אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתבואו לגור באי מבודד. אבל יש כוכבית

כחלק מפרויקט 10 השנים ליישוב האיים של ממשלת אירלנד, היא מציעה מענקים לתושבים החדשים • אבל הכסף מיועד לשיפוץ בתים שנבנו לפני 1993, ומותנה בקניית נכס

האי איניס מור. למה ממשלת אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתעברו לשם? / צילום: Shutterstock, Bob Hilscher
האי איניס מור. למה ממשלת אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתעברו לשם? / צילום: Shutterstock, Bob Hilscher

אירלנד מעוניינת להגדיל את אוכלוסיית האיים החיצוניים שלה, והמדינה מוכנה לשלם 84 אלף אירו לתושבים החדשים. אז אם חלמתם לעזוב הכל ולעבור לאי מבודד, זו יכולה להיות ההזדמנות שחיכיתם לה.

ממשלת אירלנד פרסמה הצעה, שמטרתה לעודד אנשים לעבור לגור באחת מקהילות האיים במדינה. בתמורה למעבר יקבלו התושבים החדשים כ-84 אלף אירו.

"סימנים של התאוששות": המדינות באירופה שבהן מחירי הנדל"ן חזרו לעלות, למרות הריבית | ניתוח
נוטשים את תל אביב, בורחים מירושלים: למה הישראלים מהגרים מהערים הגדולות?

ההצעה היא חלק מפרויקט 10 שנים ליישוב האיים של ממשלת אירלנד שנקרא "פרויקט האיים החיים", ונועד להגדיל את האוכלוסיה באיים. גורם בממשלת אירלנד הסביר לעיתונים באירופה כי "מטרת העל היא לייצר קהילות שיחיו ויפרחו באיים החיצוניים עוד שנים רבות".

"התקווה היא שנראה יותר אנשים חיים ועובדים מהאיים, לא משנה איפה ממוקמת העבודה שלהם", אמרה שרת הפיתוח הקהילתי של אירלנד, הת'ר הומפריס בהודעה בה הוכרז הפרויקט.

בין האיים המוצעים נמצאים איניס מור, בו צולם הסרט "רוחות אינישרין", והאי ארנמור, ששוכן במרחק חמישה קילומטרים מאירלנד, בו חיים פחות מ-500 איש.

התעבורה לאיים היא באמצעות מעבורות, ועם תיירות של כ-300 אלף איש בשנה, המעבורות מייצרות הכנסה של מעל 20 מיליון אירו לכלכלה המקומית. אך כחלק מהפרויקט יושקעו כספים בפיתוח התשתיות, מערכי הבריאות - שבקורונה נעזרו במסוקים כדי להפיץ חיסונים לאיים, החינוך ותעבורה, כדי לעודד את התיירות ולשפר את איכות החיים של התושבים.

האי ארנמור. למה ממשלת אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתעברו לשם? / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne
 האי ארנמור. למה ממשלת אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתעברו לשם? / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne

התנאים: קניית נכס ושיפוצו

למרות ההבטחות הגדולות, יש גם כוכבית. פרויקט "האיים החיים" מיועד להגדיל 30 קהילות, שאינן מחוברות לאי המרכזי. ובגלל והמטרה היא להציל ולשקם את בתי המגורים שננטשו באיים, התושבים החדשים לא יקבלו את 84 אלף האירו מיד עם המעבר.

הצעד הראשון: התושבים החדשים מחויבים לרכוש בית באחד האיים, והנדל"ן חייב להיות כזה שנבנה לפני 1993, ועמד ריק במשך שנתיים לפחות. אבל שימו לב שבזמן שכל אדם יכול לרכוש נכס באירלנד, הדבר לא במבטיח שתקבלו זכאות לגור במדינה.

השימוש בכסף: הכסף שיקבלו התושבים החדשים לא מיועד לשימוש חופשי, אלא לשיפוץ הבית שנרכש. כמו הוספת בידוד חום, עיצוב, ושדרוג השלד. כלומר, במידה ותבחרו לפרויקט, ותזכו ל84 אלף אירו לבנות את בית החלומות שלכם באירלנד.

אם שיפוץ בית באי מבודד באירלנד מעניין אתכם, ההגשה למענק נפתחת בראשון ביולי.

167 אלף בתים ריקים באירלנד

זו לא הפעם הראשונה בה אירלנד מציעה מענקים לתושבים חדשים. במדינה כבר יצא לפועל פרויקט דומה, המציע מענק תמורת שדרוג בית נטוש באי המרכזי של אירלנד.

בפרויקט המקורי הושקעו כ-150 מיליון אירו, ומענקי השיפוץ עומדים על כ-50 אלף אירו. לפרויקט הוגשו כ-1,600 מועמדויות נכון לסוף אפריל, לפי שר הדיור האירי. והפרויקט, שבמקור יועד לשיפוץ ואכלוס בתים שנבנו עד 1993, יורחב לבתים שנבנו עד 2007 עקב הביקושים.

לפי סקר שנערך, בשנת 2022 היו באירלנד כ-167 אלף בתים ודירות שעומדים ריקים. מתוכן, 48 אלף יחידות עמדו ריקות מאז 2016.