גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשקעה של קרן פימי שמלמדת שוב כמה קשה להצליח בסבב שני

לפני עשור חזרה קרן פימי של ישי דוידי להשקיע בחברת תאת טכנולוגיות ● עד כה, החברה מספקת תשואה מאכזבת, בוודאי ביחס לסיבוב הראשון ● אך לאחרונה נהנית מניית תאת ממומנטום חיובי: "עולם התעופה משתקם ויש גידול בביקוש לתחזוקה שזה כ־70% מהעסק שלנו"

ישי דוידי / צילום: איתי בלסון ואוהד הרכס, מכון ויצמן למדע
ישי דוידי / צילום: איתי בלסון ואוהד הרכס, מכון ויצמן למדע

השבוע יחלפו 10 שנים מחזרתה של קרן הפרייבט אקוויטי פימי להשקעה בחברה התעשייתית תאת טכנולוגיות , לאחר שעשתה בעזרתה אקזיט מוצלח שלוש שנים מוקדם יותר. תאת מספקת מוצרים ושירותים לתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, ביניהם שירותי תחזוקה ותיקונים.

 

קרן פימי זכתה ביוני 2013 במכרז שערכו כונסי הנכסים של חברת קמן אחזקות (רוני אלרואי) שהחזיקה בשליטה בתאת עד לקריסתה. פימי שילמה 125 מיליון שקל עבור 53.7% ממניות תאת - שליש מהמחיר שבו רכשה קמן את המניות הללו מידיה. ב־2016 רכשה פימי עוד 6% ממניות תאת ובסה"כ השקיעה הקרן בראשותו של ישי דוידי 38.5 מיליון דולר ברכישת מניות ששווין כיום הוא כ־40 מיליון דולר.

צו להורדת מחירים, קנס חריג וחקירות: משרד הכלכלה מגביר את הלחץ על חברות המזון 
מה עומד מאחורי העימותים האלימים בגולן היום? 

יחד עם דיבידנדים בסכום של 4.5 מיליון דולר שקיבלה מתאת לאורך השנים, מדובר בתשואה מאכזבת לקרן - בטח ביחס לאקזיט הראשון שביצעה באותה חברה. בתקופת השקעתה של פימי בתאת עלה מדד ת"א 125 בכ־69% ומדד ת"א AllShare (שתאת היא חלק ממנו) בכ־53%.

עם זאת, לאחרונה נסחרת מניית תאת במגמה חיובית כשהציגה זינוק של 38% מאמצע מאי. עלייה זו מגיעה על רקע התוצאות החיוביות שהופיעו בדוחות הרבעון הראשון והתפתחות עסקית שפותחת לה שווקים חדשים.

 

לפימי זה היה סיבוב שני בתאת. היא השקיעה לראשונה בחברה ב־2004 כ־8 מיליון דולר ומכרה ב־2007 את מניותיה לקמן ב־40 מיליון דולר. בינתיים כאמור התשואה בסיבוב השני לא מתקרבת לזו של הסיבוב הראשון.

יש עוד מקרים דומים בהם קרנות השקעה חזרו לסיבוב שני בחברה בה עשו אקזיט מוצלח, והסיבוב השני היה פחות מוצלח. פימי עצמה נפרדה ב־2021 מהחזקותיה בחברה התעשייתית תדיר־גן בהפסד הנחשב לנדיר במקרה של הקרן שידועה בהחזרים הגבוהים מהשקעותיה. זאת לאחר שבסיבוב הראשון שלה הרווח של פימי הוערך בכ־30 מיליון דולר בתדיר־גן.

מקרה נוסף התרחש בקרן טנא. לאחר שמכרה את מניותיה באבן קיסר בכמעט פי 5 מהשקעתה המקורית, חזרה להשקיע בחברה, שמנייתה נסחרת כיום במחיר נמוך משמעותית ממחיר העסקה ומשקף לטנא הפסד של עשרות מיליוני דולרים.

 

אמנם קשה להשוות בין המקרים השונים, מה גם שפימי נכנסה בשנית לתדיר־גן, כשזו עמדה בפני קריסה. אך העקרון זהה: בין הסבב הראשון לשני, תנאי השוק והאתגרים עלולים להשתנות, ולאלו יכולת להשפיע על גובה התשואה ולהוביל לפערים משמעותיים בין הסבבים ברמת התשואה והביצועים.

כך או אחרת, קרן פימי מחזיקה במניות תאת כבר עשור, פרק זמן שנחשב ארוך יחסית למי שמורגלת ביישום מהליכי השבחה מהירים בחברות שבשליטתה, ולא נראה שהיא ממהרת לממש את ההחזקה.

הקורונה עיכבה, המלחמה באוקראינה האטה

מה הוביל למגמה החיובית במניית תאת בתקופה האחרונה? מדובר בשילוב של כמה גורמים חיוביים, ויש המעריכים שלולא הקורונה - תאת הייתה "ממריאה" כבר לפני כשלוש שנים, אך המגפה עיכבה אותה (חברות אחרות מהתחום התקשו אף יותר וחלקן שרדו בעזרת עזרה ממשלתית).

