גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמי לוי מרוצה: זו הסיבה שישראייר הכפילה את השווי

מתחילת השנה זינקו מניות אל על, ישראייר וקשרי תעופה במעל ל-50%, כחלק ממגמה עולמית התומכת בענף התיירות ● המרוויח הגדול: בעלי ישראייר רמי לוי, שהכפיל את שווי החזקותיו ● במגדל שוקי הון מונים בין הסיבות לגאות בענף כספים שאגר הציבור, שוק עבודה חזק ואת העלאות מחירי הטיסה והחופשה ● "האיום הגדול ביותר על הענף - מיתון עולמי"

עומסים בנתב''ג / צילום: בר לביא
עומסים בנתב''ג / צילום: בר לביא

לא מעט גורמים אמורים היו לפגוע בחברות התעופה בשנה וחצי האחרונות: מחיר הנפט שזינק (ולאחר מכן ירד), לצד גלי התייקרויות במוצרים ובשירותים שהובילו להעלאות ריבית מצד הבנקים המרכזיים, ופגעו בהכנסה הפנויה של הציבור. כל אלה צפויים היו לכאורה להפחית את הביקושים בענף התיירות והתעופה, שעשוי להיחשב כמותרות. אולם תמונת המצב כיום הפוכה.

● עובר למימושים: צחי נחמיאס מכר מניות ביג בכ-120 מיליון שקל 

גורם בכיר בענף התעופה בארץ, שמבקר בימים אלה בסלון האווירי בלה־בורז'ה שבצרפת, מדבר על "עסקים כרגיל". לדבריו, "אם מישהו רוצה עדות להתאוששות של עולם התעופה והתיירות, הרי שמספר המשתתפים בכנס חזר להיות כמו שהיה ערב הקורונה. יצרניות המטוסים המובילות בעולם, בואינג ואיירבוס, מציגות מספר מטוסים חדשים, וראשי החברות עולים לרגל לביתנים".

גם המניות הרלוונטיות בבורסה המקומית מתיישרות עם המגמה, והמריאו מתחילת השנה בעשרות אחוזים. מדובר בשתי חברות תעופה - אל על וישראייר, שמניותיהן זינקו מתחילת השנה ב־61% וב־80% בהתאמה; באחת העוסקת בעיקר בהחכרת מטוסים (כנפיים אחזקות שעלתה ב־38% מתחילת השנה); ועוד שתי חברות העוסקות במכירת חבילות נופש - קשרי תעופה (זינוק של 83% ב־2023) ואיסתא (שלה פעילות מרכזית גם בתחום הנדל"ן, מה שעשוי להסביר את התשואה השלילית במניה מתחילת השנה).

הזינוקים במחירי המניות מלמדים על התאוששות מרשימה אמנם, אך חלקן לא חזרו עדיין לרמות המחיר של ערב פרוץ מגפת הקורונה. כך מחירה של מניית כנפיים אחזקות נמוך ב־40% מרמתו בנובמבר 2019, ואילו מניית אל על נסחרת בכמחצית ממחיר השיא שלה באותה תקופה. מי שנסחרת כיום בשווי שיא כל הזמנים היא מניית ישראייר, שבשליטת רמי לוי (בעלי רשת המזון). זה האחרון רכש את השליטה בחברה בדצמבר 2020 לפי שווי של 162 מיליון שקל, הנפיק אותה ביולי אשתקד לפי 220 מיליון שקל, וכיום היא נסחרת בשווי כפול של 440 מיליון שקל.

שמוליק קרפף, מנהל מחקר באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי, מציין כי אשתקד שררה אנומליה במחירי המניות של חברות התעופה בעולם. "זה משהו שממש צעקנו לגביו לפני שנה, כתבנו וניסינו להסביר שזה לא הגיוני שמניה של חברת תעופה כמו יונייטד איירליינס נסחרת מתחת ל־40 דולר (כיום נסחרת סביב 53 דולר)", אמר קרפף. "חשבנו שאנשים מפספסים את כל הסיפור. הזינוקים מתחילת השנה נרשמו לא רק במניות חברות התעופה בעולם, אלא גם בתחומי התיירות, בחברות כמו אקספדיה ובוקינג (הזמנת נופשים וטיסות). גם יצרניות המטוסים כמו בואינג ואיירבוס חוות ביקושים ערים, והמניות התאוששו".

