הרגלי הצפייה של דור ה־Z: בינג', מתנתקים וחוזרים

דוח הטרנדים בתחום המדיה הדיגיטלית של חברת דלויט מגלה איך דור ה-Z צופה בתכנים: הם מחבבים גיימינג, האזנה למוזיקה וצפייה בתוכניות ובסרטים לצד תכנים של יוצרי תוכן ברשתות החברתיות

דוח הטרנדים של דלויט, איך דור ה-Z צורכים מדיה / צילום: Shutterstock
דוח הטרנדים של דלויט, איך דור ה-Z צורכים מדיה / צילום: Shutterstock

כ-50% מבני דור ה-Z והמילניאלז מאמינים שחוויות וירטואליות משמעותיות ומהוות תחליף לחוויה פיזית בינאישית, כך עולה מדוח הטרנדים בתחום המדיה הדיגיטלית של חברת דלויט. לעומתם, רק 19% מהמבוגרים (דור ה-X ומעלה) שנשאלו חשים כך.

הדוח מבוסס על סקר בקרב כ-2,000 משתתפים, והשנה הוצבו במרכזו הפערים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בהיבטי צרכנות דיגיטלית, גיימינג, יוצרי תוכן והשימוש בסטרימינג.

תגבירו את הקצב: כך ישתנה עולם הפרסום בעידן הבינה המלאכותית היוצרת
מחיר נמוך ובלי ממיר: בדקנו מה שווה שירות הסטרימינג החדש | בדיקה טכנולוגית
רמי לוי מרוצה: זו הסיבה שישראייר הכפילה את השווי | ניתוח

לדברי אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל, מדובר בממצא מעניין ומטריד כאחד. "מחצית מאלה שהם עד גיל 40, כלומר גדלו בסביבה הדיגיטלית, סבורים שחוויה דיגיטלית היא תחליף ראוי לחוויה פיזית. העובדה שגיימינג היא עבורם פלטפורמה מועדפת לאינטראקציה חברתית לעומת העולם הפיזי, זה נתון מדהים".

לפי הדוח, הסיבות לכך נעוצות בהיבטי הפרסונליזציה: 76% מהצעירים מציינים שהעובדה שהם יכולים לבנות לעצמם אווטאר עצמאי הופכת את החוויה ליותר אטרקטיבית. סיבה נוספת היא שיפור הביטחון העצמי ככל שהם מצליחים במשחק.

"בטווח הארוך מדובר בסכנה", מזהיר רוזמן. "כולנו מבינים שאינטראקציות פיזיות הן דבר חשוב, אי אפשר לחיות רק במדינה דיגיטלית. אם המדיום הדיגיטלי מהווה תחליף ראוי לעולם הפיזי, הם לא מפתחים את הכישורים שהם באמת צריכים בעתיד. השאלה היא מה יקרה כשהם יגיעו לשוק העבודה או ייצאו לחיים האמיתיים".

מבחינת השימושים הדיגיטליים, הצעירים מגוונים בהרבה מהמבוגרים: הם מחבבים גיימינג, האזנה למוזיקה וצפייה בתוכניות ובסרטים לצד תכנים של יוצרי תוכן ברשתות החברתיות. הגיוון בקרב המבוגרים קטן יותר - 55% אוהבים לצפות בטלוויזיה וסרטים, ו-22% להאזין למוזיקה, כאשר כל יתר האפשרויות הן באחוזים קטנים משמעותית.

הסיבות לנטישה

תחום נוסף מרתק הוא מלחמות הסטרימינג. נטפליקס, דיסני ואחרות מנסות לשמר את הלקוחות במאבק קשה במיוחד. לדברי רוזמן, "רואים האטה, החברות האלו עושות צמצומים. הן עברו לקרב שימור לקוחות משמעותי, ולכן מעניין לראות ששיעורי הנטישה הם גבוהים יותר מכל תעשייה". 88% מבין הנשאלים שילמו לפחות לשירות סטרימינג אחד בחצי השנה האחרונה.

כאשר בוחנים לעומק את הנוטשים, עולה כי רובם בני דורות ה-Z וה-Y (57% ו-62% בהתאמה), בעוד בקרב המבוגרים הנתונים נמוכים יותר. עם זאת, חשוב לשים לב גם לשיעור הלקוחות החוזרים - מכלל המבטלים, רבע מהלקוחות חזרו אל השירות בתוך חצי שנה. 43% מבין אלו שחזרו בטווח זמן זה הם מיליניאלס, ו-38% הם מדור ה-Z.

"מדובר בתופעה ייחודית שמחייבת את החברות לחשוב על האסטרטגיה שלהן לעתיד", אומר רוזמן. "הסיבה המרכזית לנטישה היא כלכלית בגלל ההאטה העולמית, אבל יש גם יותר ויותר שירותים זמינים לצפייה בתוכן, ופחות זמן פנוי אחרי הקורונה, כך שהצרכנים מדלגים בין הפלטפורמות. התוצאה היא תופעת השרת סטרימינג - עושים בינג', מתנתקים משירות, וחוזרים אליו רק כשיש תוכן מעניין חדש".