המנכ"לית הכריזמטית, החברה המבטיחה והגיוס "שלא היה אמור לקרות": הפרשה שמסעירה את ההייטק

סערה בסצנת ההייטק המקומית לאחר שעילית רז, אחת היזמות המוכרות והכריזמטיות בתעשייה, נאלצה לעזוב במהירות את החברה שייסדה עקב מה שהוגדר ״בוטות ומעשי הונאה״ • חלק מהעובדים זומן לשימוע • אלו הפרטים הידועים על הפרשה

עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר
עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר

בדיקה פנימית שנערכה בסטארט-אפ ג'ונקו (Joonko) של היזמת עילית רז העלתה חשש לדיווח לא נכון על מספר לקוחות. לפי הערכת כמה מהמנהלים הבכירים בחברה והמשקיעים - בהם הקרנות אינסייט, ורטקס, טרגט גלובל ואודי נצר - עולה כי מספר הלקוחות נמוך מהמדווח. לאחר שעומתה מול ממצאי הבדיקה בשבוע שעבר, החליטה המנכ״לית והמייסדת בחברה, עילית רז לעזוב את החברה לאלתר. היום (א') עובדים רבים זומנו לשימוע - ובחברה עדיין ממשיכים להעסיק כמה מהמנהלים הבכירים המסייעים לצוות הבדיקה. רז לא ענתה לפניות גלובס.

ג'ונקו גייסה עד היום כ-35 מיליון דולר כאשר הסיבוב האחרון שנערך לה בספטמבר האחרון בהובלת אינסייט שיקף לה שווי של 89 מיליון דולר, כך על פי מאגר קרנות ההון סיכון של PitchBook. החברה נהנתה מתדמית של מי שנלחמת באי העסקה שווה של אוכלוסיות מוחלשות בהייטק - ג'ונקו פיתחה מערכת להעברת קורות חיים בין חברות הייטק ושירותים של מועמדים מאוכלוסיות מוחלשות שהגיעו לשלבים מאוחרים בראיונות עבודה - אך לא התקבלו. זאת מתוך מטרה לקדם מועמדים איכותיים בקרב נשים, שחורים, בעלי מוגבלויות, בני הגיל השלישי ויוצאי צבא ארה״ב.

גורמים בסביבת החברה אומרים כי הגיוס שהובילה אינסייט בסוף השנה שעברה בהיקף של 25 מיליון דולר ״כנראה לא היה אמור לקרות״, בהתבסס על הנתונים שעלו בבדיקה, אך סייגו ואמרו כי הבדיקה עודנה נמשכת וכי ייתכנו ממצאים נוספים בהמשך. לא נמסר האם עורכי דין או רואי חשבון חיצוניים לחברה משתתפים בבדיקה. בחודש דצמבר האחרון, כמה שבועות לאחר ההכרזה על הגיוס האחרון אמרה רז בועידת גלובס לעסקים כי ״אנחנו מגייסים עובדים ממגזרים שלא מיוצגים בהייטק. את כל הסבב הזה עשיתי מול חברות אמריקאיות, והוא היה קשה הרבה יותר מהסבב הקודם ב-2021״.

מדריקטוריון ג'ונקו נמסר: "החברה הבחינה לאחרונה בהצהרות השווא בדוחות הפיננסים. בפרט, הדירקטוריון וכמה סמנכ״לים בחברה איבדו את האמון ביכולתה של המנכ״לית לענות לבקשות חוזרות ונשנות להקים ולתמוך בגוף פיננסי פנימי של החברה כחלק מהצמיחה שלה.

"כתוצאה מכך, הדירקטוריון וכמה מהמנהלים הבכירים בחברה פתחו בבדיקה של ביצועיה, ממנה עלתה תמונה לפיה התנהלות המנכ״לית כללה בוטות, חוסר אתיות ומעשי הונאה שגרמו נזק לבעלי הניות ולחברה. המנכ״לית עומתה עם הממצאים של הבדיקה ועזבה מרצונה. המצב נלמד כעת תחת חקירה פנימית וצעדים נוספים נשקלים בימים אלה".

מקרן אינסייט, המשקיעה האחרונה בחברה, שהובילה ככל הנראה סבב שלא אמור היה לצאת לפועל בחברה המבטיחה, נמסר: ״אינסייט מתגאה בתמיכה ושותפות ביזמים ובצוותים בשלבי הצמיחה שלהם ויש לה מחויבות בלתי מעורערת לקיומם של הסטנדרטים הגבוהים ביותר של אתיקה, אחריות ומנהיגות. אינסייט איננה סובלת כל ממצא של התנהגות בלתי הולמת, הונאה או פעילות בלתי חוקית בקרן ההשקעות או בכל אחת מחברות הפורטפוליו״.