שורת מהלכים שמלמדת: דברים מתחילים לזוז במלחמה בהעלאות המחירים במזון

לא כל יום רגולטור מוצא ושולף מהארון סעיף חוק מול חברות חזקות שמעלות מחירים, ונוקט קו כה תוקפני וישיר • דברים מתחילים לנוע בשטח, והרשויות שיושבות תחת משרד הכלכלה פועלות בנושא העלאות המחירים

סופרמרקט / צילום: יונתן כיתאין
סופרמרקט / צילום: יונתן כיתאין

צעד כמו שראינו מצדה של הרשות להגנת הצרכן הוא נדיר ביותר במחוזותינו. לא כל יום רגולטור מוצא ושולף מהארון סעיף חוק מול חברות חזקות שמעלות מחירים, ונוקט קו כה תוקפני וישיר. ברשות אף אומרים במפורש כי זו לא תהיה כנראה הפעם האחרונה, ועל־פי הערכות קיים סיכוי לא מבוטל שנראה גם את היבואנים הגדולים או את שוק החלב שמקבלים פנייה דומה.

צו להורדת מחירים, קנס חריג וחקירות: משרד הכלכלה מגביר את הלחץ על חברות המזון | ניתוח 

זה לא המהלך היחיד שהרשויות שיושבות תחת משרד הכלכלה עושות לאחרונה: רשות התחרות מאיימת בהטלת הקנס המקסימלי הקבוע בחוק, על סך 100 מיליון שקל בכפוף לשימוע - ועתה הקנס גדל ל־111 מיליון בעקבות הצמדה למדד - על קבוצת שטראוס, לאחר שביצעה צעדי מיזוג בפועל עם משק ויילר המייצרים מותג טופו, בין השאר כדי למנוע מהם לפתח משקאות חלב צמחי מתחרים. שטראוס החלה במהלכי מיזוג תוך כדי הדיונים, ולמרות התנגדות רשות התחרות למהלך.

מהלך נוסף שבוצע לפני שבוע הוא זימון להשלמת חקירה בפרשת החשד לתיאום מחירים בין ספקיות המזון ורשתות השיווק הגדולות. במסגרת השלמת החקירה, חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי חברת היבוא והשיווק שסטוביץ', שלא נחקרה בפרשה עד כה, תפסו חומרים וחקרו בכיר בחברה (ככל הידוע לא מדובר בבעלים). בנוסף, נחקר פעם נוספת בעל השליטה ומנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, במשרדי רשות התחרות.

הדרישה מהממונה על התחרות נקלטה גם בשאר הרשויות

עם או בלי קשר, המהלכים הללו בוצעו לאחר ששר הכלכלה ניר ברקת פתח בהליך הדחה נגד הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן. בראיון לגלובס, הוא הסביר כי רשות התחרות צריכה להיות אקטיבית יותר: "יש פערים גדולים בתפיסת עולם לגבי איך צריך להתנהג רגולטור בתחום התחרות. במבחן התוצאה, אין תחרות במשק הישראלי".

וכמו שזה נראה, לפחות בינתיים, המסר של ברקת נקלט היטב וגרם לגורמים במשרד לשנות כיוון. בדרך, ברקת ספג גם ביקורת חריפה - לעתים בצדק - על אמירות ואיומים נגד חברות שהעלו מחירים.

עוד לא ברור מה תהיה ההשפעה הכלכלית של המהלכים, והאם אלה התערבויות רצויות שיתקנו כשלי שוק, או התערבויות שרירותיות ומוגזמות שרק יפגעו בתחרות. כך או כך, דברים מתחילים לנוע בשטח, והרשויות שיושבות תחת משרד הכלכלה פועלות בנושא העלאות המחירים.