המאבק הצרפתי באינפלציה: איום על יצרניות המזון להוריד מחירים

לאחר שהשיגה לפני כחודשיים מרשתות המזון הגדולות "ויתורים התנדבותיים" על רווחים בשווי מאות מיליוני אירו בשנה, ממשלת צרפת מעלה הילוך בניסיונה להיאבק באינפלציית מחירי המזון במדינה • כעת מאיים משרד האוצר הצרפתי לעשות "שיימינג" לחברות שיסרבו לדרישותיו להוריד את המחירים בשורה של מוצרים

סופרמרקט בצרפת / צילום: Reuters, Mathieu Thomasset
סופרמרקט בצרפת / צילום: Reuters, Mathieu Thomasset

ממשלת צרפת העלתה הילוך בשבועות האחרונים בניסיונה להוריד את אינפלציית מחירי המזון במדינה, באמצעות דרישה חד-משמעית מיצרניות מובילות להוריד מחירים למוצרים ספציפיים. לאחר שהשיגה לפני כחודשיים מרשתות המזון הגדולות "ויתורים התנדבותיים" על רווחים בשווי מאות מיליוני אירו בשנה, וסייעה להקים "סל נגד אינפלציה" שאמור לייצג מוצרי צריכה בסיסיים בזול, פנה משרד האוצר הצרפתי בתחילת החודש גם ליצרניות מזון.

לאן נעלם המיתון שכלכלנים דיברו עליו, והאם האיום חלף? 
באירופה מכינים את הקרקע למיסוי רכבים חשמליים

כ-75 יצרניות מובילות - ביניהן יונילוור, דנונה, קלוג ואחרות - לפי רשימה עליה דווח בתקשורת הבינלאומית, קיבלו בשבועות האחרונים פנייה חריפה ממשרד האוצר הצרפתי בדרישה להוזיל כמה מהמוצרים.

הממשלה הצרפתית הבטיחה בעבר "לבדוק לעומק" את ההצדקות מאחורי העלאות המחירים, כעת כאשר מחירי האנרגיה והדגנים שבו לרמתם לפני המלחמה באוקראינה. מדד מחירי המזון של האו"ם נמצא בשפל של שנתיים. צוות מיוחד בנושא הוקם במשרד האוצר הצרפתי. הקריטריונים וכן רשימת החברות לא פורסמו באופן פומבי.

שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר / צילום: Associated Press, Mariam Zuhaib
 שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר / צילום: Associated Press, Mariam Zuhaib

איום בהטלת מסים 

אך בתגובה לפנייה, שר האוצר ברונו לה-מר הודיע החודש כי חלק מהחברות הנמצאות ברשימה, שיחד אחראיות לכ-80% מהצריכה בתחום המזון בצרפת, נענו לדרישה; וכי "מאות מוצרים" יהיו זולים יותר כבר בחודש הבא. "החל מיולי, המחירים של מוצרים מסוימים יירדו", אמר לה-מר בראיון לתקשורת הצרפתית החודש. משרדו איים להטיל מסים חדשים על חברות מזון אם יתגלה כי ניצלו את ההזדמנות להעלות מחירים מבלי שהן עומדות בפני עלויות ייצור גוברות.

בנוסף, משרד האוצר הצרפתי איים לעשות "שיימינג" לחברות שיסרבו לדרישותיו להוריד את המחירים בשיעור שבין 2% ל-10% בשורה של מוצרים, בהם, לפי חישובי המשרד, עלויות הייצור לא התייקרו או שחזרו לרמה שלפני המלחמה באוקראינה. בין היתר מדובר בפסטה, בעוף ובשמן צמחי, ציין לה-מר.

רשתות המזון בירכו על היוזמה הצרפתית ואמרו כי הממשלה מתערבת בצדק, משום ש"עד כה היצרנים סירבו לנהל משא-ומתן על המחירים".

סוגיית יוקר המחייה עומדת בראש סדר היום בצרפת. עליית מדד המחירים לצרכן במאי עמדה על 5.1% (בחישוב שנתי) פחות מהממוצע האירופי, אך אינפלציית מחירי המזון הייתה גבוהה פי שלושה, והיא נמצאת בשיא של ארבעה עשורים. בתגובה, הצרפתים הקטינו את צריכת המזון שלהם לשיעור הנמוך ביותר מאז 2009, לפי סוכנות הידיעות רויטרס.