9 מיליארד שקל תוספת למשרד לביטחון לאומי זה "פייק מארץ הפייקים"?

ח"כ ולדימיר בליאק ניסה לפצח עניין לא טריוויאלי, אבל ההסבר שנתן לתעלומה הוא בעייתי בפני עצמו • המשרוקית של גלובס

ח"כ ולדימיר בליאק, יש עתיד (ציוץ בטוויטר, 8.6.23) / צילום: יח''צ
ח"כ ולדימיר בליאק, יש עתיד (ציוץ בטוויטר, 8.6.23) / צילום: יח''צ

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

התוספת התקציבית המשמעותית שאמור לקבל המשרד לביטחון לאומי בראשותו של השר איתמר בן גביר מוצגת על ידו לא פעם כאחד ההישגים הגדולים שלו עד כה. לפי הפרסומים, המשרד יקבל תוספת מצרפית של 9 מיליארד שקל, בתקציבים שאושרו לשנים 2023 ו-2024. אבל עד כמה זה מדויק?

ח"כ ולדימיר בליאק טען בציוץ בטוויטר כי "בן גביר לא הביא שקל אחד ריאלי של תוספת למשרד. פשוט כלום". לפי החישוב שהוא הציג לעוקביו, בן גביר בסך-הכול "לקח 2.24 מיליארד תוספת בשנתיים שהיא אינפלציונית, הוסיף 6.2 מיליארד בשנתיים 'הרשאה להתחייב' שקיימת כל שנה, הגיע ל-8.44 מיליארד ועיגל את זה ל-'9 מיליארד'". על סמך זה קבע כי מדובר ב"פייק מארץ הפייקים".

אז איך נערך החישוב שלפיו המשרד לביטחון לאומי זכה לתוספת של 9 מיליארד שקל? ראשית נאמר לזכותו של בליאק שלא מדובר בחישוב טריוויאלי שניתן לערוך על בסיס השוואה פשוטה בין התקציב הקודם לנוכחי. בתוכנית "מהצד השני עם גיא זהר" עסקו בכך לאחרונה, והראו, באמצעות תגובה שקיבלו ממשרד האוצר, ממה מורכבים הסכומים. לפי האוצר והמשרד לביטחון לאומי, התוספת לבסיס התקציב של המשרד ב-2023 עומדת על 2.9 מיליארד שקל (נקודת הפתיחה לחישוב מושפעת מהקיצוצים הרוחביים שנעשו ב-2022), והתוספות החד פעמיות מסתכמות ב-2 מיליארד שקל. כלומר, 4.9 מיליארד ב-2023.

ב-2024 התוספת לבסיס התקציב תעמוד על 2.14 מיליארד שקל, ואילו התוספות החד פעמיות על 1.95 מיליארד שקל (חלק מהתוספות החד פעמיות אושרו בצורה מסודרת בהחלטת הממשלה 436, וחלקן לא). כלומר, עוד כ-4 מיליארד שקל. והנה, הגענו לתוספת דו שנתית של כ-9 מיליארד.

האם מובטח שכל הסכום הזה אכן יגיע למשרד? לא, למעלה ממיליארד שקל מתוכו הם תוספות שמותנות בביצוע. כלומר, הכסף יגיע למשרד רק אם יצליח לעמוד ביעדים מסוימים, כמו למשל ביעד גיוס שוטרים חדשים, ויש סייגים נוספים שאפשר להזכיר. אם בליאק היה מצביע על הבעיות הללו, ייתכן שהוא היה צודק. אלא שהוא ניגש לחישוב בגישה שונה.

בליאק מעלה שתי טענות. הראשונה היא שהתוספות לבסיס התקציב הן "תוספות אינפלציוניות". כלומר, בגלל שחיקת ערך הכסף התוספות שהזכרנו למעשה רק משמרות את המצב הקיים. זאת טענה שאפשר לטעון לגבי כל תוספת תקציבית מכיוון שתקציב המדינה נקוב תמיד במונחים נומינליים שאינם משקללים את שיעורי האינפלציה. למעשה, לפי ההיגיון הזה אפשר לטעון שמשרדים אחרים, שבסיס תקציבים גדל בסכום נמוך יותר, חוו קיצוץ בגלל אינפלציה עתידית משוערת (בליאק מניח שהאינפלציה ב-2023/24 תהיה זהה לנתון בשנתיים האחרונות). ככל הידוע לנו, זאת אינה דרך מקובלת לבחון את התקציב.

הטענה השנייה היא ש-6.2 מיליארד שקל מתוך הסכום הם בגדר "הרשאה להתחייב" שממילא קיימת כל שנה. בליאק צודק שאכן ישנו סכום כזה, כ-3.1 מיליארד שקל מדי שנה, ושאכן אין בכך חידוש. אך כפי שהראינו, החישוב שעורכים באוצר כדי להגיע לתוספת של 9 מיליארד שקל אינו עושה שימוש בסכום הזה.

מח"כ בליאק נמסר כך: "ראשית, ברור שהתקציב נקוב במונחים נומינליים. ואם מדובר בתוספת של 11% במונחים נומינליים, כאשר האינפלציה בשנתיים האחרונות היא קרובה ל-11% (2022-2023), אזי במהות מדובר בתוספת שהיא בקושי מכסה את האינפלציה. ולכן במהות היא אינפלציונית. שנית, (לגבי) הטענה של בן גביר שהוא קיבל 9 מיליארד שקל בתקציב המדינה: אני לא יודע מה מופיע מחוץ לתקצוב - בתקציב היא לא מופיעה. אם ישנם הסכמים מחוץ לתקציב, מוטב שהם ייחשפו לציבור. אני בספק גדול שההבטחות האלה, ככל שהן קיימות ימומשו. בכל אופן, אין בתקציב '9 מיליארד שקל תוספת'". 

בשורה התחתונה: דבריו של בליאק אינם נכונים. אכן, בהשוואה פשוטה בין התקציב הקודם לנוכחי לא ניתן לאתר תוספת של 9 מיליארד שקל לתקציב המשרד, אך ההסבר שניתן על ידי האוצר לכך שתוספת כזאת אכן קיימת, אינו מבוסס על האלמנטים שאותם הזכיר בליאק.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ולדימיר בליאק

מפלגה: יש עתיד

מקום פרסום: טוויטר

ציטוט: "[בן גביר] לקח.. תוספת בשנתיים שהיא אינפלציונית, הוסיף... 'ההרשאה להתחייב' שקיימת כל שנה… ועיגל את זה ל-'9 מיליארד'. פייק מארץ הפייקים".

תאריך: 8.6

ציון: לא נכון

לאחר הפרסומים על כך שהמשרד לביטחון לאומי בראשות השר איתמר בן גביר קיבלו בתקציב האחרון תוספות תקציביות שמסתכמות ב-9 מיליארד שקלים, ח"כ ולדימיר בליאק טען בציוץ בטוויטר ש"בן גביר לא הביא שקל אחד ריאלי של תוספת למשרד. פשוט כלום. אפס ש"ח". לדברי בליאק, בן גביר בסך הכל "לקח 2.24 מיליארד תוספת בשנתיים שהיא אינפלציונית, הוסיף 6.2 מיליארד בשנתיים 'ההרשאה להתחייב' שהיא קיימת כל שנה, הגיע ל-8.44 מיליארד ועיגל את זה ל-'9 מיליארד'". לכן, הוא מסכם שהדיווחים על 9 מיליארד שקלים תוספת למשרד לביטחון לאומי הם "פייק מארץ הפייקים". בדקנו האם אכן התוספת מורכבת באותו אופן שציין בליאק.

כפי שהסבירו עמיתינו בתוכנית "מהצד השני עם גיא זהר", התוספת תלויה בנקודת הייחוס. על פי התגובה שמסר להם משרד האוצר, היות שבמהלך 2022 "היו קיצוצים רוחביים בכל משרדי הממשלה ובכללם במשרד לביטחון לאומי המשפיעים על 'נקודת הפתיחה' התקציבית של כל משרד בכל שנה", נקודת ההתחלה עומדת על 19.2 מיליארד שקלים. התקציב לשנת 2023 מורכב מתוספת של 2.9 מיליארד שקלים לבסיס התקציב ועוד תוספות חד פעמיות בגובה כ-2 מיליארד שקלים - שמתחלקות לתוספת של מיליארד שקלים בהתאם להחלטת ממשלה 436 (מימון תוספת תקציב למשרד לביטחון לאומי על ידי קיצוץ רוחבי), 500 מיליון שקלים תוספת חד פעמית לפרויקטים ו-460 מיליון שקלים שהם מותנים בביצוע, כלומר הכספים הללו יינתנו אם המשרד לביטחון לאומי יצליח לעמוד ביעדים מסוימים, למשל ביעד גיוס שוטרים חדשים. בסך הכל, התוספת ל-2023 מסתכמת ב-4.9 מיליארד שקלים.

