שבוע 25: הפגנות וחסימות באיילון לקראת הדיונים בוועדת החוקה

ועדת החוקה צפויה לדון מחר בצמצום עילת הסבירות לקראת הכנה לקריאה ראשונה • המחאה נגד מהליכי החקיקה התחדשה בשבוע ה-25 ברציפות, כאשר ההפגנה המרכזית התקיימה ברחוב קפלן בת"א • אהוד ברק: "הבליץ הראשון של החקיקה נבלם ע"י המחאה. וכעת, מצויד בלקחי הכישלון, הוא חוזר אלינו כ'סלאמי פולני'"

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גלעד פירסט
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גלעד פירסט

הערב התחדשו ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, זה השבוע ה-25 למחאה. סמוך לשעה 22, עם סיום ההפגנה בקפלן, מפגינים חסמו את נתיבי איילון לשני הכיוונים. המשטרה פינתה את המוחים אך המפגינים חזרו ונתיבי איילון לכיוון צפון נחסמו שוב עד לשעה זו. המפגינים הדליקו אבוקות.

הרפורמה המשפטית 2.0: עד כמה דרמטית היוזמה לביטול "עילת הסבירות"? | המשרוקית של גלובס

ההפגנות נערכו על רקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את הליכי החקיקה באופן חד-צדדי, ולהתחיל בצמצום סמכויות בג"ץ להתערב בהחלטות הממשלה והחלטות השרים.

זאת לאחר ששיחות ההידברות בחסות נשיא המדינה לא צלחו, וראשי האופוזיציה הודיעו שלא יחזרו למשא-ומתן בשל דחיית הקמת הוועדה לבחירת שופטים. מובילי המחאה מסרו כי הם "מעלים הילוך לקראת סבב מאבק נוסף", וכי בכוונתם לקיים בקרוב הפגנות בנתב״ג ובצירי תנועה ראשיים.

המהלך הראשון של הממשלה, במסגרת חידוש החקיקה החד-צדדית, הוא צמצום עילת הסבירות. כבר מחר ידונו על התיקון לחוק יסוד השפיטה בוועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית. הדיונים צפויים להתקיים בשבוע הבא בימים ראשון עד שלישי, כהכנה לקריאה ראשונה. לפי נוסח הצעת החוק שפרסם רוטמן - בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות הממשלה, שרים ונבחרי ציבור גם אם הן לא סבירות באופן קיצוני. אם החוק יעבור בית המשפט לא יוכל למשל להתערב במינויים של הממשלה.

הפגנות ברחבי הארץ

ההפגנה המרכזית מתקיימת ברחוב קפלן בתל אביב. בין הדוברים - ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, עו"ד דפנה הולץ לכנר, המייצגת בבג"ץ בעתירות נגד הממשלה, וד"ר אמיר ח'ניפס ממחאת הדרוזים. לפני כן התקיימה הצעדה השבועית שיצאה בשעה 19:00 מכיכר דיזינגוף. צעדה התקיימה גם בחיפה למרכז חורב שם התקיימה ההפגנה. במקביל התקיימו הפגנות בעשרות מוקדים בהם צומת נהלל, צומת הגומא, באר שבע, ירושלים, רמלה, רחובות, אפרת ונתניה.

מפגינים ברעננה / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים ברעננה / צילום: תמונה פרטית

"הבליץ הראשון של החקיקה נבלם על ידי המחאה. נבלם - אך לא הובס. וכעת, מצויד בלקחי הכישלון, הוא חוזר אלינו כ'סלאמי פולני'. לכן אנחנו נאלצים להחריף את המחאה", אמר הערב ברק. "אלה אותם אנשים עם אותן מטרות, רק בשיטה אחרת: בפרוסות דקות של חקיקה, שכל אחת מהן מינורית לדעתם, מכדי להצית מחדש את המחאה במלוא עוצמתה, אך תוצאתן היא דיקטטורה דה-פקטו, שזחלה אל הבית, מבלי שהבחנו בה... השלטון יוכל למעשה לישם כל מדיניות וכל מינוי שיבחר למנות או לבטל, מבלי שתהיה עליו כל ביקורת שיפוטית, או כל בלם אחר".


בהפגנות לקחו חלק קבוצות מחאה רבות, בהם "מחאת ההייטקיסטים", "אחים לנשק", קבוצת דתיים המכונה "דתיים ציונים דמוקרטים", "בונות אלטרנטיבה" המובילות את מחאת הנשים ומייצגי השפחות, ארגוני לה"טבים, החזית הוורודה וקריים מיניסטר.

מחאת הדרוזים, קפלן / צילום: ברק דרור
 מחאת הדרוזים, קפלן / צילום: ברק דרור