מה הסיבה לדעתך להתעוררות התחום?

קרפף: "יש פה בעירה חסרת מעצורים בענף התיירות העולמי, גם בזכות פתיחת הגבולות של סין למערב בחודשים האחרונים. הסינים היו נעולים בארצם תקופה ארוכה, וכעת הם חזרו לטוס והם רוצים לבזבז ולטייל. הם מהווים כיום רוח גבית לענף".

עוד לדבריו, "המשקיעים הפנימו שמניות חברות התעופה והתיירות חזרו להיות בנות־השקעה (Investible), אחרי שעד לא מזמן הן היו 'מוקצות' מהשקעה, גם בשל מחסור בנזילות עקב אובדן הכנסות. אז המשקיעים, גדולים כקטנים, פשוט הדירו עצמם כליל מהענפים האלה".

גם הוודאות של המשקיעים גברה להערכתו: "רשות התעופה בארה"ב (ה־FAA) פרסמה לאחרונה הערכה שלפיה חברות התעופה יסיימו את שנת 2023 עם רווח נקי מצרפי של כ־10 מיליארד דולר", מציין קרפף. "האנליסטים כבר יודעים שההכנסות שלהן חצו ברבעון הראשון את השיאים של אוקטובר 2019, וזו כבר רמה אחרת לגמרי של ביטחון".

 

בין האיומים: התייקרות הנפט והתחזקות הדולר

גם בזירה המקומית מלמדת תנועת הנוסעים בנתב"ג על חזרה לשגרה ומעלה מכך. הנתונים שפורסמו בדוחות אל על לרבעון הראשון השנה מלמדים ש־1.8 מיליון ישראלים טסו במהלכו לחו"ל, עלייה של 92% בתוך שנה, כשברבעון הראשון ב־2022 עדיין ניכרו שרידי השפעות המגפה והוטלו מגבלות רבות במדינות שונות. אולם גם ביחס לשנת 2019 מדובר בעלייה של 28% במספר הנוסעים.

גם מבחינת מספר התיירים הנכנסים לארץ נרשם גידול של 179% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כשבינואר־מרץ נכנסו 800 אלף תיירים דרך נתב"ג. מדובר עדיין במספר שנמוך בכ־10% ביחס לתקופה המקבילה ערב הקורונה. ככלל תנועת הנוסעים, במונחי קטעי נסיעה בנתב"ג, כבר עקפה את השנה שקדמה לקורונה, וברבעון הראשון נמדדו 5.1 מיליון קטעי נסיעה, עלייה של 13% ביחס ל־2019.

המגמה בבורסה בתל אביב היא חלק ממגמה של נגזרי ענף התיירות בעולם. לדברי עומר בן נון, ראש תחום פיתוח מדדים במגדל שוקי הון, מניות התעופה והתיירות המקומיות שזינקו מתחילת השנה למעשה מיישרות קו עם המגמה העולמית במניות התחום.

מול עליות של כ־10% מתחילת השנה במדד ה־stoxx600 האירופי, מדד התיירות והתעופה האירופי הבולט (Bluestar Europe Travel and Vacation Index) מציג קפיצה של כ־30%, ובארה"ב, מדד התיירות והתעופה (Bluestar Index) טיפס מתחילת השנה בכ־20%, לעומת עלייה של כ־15% שמציג מדד ה־S&P 500 בתקופה זו.

בן נון מונה כמה סיבות מרכזיות להתאוששות במניות התעופה והתיירות, ובין אלו "שאריות" מתקופת הקורונה, מצב שוק העבודה, מחירי הנפט והתייקרות כרטיסי הטיסה. בצד הביקוש, הוא מציין כי "למרות שיעורי האינפלציה הגואים, לאנשים רבים נותרו עוד כספים שחסכו בתקופת הקורונה, ואחרי זמן ארוך שבמהלכו נמנע מהם לטייל ולצאת לחופש, הנכונות שלהם להוציא כספים על טיולים וחופשות גדלה.