בשנת 2024 התוספת לבסיס עמדה על 2.14 מיליארד שקלים והתוספות החד פעמיות על 1.95 - ובסך הכל 4.09 מיליארד ב-2024. אם נחבר את התוספות התקציביות בשתי השנים הללו - 4.93 בשנת 2023 ו-4.09 בשנת 2024 - נגיע לתוספת תקציבית של 9 מיליארד שקלים בשנתיים הקרובות. אלא שגם כאן, חשוב להזכיר כי מתוך הסכום הזה, 1.1 מיליארד שקלים מותנה בביצוע - והוא יתקבל רק אם במשרד לביטחון לאומי יצליחו לעמוד ביעדים כמו גיוס שוטרים.

ומה באשר לטענות של בליאק? הטענה הראשונה של בליאק היא שהתוספות לבסיס התקציב הן "תוספות אינפלציוניות", כלומר תוספות שנועדו להדביק את קצב עליית המחירים. ואולם, גם אם יש היגיון בהגדלת התקציב כדי להתמודד עם התייקרויות, למעט מקומות מיוחדים, תקציב המדינה נקוב במונחים נומינליים שאינם משקללים את שיעורי האינפלציה. במילים אחרות, התקציב לא מוצמד למדד המחירים - ולכן התוספת התקציבית לא מתחייבת אוטומטית מהאינפלציה, כלומר התוספת שעליה הצביע בליאק היא אינה "תוספת אינפלציונית". וממילא, סך כל התוספות מהוות גם עלייה ריאלית של התקציב, כלומר הן גדלות גם אם בוחרים לקחת בחשבון את האינפלציה.

הטענה השנייה שהעלה בליאק היא שחלק ניכר מהתוספת מקורו בתקציב שנקרא "הרשאה להתחייב". "ההרשאה להתחייב" היא למעשה הסכום עליו הממשלה יכולה להתחייב לתקופה ארוכה יותר משנת הכספים שאושרה בתקציב. בליאק צודק בכך שתקציב ההרשאה להתחייב עמד על כ-3.1 מיליארד בכל שנה (3.045 ב-2023 ו-3.063 ב-2024) והוא גם צודק שזו אינה הגדלה של תקציב זה (ב-2022 הוא עמד על 3.047 וב-2021 על 3.195), אך כפי שראינו, תקציב "ההרשאה להתחייב" אינו כלול בחישוב של התוספת התקציבית שמסתכמת ב-9 מיליארד שקלים.

מח"כ ולדימיר בליאק נמסר: "ראשית, ברור שהתקציב נקוב במונחים נומינליים. ואם מדובר בתוספת של 11% במונחים נומינליים, כאשר האינפלציה בשנתיים האחרונות היא קרובה ל-11% (2022-2023), אזי במהות מדובר בתוספת שהיא בקושי מכסה את האינפלציה. ולכן במהות היא אינפלציונית. שנית, הטענה של בן גביר שהוא קיבל 9 מיליארד ש"ח בתקציב המדינה. אני לא יודע מה מופיע מחוץ לתקצוב - בתקציב היא לא מופיעה. אם ישנם הסכמים מחוץ לתקציב, מוטב שהם ייחשפו לציבור. אני בספק גדול שההבטחות האלה, ככל שהן קיימות ימומשו. בכל אופן, אין בתקציב '9 מיליארד ש"ח תוספת'".

לסיכום, בניגוד לדברי בליאק, התוספת התקציבית למשרד לביטחון לאומי בסך 9 מיליארד שקלים אינה נובעת משיעורי האינפלציה או מתקציב "ההרשאה להתחייב" שקיים בהיקפים דומים גם בשנים קודמות. לכן דבריו של בליאק אינם נכונים.