחנו בקשיים בדבר קצב הגדלת ייצור החשמל ממקורות מתחדשים. יתרה מכך, הניסיון הנובע מיצוא הגז בהיקפים משמעותיים, שנצבר בשנים האחרונות, מאפשר להתייחס למדיניות הנוגעת לתפעול משק הגז הטבעי ברזולוציה נמוכה יותר - ואפילו ברמה היומית והשעתית. נציין כי לא בכדי ביקש משרד האנרגיה לעדכן את מדיניות יצוא הגז כבר בשנת 2021, ואף פרסם בזמנו טיוטת דוח להערות הציבור".

גרדוס הוסיף כי "למדיניות פיתוח משק הגז הטבעי בכלל, ולמדיניות יצוא הגז בפרט, השפעה עצומה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ועל היבטים כלכליים. קיימים יתרונות רבים ביצוא גז, הן מבחינת התמריצים לפתח את מאגרי הגז, הן בהיבטי הכנסת מדינה ואף בהיבטים גיאו-פוליטיים. עם זאת, התחייבות לקצב יצוא מואץ מיידי של גז טבעי עלולה לסכן את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל". גרדוס סיכם כי "מדיניות לא מחושבת עלולה להביא להתייקרות הגז הטבעי למשק המקומי, אשר תקבל ביטוי בעיקר בעלויות ייצור החשמל ועל ידי כך לפגיעה במשק ולעלייה ביוקר המחיה בישראל".

בתגובה, שר האנרגיה ציין הבוקר כי הוא "מכבד ומעריך את עמדת גורמי המקצוע. הנקודות שמועלות במכתב טובות". עם זאת, הוא הוסיף כי "ההחלטות על משק הגז לוקחות בחשבון שיקולים רחבים של מדיניות, כגון מעמדה של ישראל, ומי שיקבל את ההחלטות זה אני - השר שנבחר בידי העם. לא הדרג המקצועי".