אינטל ירדה אתמול ב-6%, ומה עשו יתר חברות השבבים

ענקית הטכנולוגיה דיווחה על כוונתה להפוך לחברה לייצור שבבים, במטרה להתחרות בחברת TSMC - יצרנית שבבים מטאיוואן • במקביל, דיוויד זינסנר סמנכ"ל הכספים של החברה הודיע כי אינטל עתידה לשנות את מבנה דיווח התוצאות הכספיות של החברה

מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

מניות השבבים אמש רשמו ירידות בוול סטריט. מניית ענקית השבבים אינטל  ירדה אמש ב-6%, חברת אנבידיה  רשמה ירידה נמוכה יותר של 1.74% וחברת  AMD  רשמה ירידה שקרובה יותר לאינטל של 5.7%.

חברת אינטל ערכה השבוע יום משקיעים והציגה את תכנית הפעילות שלה בתחום ייצור השבבים בשנים הקרובות. בכוונת החברה להפריד את פעילות ייצור השבבים, ובכך להעמיד אותה כמגזר נפרד. במהלך הזה היא תוכל למדוד באופן איכותי ומהימן את ביצועיה בתחום, בלי ערבוב עלויות מול תכנון. לדברי שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות אומר לגלובס כי "הדבר גם אמור לשפר את יכולת החברה לפעול כ- Foundry ולייצר לאחרים, ללא מתן קדימות לפעילות הפנימית".

שלושה אקזיטים ענקיים בשנה: תחום חוות השרתים לוהט. אלה הישראלים שנהנו מכך 
ההשקעה של קרן פימי שמלמדת שוב כמה קשה להצליח בסבב שני 

החברה למעשה מעריכה שהדבר יביא לשיפור תפעולי ויסייע לה להשיג את היעד של הפחתת עלויות בהיקף של עד 10 מיליארד דולר עד 2025. תחום הייצור אמור להכניס לחברה כ-20 מיליארד דולר בשנה הבאה, כולל מכירות פנימיות.

"להערכתנו, עוד עם כניסתו של המנכ"ל הנוכחי לתפקיד, הוא זיהה את הייצור כתחום הכי קריטי לחברה, ולכן מוכן לעשות הכל כדי להחזירו למקום הראשון בעולם", מעריך כרמי. "המשמעות היא השקעה הונית אדירה, לצד גיוס כוח אדם יקר. הדרך היחידה להחזיר השקעה זו היא דרך השגת שיעורי ניצולת גבוהים מאוד, וזה יתאפשר ככל הנראה רק ע"י פעילות פאונדרי, שכן פעילות התכנון של אינטל עדיין יותר מדי נסמכת על תחום שבבים מצומצם מדי - ולכן סובלת מעליות וירידות בביקוש. לכן ההתעקשות על בניית זרוע פאונדרי משמעותית".

כרמי מציב את האתגר של אינטל - שפאונדרי מחייב את החברה להיות ניטרלית ולא להפלות לקוחות, משמע אסור לה להעדיף את חטיבת התכנון שלה על פני AMD לדוגמה. לצד זאת, היא תהיה חייבת להבטיח את פרטיות המידע של הלקוחות, להיות נגישה ביכולות הייצור שלה. ההערכות היא שמדובר במהלך מאתגר, בטח תוך שימור הפעילות של אינטל עצמה. סביר להניח כי הפעילות הזו תסב לחברה הפסדים כבדים בשנים הראשונות, "עד שהחברה תצליח לבסס אמון בקרב לקוחותיה ולמלא את המפעלים".

מה עומד מאחורי הירידות החדות במניית אינטל?

כרמי מתייחס לירידות החדות שרשמה אמש מניית אינטל ומסביר: "במהלך הכנס החברה לא הציגה לקוחות ולא דיברה על יעדים לפעילות הזו. זאת, למרות שמועות טרום הכנס, על הכרזה על Nvidia כלקוח. אנו סבורים כי עובדה זו גרמה לירידות החדות במניה לאחריו". לצד זאת, החברה אישרה את קצב ההתקדמות בייצור ובתכנון השבבים, "אבל לא שמענו על שיפור כלשהו בתהליך". כרמי טוען כי לעת עתה אין כוונה לפצל את החברה לשתי חברות נפרדות, כי החברה רואה בשילוב יתרון. "לא מן הנמנע כי בהמשך, גם התהליך הזה יגיע, ואינטל תלך בדרכה של AMD שנפרדה לחלוטין מהייצור".

עם זאת, יש טענות נוספות לירידה: סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מסביר לגלובס כי אתמול היה מימוש כללי בסקטור הטכנולוגיה, "זאת ברקע הדברים של הנגיד פאוול על צפי להמשך האינפלציה. בעקבות כך עלה גם מחיר הנפט, והייתה רוטציה ממניות טכנולוגיה למניות האנרגיה והסחורות". הוא הוסיף כי "שוק השבבים ביטא גבוהה על סקטור הטכנולוגיה".