בעלי המלונות מתחילים למחוק את סן פרנסיסקו

שוק המלונות בסן פרנסיסקו סובל מהירידה החדה ביותר ב־15 השנים האחרונות • שטחי המסחר בעיר, שפעם היו היקרים בעולם, מתחילים להימכר בהנחות גדולות • "הדרך של סן פרנסיסקו להחלמה נותרה מעוננת ומתארכת בגלל שורה של אתגרים", בהם משרדים ריקים ומיעוט ועידות

סן פרנסיסקו. אוכלוסיית קליפורניה הצטמצמה / צילום: Shutterstock
סן פרנסיסקו. אוכלוסיית קליפורניה הצטמצמה / צילום: Shutterstock

שוק המלונות בסן פרנסיסקו, שפעם היה ענף משגשג, סובל מהירידה החדה ביותר ב־15 השנים האחרונות. השוק הזה חטף מכות מצד אותם כוחות שרוקנו את מגדלי המשרדים בעיר והרבה מהחנויות.

בעלי מלונות בניו יורק ובלוס אנג'לס ממלאים כמעט אותו מספר חדרים שמילאו ב־2019, לפי פירמת המידע STR, וההכנסה לחדר אפילו גבוהה יותר משהייתה לפני המגפה.

אבל בסן פרנסיסקו, המלונות עדיין נאבקים קשות גם בגזרת התפוסה וגם בגזרת המחירים בהשוואה לתקופה שלפני המגפה. ההכנסה לחדר פנוי הייתה נמוכה בכמעט 23% באפריל בהשוואה לחודש המקביל ב־2019.

ענף המלונאות בעיר סובל מגל הפשע ומבעיות אחרות שמרחיקות מארגני כנסים. גם העובדה שחברות הטק אימצו את העבודה מרחוק פוגעת בנסיעות עסקים לעיר ולפיכך גם במלונות.

כעת, עוד ועוד מלונאים בסן פרנסיסקו מאותתים שהם מוכנים לוותר. בחודשים האחרונים, הבעלים של מלון Huntington מכר את הנכס לאחר שהגיע לחדלות פירעון, ומלון Yotel San Francisco נמכר במכירה פומבית בשל עיקול. Club Quarters San Francisco, שהיה בפיגור על החזר הלוואה מאז 2020, עלול להגיע לעיקול בקרוב, לפי חברת המידע Trepp.

מלונות אחרים בעיר נמצאים גם הם במצב פגיע. יותר מ־20 מלונות בסן פרנסיסקו צפויים לא לעמוד בהלוואות בשנתיים הקרובות, לפי חברת המידע CoStar. חברת Park Hotels & Resorts הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק לתת הלוואות שמגובות בנכסים של הילטון סן פרנסיסקו יוניו סקוור ופארק 55 - שני מלונות שבהם 3,000 חדרים סך הכול, ונמצאים בלב הרובע התרבותי והעסקי של העיר. זהו הפוטנציאל הגדול ביותר עד כה לחדלות פירעון.

טום בלטימור, יו"ר ומנכ"ל של קרן נאמנות המשקיעה בנדל"ן, אומר ש"הדרך של סן פרנסיסקו להחלמה נותרה מעוננת ומתארכת בגלל שורה של אתגרים משמעותיים - ישנים וחדשים", בהם משרדים ריקים, "דאגה בגלל המצב ברחובות" ומיעוט ועידות.

גם קמעונאים כמו Crate & Barrel, נורדסטרום ו־H&M סגרו את החנויות שלהם בסן פרנסיסקו. חברות הייטק מציעות שטחים לשכירות משנה, ושטחי המסחר בעיר, שפעם היו היקרים בעולם, מתחילים להימכר בהנחות גדולות.