המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול: בדליה מחכים לתגובת חברת החשמל

ימים גורליים עומדים בפני המכרז על תחנת הכוח אשכול • חברת דליה אנרגיה שזכתה במכרז, תאלץ עד יום חמישי להחליט האם היא מגדילה את הערבות ב-100 מיליון שקל נוספים

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: יח''צ
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: יח''צ

מכרז מכירת תחנת הכוח אשכול עומד בפני שלושה ימים גורליים: חברת דליה אנרגיה, שנותרה לבדה בשל עזיבת תעבורה לאחר שהתברר הפער בין הצעתן הראשונית חסרת התקדים בסך כ-12.4 מיליארד שקל לבין זו של OPC וקרן נוי במקום השני עם כ-7 מיליארד שקל, חייבת להחליט עד יום חמישי האם היא מגדילה את הערבות ב-100 מיליון שקל נוספים - או שהיא מוותרת על הזכייה. כרגע, עומדת לפני חברת החשמל הצעה מעודכנת של דליה שהיא עדיין גבוהה מזו של OPC-קרן נוי, אך נמוכה מזו הראשונית, ולפחות לפי דליה - שוק ההון מוכן לממן אותה.

בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל: OPC תחל היום בהפעלה מסחרית של תחנת הכוח צומת
טעות בתמחור או רעב מופרז: מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול
מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה שהחזיקה ב-25% מההצעה החליטה לסגת מהשותפות

עם זאת, בשלב זה בחברת החשמל לא מראים סימני פתיחות למו"מ ומחכים לראות האם עד יום חמישי תוגדל הערבות של דליה ב-100 מיליון שקל נוספים, אחרת הערבות הקיימת בסך 100 מיליון שקל תחולט והזכייה תועבר ל-OPC-קרן נוי. במצב שבו חברת החשמל לא תראה סימני פתיחות למו"מ, קיים ספק גדול שדליה תחליט להגדיל את הערבות ל-200 מיליון שקל.

אין עוררין על כך שזהו אינטרס של משק האנרגיה הישראלי שתחנת הכוח אשכול תימכר במחיר הגבוה ביותר האפשרי, שהרי יש לכך השפעות רבות שמועילות לציבור הישראלי, ובפרט שדרוג תשתיות ההולכה של חברת החשמל והוזלת תעריף החשמל. מדובר גם בשאיפה של רשות החשמל ואף שר האנרגיה ישראל כ"ץ, ששומר מרחק מההליך. אולם, לפי כללי המכרז - אין זה בטוח שניתן בשלב שבו דליה הוכרזה ככשיר ראשון ו-OPC-קרן נוי ככשיר שני לנהל מו"מ, ובפרט בטרם הגדלת הערבות בהתאם לתנאי המכרז.

קבוצת OPC - קרן נוי שבה ותקפה היום (ב') את הצעתה של דליה. "לצערנו, הדיון הציבורי במכרז ממוסך קשות באמצעות הצגת הפער בין הצעתנו לבין הצעתה של דליה, כמתמטיקה למתחילים", נמסר מהקבוצה. "אך, לצערנו מדובר בלא פחות מאשליה אופטית. הצעת הסופר-מיליארדים בהיקף דמיוני של 12.4 היא 'פאטה מורגנה'. זהו מחיר שאינו מחזיק מים ושמעולם לא החזיק מים. היום כבר ברור שהכל היה 'בלוף'. חמור מכך, זהו מחיר שמכניס את משק החשמל לסחרחרה חמורה".

לדבריהם, "המספר שדליה מתאמצת לנעוץ בתודעתנו, אינו עומד ביחס לשום אומדן מקצועי. אך אם נרוץ עם המספר המופרך הזה, נראה שעל מנת לממנו, תחנת ייצור החשמל הגדולה בישראל מסמנת לכלל שוק האנרגיה, כי גביית תעריפי חשמל גבוהים באופן חריג היא המגמה הנכונה והמחויבת במציאות. כלומר, הצרכן הישראלי יממן את דליה במשך עשרות שנים בריבת דריבית. במילים אחרות, 'אין ארוחות חינם' ודליה תגיש לכולנו את החשבון. נוסף על כך, יש לכך השלכות רוחב על המשק, שיחריפו את משבר האנרגיה בישראל".

בין כה וכה, המכרז למכירת תחנת הכוח הרביעית והמשמעותית ביותר שמבצעת חברת החשמל בעקבות הרפורמה במשק החשמל - יהיה חסר תקדים. לאחר שקבוצת MRC רכשה את תחנת אלון תבור ב-2019 תמורת 1.9 מיליארד שקל (3.1 מיליון שקל למגה-וואט), וקבוצת שיכון ובינוי ואדלטק רכשו את רמת חובב ב-2020 ב-4.3 מיליארד שקל (3.5 מיליון שקל למגה-וואט) ואת חגית מזרח ב-1.6 מיליארד שקל (2.4 מיליון שקל למגה-וואט), הגיעה ההצעה של דליה אנרגיה על אשכול, שלפחות זו הראשונית הייתה שווה ל-7.3 מיליון שקל למגה-וואט.

הפער נובע משתי סיבות מרכזיות: מעבר לכך שאשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי, עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגוואט, יש התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגוואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה. הסיבה השנייה קשורה להיקף הנדל"ן: תחנת אשכול יושבת על קרקע פרטית בהיקף של כ-440 דונם עם פוטנציאל רב, כולל הקמת מתקני אגירה גדולים.

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
 תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

החברות נמצאות ב"כוננות"

כל אלו לא שינו לשוק ההון, שראה את הפער ולא קיבל אפשרות של מימון חוב שגבוה מההפרש של ההצעה השנייה. על אף כל זאת, בכירי דליה לא אמרו נואש והחליטו ליזום פגישה ביום ראשון עם ועדת המכרזים של חברת החשמל שבה הם הציגו להם מעין הצעה חוזרת שהיא אמנם נמוכה מהצעתם המקורית - אך גבוהה באופן מהותי מזו של OPC-קרן נוי. על אף הגיבוי שהציגה בפני בכירי חברת חשמל להצעה המעודכנת, הן מצד שוק ההון והן מצד הבעלים, עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע למכרז חסר התקדים. לכן, תרחישים רבים עשויים להתרחש בשלושת הימים הקרובים ואף בחצי השנה הקרובה.

ראשית, אף אחד מהצדדים לא מפקפק בעובדה כי ביום חמישי דליה מחוייבת להפקיד 100 מיליון שקל נוספים. אותה ההפקדה, אם תתרחש, עדיין אינה מהווה סוף פסוק, שהרי עד 3 בדצמבר תצטרך דליה להגיע לכדי סגירה פיננסית. במצב שבו החברה תיכשל במשימה, אז תחולט ערבות בסך 200 מיליון שקל - והזכייה תעבור ל-OPC-קרן נוי.

OPC-קרן נוי נמצאים "בכוננות" כבר היום, ומחכים להודעה של דליה האם היא מגדילה את הערבות - או שבאופן מיידי תעבור אליהם הזכייה. משמעות היות OPC-קרן נוי כשיר שני היא שכפי שהזכייה עשויה לעבור לידיהם השבוע, היא יכולה גם להגיע אליהם עד דצמבר - בתרחיש שבו דליה תיכשל בסגירה הפיננסית. מצב שכזה עלול להיות בעייתי לא רק לא רק לדליה אלא גם לקבוצה הזו, משום שתוכניות עתידיות של למשל, OPC, עשויות להיות מושפעות מאותה "כוננות" ממושכת שהזכייה באשכול תעבור אליהם. בינתיים, OPC-קרן נוי כבר הבהירו לוועדת המכרזים במכתב ששלח עו"ד פנחס רובין ממשרד גורניצקי בשבוע שעבר כי החברה "מוכנה וערוכה להשקיע את מלוא המשאבים על-מנת לקדם את השלמת העסקה בהקדם האפשרי, ובתוך כך, להעמיד את ערבות הביצוע בסך של 200 מיליון שקל במלואה במועדים הקבועים במכרז, חלף קבוצת דליה-תעבורה; וכן לחתום על כל יתר המסמכים הנדרשים לצורך כך".

מכרז שעוד ייזכר לעוד הרבה שנים קדימה

שאלה נוספת היא, כאמור, האם חברת החשמל תסכים למשא ומתן כלשהו עם דליה. בשלב זה, היא לא מראה סימנים שכאלה, ונצמדת להמתנה ליום חמישי ולתשובה האם דליה תגדיל את הערבות ל-200 מיליון שקל. לכן, נשאלת השאלה האם בלא ידיעה ודאית כי חברת החשמל פתוחה למו"מ, דליה תיטול את הסיכון ותגדיל את הערבות, על אחת כמה וכמה כאשר את 40.7% מההון שלה מחזיקה משק אנרגיה שמנייתה ירדה מאז 14 ביוני, יממה לפני הודעת הזכייה, בכ-13%.

את העמדה שלה קבוצת OPC-קרן נוי בכל הנוגע לאפשרות למשא ומתן שאליה שואפת דליה למו"מ, תוך ידיעה כי חברת החשמל מעוניינת לשפר את מצבה התזרימי, לשדרג את תשתיות ההולכה, וכן להוזיל את תעריף החשמל, הביע בצורה ברורה עו"ד רובין שמייצג את הקבוצה. "אינני מאמין שוועדת המכרזים של חברת החשמל מוכנה לעשות חוכא ואיטלולא מדיני המכרזים בכלל והמכרז הספציפי בפרט", הוא מסר. "ככל שהמכרז יותר חשוב כך צריך לוודא עוד יותר את עמידתו בגבולות הדין ובחובת השיוויון שבין הצדדים ואילו שינוי מאוחר במחיר, אחרי שמשחק ההצעות כבר נגמר, הוא, יסולח לי, צחוק מעבודה וצחוק מהמכרז וצחוק מוועדת המכרזים. ערך עליון של דיני המכרזים הוא כללי משחק הוגנים, גם אם הם באים על חשבון המחיר (התכסיסני)".

עוד פעולה שטרם ברור עד תום האם לחברת החשמל יש אפשרות לקיים בשלב הנוכחי היא התמחרות, שבה גם OPC-קרן נוי תהיינה מעורבות. מנגד, אפשרות שעומדת לפני חברת החשמל היא ביטול המכרז, וקיום מכרז חדש. בהתחשב במכרז הנוכחי ובידיעה כי שוק ההון לא מגבות הצעות כמו 12.4 מיליארד שקל ומאידך OPC-קרן נוי עומדת מאחורי הצעה של 7 מיליארד שקל, קיים ספק גדול שחברת החשמל תהיה מעוניינת במהלך שכזה.

תרחיש שבו OPC-קרן נוי תהיה הזוכה לבסוף אינו נחשב מבחינת חברת החשמל מחיר הפסד. לפי אומדן פנימי של החברה, שווי תחנת הכוח אשכול ב-6.2-5.8 מיליארד שקל. הערכה, אגב, שבדליה רואים בה כשגויה. ההצעה של OPC-קרן נוי על סך 7 מיליארד שקל וגם זו המחודשת של דליה שגבוהה ממנה, עומדות הרבה מעל הערכת השווי הזו.

מה שבטוח, המכרז הזה ייזכר למשך שנים רבות בתולדות המכרזים במדינת ישראל.