מקורבה של מירי רגב קיבל אישור לכהן כמנכ"ל משרד התחבורה

מועמדותו של משה בן זקן, שכיהן כראש המטה של רגב, נבלמה בעבר על ידי נציבות שירות המדינה בשל חוסר ניסיון • כדי להכשיר את המינוי, רגב מינתה את בן זקן למ"מ המשנה למנכ"ל לכחצי שנה וכעת הביאה את האישור מחדש לנציבות • לפי גורמים בענף הוא כיהן כמנכ"ל בפועל כבר בעת שהיה בתפקיד המ"מ

משה בן זקן / צילום: תמונה פרטית
משה בן זקן / צילום: תמונה פרטית

נציבות שירות המדינה אישרה את מינויו של משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. בן זקן שימש כראש המטה של מירי רגב במשרד התחבורה, הוא פעיל ליכוד וממארגני הליכודיאדה באילת. עם חזרתה למשרד התחבורה לאחר הקמת הממשלה רגב ניסתה לקדם את מועמדותו של בן זקן אך נבלמה על ידי נציבות שירות המדינה שקבעה שלבן שזקן אין מספיק ניסיון. ה"דיל" שאליו הגיעה רגב עם הנציבות כולל את מינויו של בן זקן למ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה לחצי שנה ולאחר מכן להביא את מינויו למנכ"ל המשרד, כפי שאכן עשתה. כעת המינוי טעון אישור הממשלה.

ועדת המינויים שדנה במינויו של בן זקן בסבב הקודם קבעה כי "בשל גודלו של המשרד, תקציבו והאתגרים העומדים לפתחו, הוועדה סבורה כי ממנהלו הכללי נדרשות יכולות מוכחות וניסיון מקצועי וניהולי רב בהרבה משל המועמד". בנוסף, קבעה הוועדה כי בשל זיקתו הפוליטית הברורה יש לבחון את מועמדותו בהקפדה יתרה. לסיכום קבעה הוועדה כי אין לו די ניסיון מקצועי או ניהולי וכי אין הוא עומד ברף הכשירות הגבוה הנדרש בהתאם לפסיקה ממועמד בעל זיקה פוליטית, ושמינויו אף "עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות".

בחוות דעת הייעוץ המשפטי שהוגשה לממשלה הוסבר כי לפי הפסיקה, ועדת המינויים היא "זרועה הארוכה" של הממשלה בבחינת התאמת המועמדים שכן לממשלה אין מומחיות מיוחדת בנושא זה. בבג"ץ התנועה לאיכות השלטון (5657/09), נקבע כי החלטת הממשלה חייבת לעמוד במבחן הסבירות המינהלית, ולכן על הממשלה לייחס משקל נכבד להחלטת ועדת המינויים, שהזהירה בפגיעה בפעילות המשרד ממינוי זה. "בהעדר טעמים מיוחדים, היא אמורה לאמץ את תוצאות הבדיקה הפרטנית שבוצעה על ידי הוועדה, בבחינת "זרועה הארוכה", נכתב בפסיקה, "רק בהימצא טעם מיוחד תהיה הצדקה לסטיית הממשלה מחוות דעתה של ועדת המינויים", קבע אז בג"ץ, ולכן עמדת הייעוץ המשפטי הייתה כי יש מניעה משפטית לאישור המינוי.

לכן, רגב מינתה את בן זקן למ"מ המשנה למנכ"ל כשלפי גורמים בענף הוא כיהן כמנכ"ל בפועל וקיבל החלטות כמנכ"ל המשרד. לתפקיד מ"מ המנכ"ל מונה אבנר פלור שהוגדר על ידי אותם גורמים כמי שהועמד בפרונט, בעוד שהחלטות התקבלו למעשה על ידי בן זקן.

לוביסט שפעל בשירות הקבלנים 

בן זקן, יליד שנת 1985, שימש בעברו כיועץ לראש העיר אשדוד ולאחר מכן לתקופה של שנה כיועץ לשר הביטחון. משנת 2017 עבד צמוד לרגב, תחילה כיועצה במשרד התרבות והספורט ולאחר מכן כראש לשכתה במשרד התחבורה.

בתחילת השנה שעברה, לאחר שרגב עזבה את משרד התחבורה, בן זקן ובכירים אחרים מצוותה של רגב ניהלו את קמפיין הבחירות של ראול סרוגו לנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. המאמצים נשאו פרי וסרוגו נבחר. חודשיים מאוחר יותר, מונה בן זקן למנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה - גוף של התאחדות הקבלנים וההסתדרות כמשרת אמונו של הנשיא - אותו ראול סרוגו. לפי אתר גיידסטאר, המנכ"ל משתכר שכר שנתי של 473,464 שקל.