דליה וחברת החשמל ידונו היום על תחנת אשכול: מה צפוי בפגישה?

דליה אנרגיה מגיעה לפגישה במטרה לנסות למצוא את עמק השווה עם חברת החשמל • בחברה שואפים למצוא פתרון כמו הפחתת המחיר או פריסת תשלומים נוחה יותר

תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ
תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ

המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול מגיע לישורת האחרונה, ועד יום רביעי חייבת הזוכה במכרז, דליה אנרגיה, להפקיד ערבות של 200 מיליון שקל צמוד מדד, שיחליף את הערבות הקיימת בסך 100 מיליון שקל. לקראת מועד זה, דליה אנרגיה וחברת החשמל ייפגשו היום (א') כדי לבחון את המשך הצעדים.

בדליה ינסו להפחית את מחיר ההצעה לתחנת אשכול, אך ספק אם חברת החשמל תוכל לאפשר זאת לעצמה
● באופן חריג: אמסלם מבקש משרד ברשות החברות ליועץ הפוליטי שלו 
פוטין מאשים "בוגדים וחתרנים", אבל הוא יצר אותם

100 מיליון שקל נוספים נראים כסכום "פעוט" במכרז שבו דליה אנרגיה ותעבורה, שעזבה בינתיים, זכו עם הצעה חסרת תקדים בסך כ-12.4 מיליארד שקל - יותר מ-5 מיליארד שקל מהצעתה של OPC אנרגיה (כ-7 מיליארד שקל), שכבר הוכרזה בתור "כשיר שני". אולם, הערבות הנוספת אינה סכום מבוטל כלל וכלל, בהתחשב בכך שהמכרז קובע כי עד 3 בדצמבר ישולם לחברת החשמל מלוא הסכום של הזוכה. אם עד חצות הלילה בין יום רביעי לחמישי לא יופקדו 100 מיליון שקל הנוספים, אזי הערבות הקיימת בסך 100 מיליון שקל תחולט והזכייה תעבור ל-OPC.

דליה מגיעה לפגישה הזו במטרה לנסות למצוא את עמק השווה עם חברת החשמל, גם אם דיני המכרזים לא בהכרח מתיישרים עם הרעיון. משוק ההון, דליה כבר קיבלה "לא" ברור על המתווה הקיים, אבל בחברה שואפים למצוא פתרון כמו הפחתת המחיר או פריסת תשלומים נוחה יותר.

מן הצד של חברת החשמל באים יותר להקשיב, ולא בהכרח מראים סימני התפשרות. אדרבה, אם לא הייתה הצעה כשירה כמו זו של OPC, יכולות התמרון של חברת החשמל במשא ומתן היו עשויות להיות נרחבות יותר.

במקרה של OPC, כל התפשרות של חברת החשמל מול דליה צפויה להוביל לזעם גדול. אם וכאשר דליה תודיע לחברת החשמל בשלב מוקדם כי היא מוותרת על זכייתה, או לחילופין ייפקע תום המועד בן 14 הימים להפקדת 100 מיליון שקל נוספים ברביעי בלילה, וההצעה תעבור ל-OPC - האחרונה צפויה להפקיד את הערבות הנוספת במהרה ולקבע את זכייתה.

כבר בשבוע שעבר העביר משרד גורניצקי ושות' מכתב לוועדת המכרזים של חברת החשמל, בשם OPC-נוי, שבו נכתב כי הודעותיה של קבוצת דליה-תעבורה לבורסת ת"א בעת האחרונה בנושא המכרז "מהוות הפרה (ולכל הפחות הפרה צפויה) של ההתחייבויות המפורשות שנטלה על עצמה". במכתב מובהר לוועדת המכרזים כי מו"מ על תנאי המכרז אינו מתקבל, ולכן חלה עלה דליה החובה להגדיל את הערבות ל-200 מיליון שקל. אחרת, הזכייה במכרז צריכה לעבור ל-OPC- נוי, שלפי המכתב מתכוונת להפקיד את הערבות בסך 200 מיליון שקל, מיד אם תקבל הודעה שהזכייה עוברת אליה.

התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי

תחנת הכוח אשכול היא התחנה הגדולה ביותר בישראל שמופעלת בגז טבעי, עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגוואט, כ-15% מייצור החשמל בארץ.

באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ישנות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגוואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה.

באתר אשכול יש קרקע פרטית של כ-440 דונם, שבאמצעותה ניתן לדאוג לפיתוח משמעותי למשק החשמל, כולל הקמת אשכול 2, וכן מתקני אגירה בהיקף משמעותי, בהתאם למדיניות הממשלה ומנהל התכנון למקם מתקני אגירה גדולים ליד מתקני הייצור. את הפוטנציאל ניתן להבין מהעובדה כי תחנת הכוח דליה מייצרת כיום 912 מגוואט על 64 דונם - כשביעית משטח אתר אשכול.

מדובר בתחנת הכוח הרביעית שחברת החשמל מציעה במסגרת הרפורמה במשק החשמל מ-2018, שנועדה להוציא ממנה את מרבית ייצור החשמל (לאחר מכירת אשכול תישאר חברת החשמל עם כ-40% מהייצור).