לדברי המנכ"ל יגאל זמיר, בשנים הקודמות החברה הושפעה לרעה בתחילה הקורונה שהשביתה את התעופה האזרחית ופגעה בביקושים למוצרי החברה, ובהמשך מהמלחמה באוקראינה שפגעה בזמינות חומרי הגלם. "בשנה האחרונה, קורים כמה דברים במקביל", אומר זמיר. "עולם התעופה משתקם אחרי הקורונה - חברות התעופה חזרו לטוס בהיקפים משמעותיים, מה שמשתקף בגידול בביקוש לתחזוקה שזה כ־70% מהעסק שלנו, ויצרני מטוסים חוזרים לייצר בקצב מלא. מהצד התפעולי, עולם שרשרת האספקה משתפר, הוא אמנם עדיין לא איפה שהיינו רוצים שיהיה, אבל יש התאוששות וזה כמובן עוזר.

"אלמנט שלישי הוא שסיימנו את המוכנות לאספקת שירותים כפי שחתמנו עם האניוול: במהלך שנות הקורונה דיווחנו על מספר הסכמים מהותיים מול האניוול (המייצרת מנועים ומערכות למטוסים, ש.ח.ו) וחברות אחרות, וניצלנו את הזמן להתארגן לתחילת האספקה".

זמיר מסביר שתאת היא ספקית מורשית של האניוול זה שנים, אך עד לאחרונה הייתה מוגבלת בסוגי מנועי המטוסים שיכלה לשפץ. התהליך שהחברה צריכה לעבור הוא קבלת רישיון מהאניוול לשפץ גם את המנועים שהיא מייצרת. אם נשווה את זה לעולם הרכב, יש מוסכים מורשים שעובדים תחת היצרן, ויש כאלה המשתמשים בחלקי חילוף אחרים.

תאת היא משפצת מורשית מטעם האניוול, ולצורך כך השקיעה, מיליוני דולרים בציוד לייצור ותיקון חלקים, מערכות בדיקה וכמובן הסמכת עובדים במפעל שלה בצפון קרוליינה שבארה"ב. כמו כן, לבסוף נדרשה גם לקבל את אישור רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב ה־FAA.

"עד לתקופת הקורונה עבדנו עם מטוסי בואינג 757 ו־767. במהלך הקורונה הרחבנו את הפעילות לשלושה תחומים נוספים: מנועי בואינג 777, מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320 להם מנוע זהה", אומר זמיר. "אם בעבר שירתנו שוק של כ־1,000 מטוסים, נוסף לנו שוק של 1,600 מטוסי בואינג 777 ושל כ־16 אלף מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320".

"פוטנציאל הצמיחה משמעותי"

בשבוע שעבר דיווחה תאת על קבלת הזמנה ראשונה לשיפוץ מנוע המותקן על בואינג 777, מאחת מחברות הובלות המטענים בצפון אמריקה. מבחינת זמיר זוהי הסנונית הראשונה, "נפתח לנו פוטנציאל מכירות משמעותית הרבה יותר גבוה ממה שהיה לפני כן". לדבריו, בשוק שבו תאת פעלה, היא כבר מספקת שירותים לכל השחקנים המשמעותיים, ביניהם חברות המשלוחים UPS ו־FedEx וחברות אחרות מתחום המטען ברחבי העולם. כלומר, פוטנציאל הצמיחה בשוק הזה היה מוגבל מאוד.

"כעת אנחנו מסתכלים על חברות תעופה ברחבי העולם, שמייצגות מעל 18 אלף מטוסים, ופוטנציאל הצמיחה משמעותי", אומר זמיר. "זה לא אומר שקיבלנו את הביזנס, אבל הודענו על הזמנה ראשונה".

זמיר מציין שצבר ההזמנות של תאת בסוף 2022 היה כ־400 מיליון דולר, לעומת 185־200 מיליון דולר לפני הקורונה, וזאת בהשוואה להכנסות שנתיות של 84.6 מיליון דולר ב־2022. "זה מראה שהצבר משמעותי בשנים הקרובות", הוא אומר.

כיום תאת מעסיקה כ־500 עובדים, רובם בארה"ב, כאשר הפעילות בישראל רוכזה כולה במפעל בקריית גת (קודם לכן היה מפעל נוסף בבני עיש סמוך לגדרה), ובו החברה עוסקת בייצור מחליפי חום למטוסים, ייצור ושיפוץ אביזרי דלק ושמן למנועי מטוסים, שיפוץ להבי מנוע וייצור מזגנים מוקשחים ליישומים צבאיים.

ברבעון הראשון הכנסות החברה צמחו ב־26.6% ל־25.2 מיליון דולר והיא עברה מהפסד לרווח נקי של 658 אלף דולר. במקביל, ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) גדל פי 4, ל־2.1 מיליון דולר. "גם בתוצאות הרבעון הרביעי של 2022 וגם ברבעון הראשון של 2023 הראינו גידול בהכנסות, גידול בשיעורי הרווחיות וב־EBITDA", אומר זמיר. "אלה כל הפרמטרים שהמשקיעים אוהבים להסתכל עליהם, והם צועדים בכיוון הנכון".

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי