קצרים בכסף: הראלי במניות בארה"ב עלה לשורטיסטים 120 מיליארד דולר

סוחרי השורטים, שמהמרים על ירידות בשוק, הולכים ומגדילים את הפוזיציות שלהם בהתמדה, ונענשים במהלומות מהשוק שממשיך לטפס - גם כן בהתמדה • "רבים עדיין חושבים שהראלי עומד לסגת", אומר אנליסט בכיר, "או לפחות שכמה מהמניות שעפות גבוה יאבדו מומנטום"

טסלה / צילום: Associated Press, David Zalubowski
טסלה / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משקיעים מגבירים את ההימורים שלהם נגד מניות - ונכווים מזה. היקף השורטים בשוק בארה"ב עבר החודש סכום של טריליון דולר, והגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022, על פי נתונים של S3 Partners. זו עלייה מ-863 מיליארד חודש בתחילת השנה, להיקף המייצג כ-5% מכל המניות הזמינות למסחר.

לא על ה-S&P 500 לבדו: כך ניתן להיחשף למסלולי השקעה שהיכו את המדדים 
הבנקים קיבלו שבוע כדי לתת ריבית על העו"ש. למה המניות לא הגיבו? 
הדקו חגורות: הריבית תעלה עוד, הנדל"ן המסחרי יצלול וכשלי האשראי יתרבו 

סוחרי שורטים לווים מניות ואז מוכרים אותן, בתקווה לקנות אותן בחזרה במחיר נמוך יותר מאוחר יותר, ולהרוויח מהפער. הם חיזקו את ההימורים הדוביים שלהם בשבועות האחרונים, שבהם מדד S&P 500 טיפס לשיא של 14 חודשים. המדד עלה ב-15% עד כה ב-2023, וב-5.5% מתחילת יוני לבדו.

הראלי הזה העניש את השורטיסטים: הם צברו הפסדים של כ-120 מיליארד דולר השנה, כולל 72 מיליארד דולר במחצית הראשונה של יוני, לפי S3.

"הרבה משקיעים וקרנות גידור עדיין חושבים שהראלי מוכן לנסיגה", אמר איגור דוסניווסקי, דירקטור מנהל של ניתוחים תחזיתיים ב-S3, "או לפחות שכמה מהמניות שעפות גבוה יאבדו קיטור ויחזרו למרכז".

עוד סיבה להתעצמות מכירות השורט: קרנות גידור שמוסיפות מינוף, לאחר שהן נכנסו לשנה הנוכחית בפוזיציה דפנסיבית. "קרנות גידור מגבירות את החשיפה שלהן לשוק, ומוסיפות גם להחזקות הלונג וגם להחזקות השורט שלהן, מתוך תקווה לשחק תופסת, לאחר שהחמיצו חלק מהראלי מוקדם יותר השנה", אמר דוסניווסקי.

מועדון השורט הלוהט

רשימת החברות שיש עליהן את פוזיציות השורט הגדולות ביותר היא רשימת המי ומי של המניות הלוהטות ביותר השנה - טסלה, אפל, מיקרוסופט, אנבידיה ואמזון. טסלה עקפה את אפל ועברה למקום הראשון ב-8 ביוני. מהחמש, יש עליה את פוזיציית השורט הגדולה ביותר, בהפרש ניכר מהאחרות, במונחים של שיעור השורט מתוך כמות המניות הזמינות לרכישה של החברה - כ-3.3%.

מניות טסלה  עלו במחיר יותר מכפליים ב-2023, בעוד שמניות אנבידיה התייקרו כמעט פי שלושה. שלוש המניות האחרות עלו ב-40% לפחות. ביחד, מניות חברות הטכנולוגיה האלה אחראיות כמעט לכל הרווחים ממדד S&P 500.

משקיעים שהימרו נגד יצרנית המכוניות החשמליות של אלון מאסק רשמו השנה הפסד של כ-78%, או 12.4 מיליארד דולר, על פי S3. מי שהימרו נגד מניות אנבידיה  ירדו ב-105%. ההפסד הפוטנציאלי על מכירת שורט אינו מוגבל, בגלל שצריך לקנות את המניות בחזרה ולהחזיר אותן בסופו של דבר.

פעולות השורט הנפוצות ביותר גרמו להפסדים גדולים למשקיעים: מדד של קבוצת גולדמן זאקס העוקב אחר 50 המניות שיש עליהן הכי הרבה הימורי שורט מתוך מדד ראסל 3000 התקדם השנה ב-20% ועקף את הקצב של ה-S&P 500.

ייתכן שכאב נוסף עוד צפוי בהמשך. אנליסטים מציינים שמוסדיים רבים מגדילים את החשיפה שלהם לשוק המניות, והניעו תקופה לוהטת באקוויטי, שבה ה-S&P 500 עלה בתשעה מ-12 ימי המסחר האחרונים.

יותר ויותר משקיעים משתמשים בקרנות סל כדי להמר נגד השוק. בגלל שקל ליצור יחידות חדשות של קרנות סל כדי לענות על הביקוש, לרוב קל למצוא מקור ליחידות האלה, ואז העמלה על השאלתן נמוכה. משקיעים עשו שורטים נגד קרנות סל בהיקף של כ-235 מיליארד דולר בסוף מאי, על פי S3.

לא כל השורטים דוביים באופן מובהק. משקיעים לעתים קרובות עושים שורט בקרנות סל כדי לגדר את חשיפתם לתחום שיש בו כמה מניות אינדיבידואליות שהם עשויים לאהוב, אמר ריץ' לי, מנהל תוכניות ומסחר בקרנות סל ב-Robert W. Baird.

לונג שמתחפש לשורט

חלק ממסחר השורט הפופולרי בקרנות סל נראה יותר כמו פוזיציות לונג. שתיים מהפוזיציות הרווחיות ביותר על בסיס רווח באחוזים במאי היו של משקיעים שעשו שורטים על קרנות סל הפוכות, המבקשות לתת תשואה הפוכה לזו של הנכסים שמרכיבים את התיק שלהן.

משקיע יכול תיאורטית להשיג ביצועים יותר טובים מבנצ'מרק על ידי שורט נגד קרן סל הפוכה שעוקבת אחרי אותו בנצ'מרק, ולנצל את טעות העקיבה שיכולה לגרום לקרן סל הפוכה לרדת יותר מהעלייה בנכס שאחריו היא עוקבת.

"שוק המניות, בכנות, מציג סימנים של מאניה", אמר מייסד ומנכ"ל DoubleLine Capital ג'פרי גונדלך. "יש תחושה דומה לתקופה שלפני 4 בינואר 2022. היו הרבה הימורי שורט, הרבה פסימיות, ואז הייתה מין נסיגה מזה, כפי שניתן היה לצפות".