"העובדה כי נתוני שוק העבודה בעולם מעידים על עוצמה, תומכת בביטחון האנשים להוציא כספים בתחום הפנאי, והתיירות היא חלק גדול מכך. כל אלו תומכים בעליית הביקושים לטיסות, לנופשים ולחופשות".

באשר לחברות, אומר בן נון כי "אחרי שמחירי הנפט נסקו בעקבות המלחמה באוקראינה הגיע תיקון וירידה ניכרת במחיר, שסייעה מאוד לפעילות חברות התעופה, שגידרו פוזיציות ונהנו מכך. במקביל, חברות התעופה וגם חברות המלונאות לא נעדרות ממגמת עליות המחירים הרוחביות הנרשמות בתחומי פעילות שונים ובגיאוגרפיות שונות ברחבי העולם. גם הן ביצעו העלאות מחירים לא זניחות תמורת השירותים שהן מציעות".

 

מה עלול לאיים על מניות התעופה והתיירות בהמשך?

בן נון: "האיום הגדול ביותר הוא מיתון עולמי, שעלול להגיע, לדכא ביקושים ולפגוע משמעותית ברווחיות החברות. נוסף על כך, גם עליות של מחיר הנפט חזרה לאזורים הגבוהים שבהם שהה לאחר פרוץ המלחמה, ישפיעו לרעה על שורת הרווח של חברות התעופה, וגם התחזקות הדולר מול המטבעות בעולם עשויה לפגוע בתוצאותיהן הכספיות".

אל על כבר קרובה לרמות הפעילות ערב הקורונה

הנתונים החיוביים בתחום התיירות נתמכים בתחזיות שהציגה מוקדם יותר החודש חברת איסתא. לפיהם תחזיות איגוד חברות התעופה העולמי (יאט"א) הן כי בשנה הבאה (2024) מספר הנוסעים יחזור להיקפו ערב משבר הקורונה ב־2019 - 3.8 מיליארד נוסעים בשנה. זאת לאחר שהתדרדר ל־1.2 מיליארד נוסעים בשנת הקורונה (2020), והוא צפוי לטפס ל־4.5 מיליארד נוסעים בשנת 2026.

בישראל, ציינו באיסתא, מספר הנוסעים לחו"ל בשנה שעברה הסתכם בכ־7.6 מיליון. מדובר בזינוק של יותר מכפליים ביחס לשנת 2021, אז עמד על 3 מיליון נוסעים, אך עדיין נמוך בכ־10% ממספר הנוסעים ב־2019 שהגיע לכ־8.4 מיליון איש.

ברבעון הראשון, שנחשב מסורתית לרבעון החלש בענף התעופה והתיירות, הצליחו החברות המקומיות בדרך כלל להציג התאוששות נאה בתוצאותיהן. אל על  דיווחה כי היקפי הפעילות שלה (במונחי היצע המושבים) כבר היוו 93% מפעילותה ברבעון הראשון של 2019, ערב פרוץ הקורונה.

הכנסות החברה שבשליטת קני רוזנברג, אשר שווי השוק שלה חצה לאחרונה את רף מיליארד השקלים, זינקו ברבעון ב־77% לכחצי מיליארד דולר. זאת על רקע הביקושים הגבוהים והעלאת מחיר כרטיסי הטיסה, לצד השפעה שלילית של זן האומיקרון על הנתונים אשתקד. החברה אף הצליחה לעבור לרווח תפעולי של 8.6 מיליון דולר למול הפסד תפעולי של 45 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

ישראייר  הציגה הכנסות של 93.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, עלייה של 66% ביחס לתקופה המקבילה, ורווח תפעולי של 3.7 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי קטן ברבעון הראשון אשתקד.

עדות נוספת להתחממות הענף מתקבלת מתוצאות קשרי תעופה . החברה רשמה זינוק של 144% בהכנסות ל־44 מיליון דולר ברבעון הראשון, ובשורה התחתונה הציגה רווח של 395 אלף דולר מול הפסד של כחצי מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עוד כתבות

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני