דרכון | ניתוח

400 אלף איש חידשו דרכון בשידור חי: כך הצליח משה ארבל איפה שרבים נכשלו

רק לפני חודשיים המשבר הגיע לשיא ומי שרצה להנפיק דרכון היה צריך לחכות לפחות חצי שנה • אלא שאז נכנס לתמונה השר משה ארבל והצליח באמצעות פתרון יצירתי לשחרר את הפקק • כעת, משרד הפנים ורשות האוכלוסין יצטרכו לוודא שהבעיה לא חוזרת

תור להנפקת דרכון בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי
תור להנפקת דרכון בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי

מרתון הדרכונים, שהחל לפני מעט יותר מחודש, צפוי להגיע לסיומו ביום חמישי הקרוב, ה־29 ביוני. המרתון הוכרז כפתרון נקודתי למשבר הדרכונים, כדי לאפשר לישראלים שטסים לחו"ל בקיץ להשיג דרכון באופן מיידי, גם במחיר של המתנה ארוכה בתור.

אך למרות ציפיות נמוכות, נראה שהמבצע הנרחב מצליח להשיג לא מעט. הוא אף מראה כיצד בעזרת גמישות מחשבתית ונחישות ביצועית ניתן לגרום גם לרשות האוכלוסין לשפר דרמטית את היכולות שלה - אפילו אם רק באופן זמני.

400 דירקטורים חסרים ושיתוק בהנהלות: המחיר שגובה המאבק ברשות החברות 
שלושה סימנים שמראים: שוק העבודה בישראל מתחיל להתקרר 
ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל | ניתוח גלובס

על פי נתוני רשות האוכלוסין, מתחילת פרויקט "מרתון לדרכון" ב־14 במאי, קיבלו 390,414 איש שירות בכלל הלשכות. מתוכם, 193,579 קיבלו שירות בארבע הלשכות הגדולות ובמרכז להנפקת הדרכונים בבני ברק.

מדובר בהספק מרשים מאוד. בתחילה, הוצב למרתון יעד מספרי מדיד של 300,000 עד ה־15 ביוני, ומשזה הושג לפני הזמן, המרתון הוארך בשבועיים נוספים עם יעד מספרי מדיד נוסף של 400,000 דרכונים. גם עצם הצבת היעד השקוף אינה טריוויאלית במחוזותינו.

המרתון אף דרש שיתוף פעולה מצד ועד רשות האוכלוסין, שנאלץ להתגמש בנושאים רבים: הרחבת משמרות גם לאחה"צ ולערב בתמורה לתוספת שכר, העברת עובדים בין מחלקות והכנסת מדידה מספרית ללשכות השונות.

כל אלו נושאים שלוועדי עובדים בשירות המדינה קשה בדרך כלל להתפשר עליהם, אך משרד הפנים והשר משה ארבל, בסיוע האוצר, הצליחו להביא אותם לכך. גם ההחלטה להציב מצלמות שמתעדות בכל שעות הפעילות את אורך התור, ושידורן ברשת בכל עת, היא דוגמה נדירה במיוחד לחשיבה מחוץ לקופסה.

ח''כ משה ארבל / צילום: איל יצהר
 ח''כ משה ארבל / צילום: איל יצהר

המרתון הקל משמעותית על משבר הדרכונים

הבעיה שהעיבה יותר מכל על רשות האוכלוסין, והובילה להחלטה לצאת למרתון הדרכונים, הייתה המחסור החריף בתורים. לפני חודשיים בלבד דיווחנו שכדי להבין את עומק משבר הדרכונים צריך רק לנסות לקבוע תור. נכון לפרסום הכתבה ההיא, ב־20 באפריל, בבאר שבע ובחיפה היה אפשר למצוא תור רק לעוד חצי שנה, ובתל אביב? אי אפשר היה למצוא אפילו תור אחד.

מרתון הדרכונים הביא לשינוי משמעותי. הוא אומנם לא פתר את בעיית המחסור בתורים, אך הקל עליו מאוד. אפילו ללשכה העמוסה ביותר של רשות האוכלוסין, תל אביב קרית הממשלה, ניתן לקבוע כיום תור ל־5 ביולי - עוד כשבוע וחצי.

גם ללשכות אחרות במרכז, כמו ר"ג־גבעתיים והרצליה, ניתן לקבוע לתחילת יולי. מי שספונטני במיוחד, יוכל להגיע כבר מחר ללשכת אריאל, אום אל פאחם או עפולה. עם זאת, בערים רבות כמו ראשון לציון וראש העין ניתן לקבוע תור רק לחודש דצמבר, עוד כחצי שנה.

כלומר, בעוד עומס התורים בלשכות רשות האוכלוסין רחוק מלהיפתר, כבר היום ניתן לראות שיפור ניכר בעקבות מרתון הדרכונים. אם בשיא המשבר היה צריך לחכות לפחות חצי שנה כדי לקבוע תור, היום כבר אפשר למצוא מוקדם יותר, גם אם לא בכל המקומות.

הפתרון האמיתי נמצא במכונות להנפקה עצמית

ואחרי הכל, הפתרון האמיתי יגיע ממכונות להנפקה עצמית של דרכונים, שמשרד הפנים מבטיח כבר ממאי 2022 שייפרסו ברחבי הארץ. באוגוסט נאמר שזה יקרה בדצמבר 2022, אך כידוע זה עוד לא קרה. בינתיים, המכונה היחידה שקיימת היא בניסוי בלשכת הקריות.

במסיבת עיתונאים ב־1 במאי, שהכריזה על פתיחת מרתון הדרכונים, שאלנו גם לגבי פתרונות קבועים יותר. מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו השיב אז שהמכונות הראשונות להרכשת דרכונים באופן אוטומטי ייפתחו בלשכת הקריות "בימים הקרובים". עם זאת, לדבריו, הן יגיעו ללשכות הגדולות בתל אביב ובבאר שבע רק בעוד כחודש, בהינתן שהפיילוט בקריות יעבוד.

אך מפניית גלובס לרשות האוכלוסין עולה שמכונות אלו עוד לא נפרסו בפועל. מתי זה יקרה? על פי רשות האוכלוסין, הצפי החדש הוא ספטמבר, כמעט שנה וחצי מהרגע שהחליטו על היעד הראשוני.

סיסו הבטיח אז שעד סוף השנה אנחנו צפויים להגיע ל־50 מכונות כאלה ברחבי הארץ שיאפשרו הנפקה מהירה ויעילה בהרבה של דרכונים. האם זה יקרה בפועל? עוד מוקדם להגיד.

בשורה התחתונה, המרתון הוא פתרון זמני שנועד, בין היתר, להקנות זמן עד אשר יימצא פתרון קבע. המבחן האמיתי יגיע כשהמרתון יסתיים, ומי שצריך דרכון כבר לא יוכל לעמוד בתורים הפיזיים של הלשכות הגדולות, אלא יחזור לתורים הוירטואליים של רשות האוכלוסין.

הפלסטר של המרתון לא יעזור לטווח הארוך אם הזמן שהוא קנה לא ינוצל לפריסת המכונות האוטומטיות בלשכות המרכזיות. אם המצב יחזור לקדמותו, נדע שלא השגנו הרבה. אבל אם נראה שהתורים התקצרו בפועל, הרי אפשר להכריז על הצלחה.

יש גם מי שהפסיד מהפרויקט

במקביל, יש גם מי שמפסיד ממרתון הדרכונים - אלו שזקוקים לשירותי מחלקת האשרות של רשות האוכלוסין, כמו זוגות בהליכי הסדרת מעמד, וזכאי שבות שממתינים להשלים הליכי עלייה.

רבים מהם קיבלו הודעות במפתיע שהתור שלהם בוטל, מבלי אפשרות לקבוע תור מחדש. זה הכניס אותם ללימבו בירוקרטי בו נמנעת מהם קבלת מעמד או אזרחות ישראלית חרף זכאותם לכך, וזאת עד הודעה חדשה.

על פי האגודה הישראלית לזוגות בינלאומיים, בימים האחרונים "חלק מהלשכות הקטנות חזרו לקבל חלק מתורים למחלקת אשרות" אך "רוב התורים שבוטלו במהלך המרתון טרם תואמו מחדש". על פי סקר שעשו בקרב הזוגות להם הם מסייעים, מתוך עשרות נסקרים שתוריהם בוטלו, 84% לא הצליחו לתאם תור מחדש.

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ, רשות האוכלוסין פתחה "תיבת אימייל הומניטרית" למקרים דחופים, אך מבין אלו ששלחו לה הודעה - הרוב לא קיבלו מענה כלל, ורק נסקר אחד קיבל תשובה גנרית ללא סיוע במקרה שלו.